ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی: انتشار فکت‌شيت دیگر فایده‌ای ندارد

دبير شورای عالی امنيت ملی ایران گفت در حال حاضر از انتشار «فکت‌شيت» عبور کرده‌ايم و موضوع روز ما چگونگی برداشته شدن تحريم‌هاست.

به‌رغم فشارهای مخالفان توافق هسته‌ای برای انتشار «فکت‌شیت ایرانی» به‌نظر می‌رسد که این موضوع از سوی مقامات حکومتی به بایگانی سپرده شده است. در پی سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی و همچنین سخنگوی این سازمان، علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ایران نیز گفت فکت‌شیت منتشر نخواهد شد.

علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی: انتشار فکت‌شيت امروز مفيد فايده نيست.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، علی شمخانی روز سه‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه در حاشيه نشستی در دانشگاه علامه طباطبايی در پاسخ به سئوالی درباره دستور رهبر جمهوری اسلامی برای انتشار «فکت‌شيت»، گفت: «دستور، مطالبه و توصيه با يکديگر متفاوت هستند. ضمن اين که به نظر می‌رسد زمان هم بر اين امر بی‌تأثير نبوده است.»

«فکت‌شیت» در واقع اطلاعیه رسمی یک دولت برای توجیه افکار عمومی و سایر مقامات درباره موضوعی مشخص است.

شمخانی افزود: «انتشار فکت‌شيت امروز مفيد فايده نيست ضمن اين‌که اولين فکت‌شيت را ايران پخش و بر روی سايت خبرگزاری‌ها منتشر کرد و بعد آمريکايی‌ها فکت‌شيت را منتشر کردند.»

دبير شورای عالی امنيت ملی گفت: «امروز از فکت‌شيت عبور کرده‌ايم . موضوع امروز ما رفع ابهامات فراوان در مورد تحريم‌ها، چگونگی برداشته شدن تحريم‌ها توسط شورای امنيت، دولت و کنگره آمريکا و اتحاديه اروپا و همچنين متوازن‌سازی اقدامات ما و آن‌ها است.»

روز دوشنبه ۷ ارديبهشت نيز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی دستور انتشار «فکت‌شيت ايرانی» از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را تکذيب کرد. او گفت: «اگر از جانب ايشان دستوری داده شود دستور مطاع است و بلافاصله اجرا می‌شود. اگرچه سازمان انرژی اتمی مسئول فکت‌شيت نيست اما دستوری در اين رابطه از جانب ايشان نبوده است.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی دستور انتشار «فکت‌شيت ايرانی» از سوی رهبر جمهوری اسلامی را تکذيب کرد.

روز يکشنبه ۶ ارديبهشت‌ماه نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت فکت‌شیت را آماده انتشار کرده بودند اما گفت‌وگوی دو ساعته وزير امور خارجه با تلویزیون و «مطرح شدن همه موارد» و گفت‌وگوی خود او با شیکه دو تلویزیون موجب شد «فکت‌شیت» منتشر نشود و همين صحبت‌ها تبديل به «فکت‌شیت» شد.

۲۵ فروردين‌ماه‌، محمدجواد ظریف درباره دستور خامنه‌ای برای انتشار فکت‌شیت گفت: «رهبری گفتند همانطور که آمريکايی‌ها فکت‌شيت منتشر کرده‌اند شما هم ديدگا‌هايتان را به مردم بگوييد. ما نيز در ابتدا قبل از اينکه آمريکايی‌ها فکت‌شيت خود را منتشر کنند – نه به‌عنوان سند رسمی زيرا هنوز سند رسمی وجود ندارد – بلکه به‌عنوان آگاه کردن افکار عمومی از آن‌چه به‌عنوان کليات توافق مورد نظر بود در اختيار رسانه‌ها قرار داديم.»

ظريف افزود تدوين مکتوب خلاصه‌ای از آن‌چه گفته شده نيز در دستور کار قرار دارد که طبق صلاحديد مقامات بلندپایه نظام منتشر خواهد شد.

این در حالی است که روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین، ۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس ایران در بیانیه‌ای از وزارت امور خارجه ایران خواسته بودند تا همان‌طور که وزارت امور خارجه آمریکا برداشت و تفسیر خود از مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ را به صورت «فکت‌شیت» متتشر کرده و مقامات آمریکایی بر مبنای آن اظهارنظر می‌کنند، این وزارتخانه نیز چنین کند.

۲۵ فروردين‌ماه‌ ۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس از وزارت امور خارجه خواستند «فکت‌شیت» را منتشر کند.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان نیز در یادداشتی با عنوان «وقت گفتن است نه خاموشی» به تحلیل علت مقاومت دولت در انتشار «فکت‌شیت ایرانی» پرداخته و نوشته بود: «مقایسه میان تفسیر وزارت خارجه آمریکا از توافق لوزان با متن اصلی توافق یاد شده نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، فکت‌شیت آمریکایی‌ها با مفاد سند لوزان همخوانی دارد!»

آمریکا و رسانه‌های غربی پس از مذاکرات لوزان مواردی از تفاهم هسته‌ای منتشر کردند که با آن‌چه نمایندگان ایران گفته‌اند متفاوت است. در متنی که منتشر شده از جمله این موارد مورد مناقشه آمده است: «تحریم‌های اقتصادی‌ که از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل بر برنامه هسته‌ای ایران تحمیل شده “تخفیف” داده خواهند شد؛ ایران داوطلبانه بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیرد؛ در نطنز نمایندگان کشورهای ۱+۵ بر تولید و غنی‌سازی مواد هسته‌ای نظارت خواهند کرد؛ ایران نباید از سانتریفیوژهای پیشرفته خود استفاده کند و تحقیق و توسعه ایران روی سانتریفیوژهای پیشرفته باید طبق پارامترها و برنامه مورد توافق با ۱+۵ باشد و رآکتور اراک طبق طرحی که باید روی آن با ۱+۵ توافق حاصل شود، بازطراحی شود و قلب رآکتور نیز تخریب شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    معلوم نیست چه غلطی کرده و چه امتیازاتی داده اند که خودشان هم از انتشار محتوی شرمگین و خجالت زده اند . اما همین توافق نیم بند هم به جایی نخواهد رسید و ولی امر دزدان جهان مجبور است علیرغم هذیانگوئی های قلدر مابانه ، چندین بار دیگر هم جام زهر را بنوشد ، بلکه دلشان به رحم آمده و بگذارند قدری بیشتر بر مسند نامشروع ولی وقیه جلوس نماید .

  • naseem

    پافشاری آژانس بر بازديد از پارچين مديرکل آژانس بين‌المللی اتمی بار ديگر خواستار فراهم شدن امکان بازديد بازرسان از سايت پارچين شد؛ سايتی که مسدود شدن آن به روی بازرسان به مانعی در مسير مذاکرات فنی و حقوقی ايران و آژانس و مختومه کردن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ايران تبديل شده است. او مدعی شد که يکی از مشکلات يا دلايلی که آژانس نمی‌تواند اطمينان دهد برنامه هسته‌ای ايران دارای اهداف صلح‌آميز است اين است که نمی‌تواند يک ابزار راستی آزمايی قوی را بکار ببرد

  • K9

    زور اینها فقط به زندانیان دست بسته و اسیر کهریزگ می رسد و نه به آمریکا. اما نمی دانند که هر کاری بکنند و از هر حلیه و کلکی اویزان شوند و هزاران بار از کلمات دو پهلو و مبهم استفاده کنند مردم از محتوای " فکت شیت" طرف ایرانی صد در صد با خبرند. با اسن چر خش های زبانی و سکوت شان نمی توانند عمق ضعف هایشان را بپوشانند.