ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظريف:‌ نگارش متن توافق هسته‌ای از روز چهارشنبه آغاز می‌شود

جان کری، وزير خارجه آمريکا می‌گويد جهان هم‌اکنون بيش از هر زمان ديگری برای دستيابی به توافق با ايران «نزديک‌تر» است.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران خبر داده که کار نگارش متن توافق هسته‌ای بين ايران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ از فردا چهارشنبه ۹ ارديبهشت آغاز می‌شود.

محمدجواد ظریف و جان کری هر دو معتقدند کارهای زيادی باقی مانده و روند نگارش متن بسيار وقت‌گير است

ظريف روز سه‌شنبه  ۸ ارديبهشت به خبرگزاری صدا و سيما گفت در ديداری که با جان کری، همتای آمريکايی‌اش در نيويورک داشته تصميم گرفته‌اند که نگارش متن توافق را آغاز کنند و اين کار را هفته آينده هم ادامه دهند تا متن نهايی شود.

جان کری نيز روز سه‌شنبه گفت که جهان هم‌اکنون بيش از هر زمان ديگری برای دستيابی به توافق با ايران «نزديک‌تر» است.

کری در عين حال گفته که کارهای زيادی باقی مانده، موضوعی که همتای ايرانی‌اش نيز آن را تأييد کرده:‌ «روند نگارش متن بسيار وقت‌گير است.»

به‌گفته ظريف، آمريکا به ايران اطمينان داده که اگر توافقی به دست آيد، دولت آمريکا متعهد به اجرای توافق خواهد بود.

اين سخن ظريف در واکنش به تصميم کميته روابط خارجی سنای آمريکا است که از رئيس‌جمهوری اين کشور خواسته تا در مدت پنج روز پس از رسيدن به توافق با ايران، متن اين توافق را برای بررسی به کنگره ارائه کند. در اين سوی ماجرا نيز نمايندگان مجلس ايران طرحی دوفوریتی را تصویب کردند که بر اساس آن توافق هسته‌ای ميان ايران و ۱+۵ بدون تصويب مجلس فاقد اعتبار خواهد بود.

وزير خارجه ايران پيش از سفر به نيويورک گفته بود دولت آمريکا مسئول اجرای توافق‌نامه هسته‌ای است.

ايران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين به همراه آلمان بر پايه مهلت از پيش تعيين‌شده تا ۱۰ تير ۱۳۹۴ فرصت دارند که به اين توافق دست پيدا کنند.

در همين حال جان بينر، رئيس کنگره آمريکا گفته که جمهوری‌خواهان اگر به توافق هسته‌ای با ايران رأی مخالف بدهند و باراک اوباما، رئيس‌جمهور آن را وتو کند، رأی لازم را برای بی‌اثر کردن وتوی باراک اوباما ندارند.

بر اساس طرح سنای آمريکا، کنگره اين اختيار را خواهد داشت تا توافق احتمالی هسته‌ای با ايران را مورد بررسی قرار دهد و در مورد لغو يا باقی‌ ماندن تحريم‌ها عليه ايران نظر بدهد.

افزون بر اين بر اساس اين طرح، اوباما نيز کمتر از دو هفته زمان دارد تا تصميم کنگره را وتو کند. اين طرح فرصت ۱۰ روزه‌ای دوباره را برای بررسی توافق هسته‌ای به کنگره داده تا وتو را بی‌اثر کند. برای بی‌اثر کردن وتوی اوباما بيش از ۶۷ رأی در کنگره نياز است.

لغو تحريم‌ها يکی از عمده‌ترين اختلافات ايران و قدرت‌های جهانی است. ايران پس از پايان مذاکرات هسته‌ای لوزان و دستيابی به چارچوب‌های توافق بر اين باور است که همه تحريم‌های اقتصادی و مالی بايد از روز آغاز اجرای توافق لغو شود اما آمريکا می‌گويد که تحريم‌ها به صورت مرحله‌ای حذف خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.