ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

العربیه: ایران یک «کشتی آمریکایی» را توقیف کرده و به جزیره لارک برده است

ایالات متحده آمریکا به یک ناو خود در خلیج فارس دستور داده که برای نظارت بر وضعیت با سرعت به سمت نزدیک‌ترین نقطه به لارک در آب‌های بین المللی حرکت کند.

شبکه تلویزیونی «العربیه» گزارش داده است که نیروی دریایی ایران عصر روز سه شنبه ۸ اردیبهشت ماه (۲۸ وریل)، یک کشتی باری آمریکایی را توقیف کرده است. بنابر این خبر متوقف کردن این کشتی همراه با درگیری‌‌ای شامل تیراندازی بوده است.

خبرگزاری «فارس» نیز این خبر را تأیید کرده و نوشته که این کشتی آمریکایی بدون مجوز وارد آب‌های ایران شده است. اما گاردین گفته است که این کشتی متعلق به «جمهوری جزایر مارشال» است و چون آمریکا حافظ منافع نظامی این جزایر است، آمریکا وظیفه محافظت از این کشتی را دارد.

به گزارش «العربیه»، نیروی دریایی ایران پس از توقیف این کشتی آن را به سمت بندر عباس هدایت کرده است. اما گزارش های بعدی از سوی مقامات آمریکایی محل نهایی لنگرگیری این کشتی را، جزیره لارک معرفی کرده‌اند.

به گزارش گاردین، سخنگوی پنتاگون، سرهنگ استیون وارن، گفته است که کشتی باربری توقیف شده به بندرعباس نرفته و به جزیره لارک در نزدیکی قشم منتقل شده است. ایالات متحده آمریکا به یک ناو خود در خلیج فارس دستور داده که برای نظارت بر وضعیت با سرعت به سمت نزدیک‌ترین نقطه به لارک در آب‌های بین المللی حرکت کند.

کشتی توقیف‌شده متعلق به شرکت دانمارکی «مرسک» است اما با پرچم جزایر مارشال در حال حرکت بوده. این به مفهوم است که کشتی در لحظه‌ای که توسط ایران توقیف‌ شده، کشتی متعلق به جمهوری جزایر مارشال بوده است.

در طی جنگ جهانی دوم، ژاپن جزایر مارشال را اشغال کرد و سپس نیروهای آمریکایی این جزایر را تصرف کردند. در ۲۲ دسامبر ۱۹۹۰ جزایر مارشال کشوری مستقل شدند اما پیمانی نظامی که از سال ۱۹۸۶ بین جزایر مارشال و آمریکا منعقد شده همچنان برقرار است. بنا به این پیمان، تا سال ۲۰۲۳ ارتش آمریکا از جزایر مارشال محافظت می‌کند و هرگونه تجاوز نظامی به این جزایر توسط نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا پاسخ داده می‌شود.

در این کشتی ۳۴ خدمه حضور داشتند. تلویزیون دولتی عربستان سعودی هنوز مشخص نکرده که آیا کسی در این درگیری‌ها زخمی شده است یا نه. مقامات ایرانی هنوز این اتهامات را تأیید نکرده‌اند.

سخنگوی پنتاگون، درگیری نیروهای سپاه پاسداران با کشتی جزایر مارشال را «نامناسب» توصیف کرده و گفته است هنوز نمی‌داند که آیا مداخله نظامی ایرانی نقض قوانی «آزادی دریانوردی» در آب‌های بین المللی بوده یا نه. او گفته که پنتاگون مشغول تحقیق است.

به گزارش رویترز ناوهای ایالات متحده آمریکا و نیروی هوایی این کشور که در منطقه خلیج فارس مستقر هستند از این کشتی پیام «درخواست کمک» دریافت کرده‌اند و مشغول بررسی شرایط هستند. رویترز با ناوگان پنجم آمریکا در سواحل بحرین تماس گرفته است اما آن‌ها در مورد «دستور آماده باش» برای کمک به این کشتی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

روزنامه «اورشلیم پست» از قول سخنگوی پنتاگون نوشته این کشتی با نام تجاری «مرسک دجله‌ ام‌وی» و با مجوز در آب‌های تنگه هرمز مشغول حرکت بوده که قایق‌های گشت‌زنی ایران به سمت آن شلیک می‌کنند و از خدمه می‌خواهند که کشتی را به داخل آب‌های ایران هدایت کنند.

یک مقام آمریکایی گفته است که زمان دقیق درگیری بین قایق‌های ایرانی و این کشتی باربری، ساعت ۱۲ و ۳۵ دقیقه به وقت محلی و ساعت ۹ و پنج دقیقه به وقت گرینویچ بوده است.

بر خلاف گزارش «العربیه»، روزنامه «اورشلیم پست» گفته است پنتاگون تأیید کرده که هیچ یک از خدمه این کشتی باربری توقیف‌شده، شهروندان ایالات متحده آمریکا نیستند.

با توجه به اطلاعات سایت ردیابی کشتی‌ها، «مارین ترافیک»، کشتی توقیف‌شده از مبداء بندر جده در عربستان سعودی به سمت امارات متحده عربی در حال حرکت بوده که در تنگه هرمز گرفتار شده است. این کشتی در سال ۲۰۱۴ در دانمارک ساخته شده و طول آن ۲۵۵ متر است و ۶۵هزار تن وزن دارد.

شرکت دانمارکی «مرسک» هیچ اطلاعاتی در مورد کشتی، خدمه یا باری که حمل می‌شده به خبرنگاران نداده است.

این خبر «فوری» است و مجدداً به‌روز خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    حکومت اسلامی برای رفع تحریمها همه کار میکند.  از شلوغ کردن حودثیها دریمن و طالبان در افغانستان و گروگان گرفتن کشتی و ارسال کشتی و هواپیما برای ارسال اسلحه برای شورشیان یمنی و ارسال اسلحه سنگین از سوریه به حزب اله و.... و اقای کری به دست بوسی ظریف میرود تا از انها خواهش کند شورشیان یمنی و اسد و طالبان  در مذاکرات شرکت کننند!

  • علیرضا

    العربیه سعی کرده با انتخاب این تیتر خبری حساسیت آمریکا را برانگیزد در حالی که کشتی آمریکایی نیست و حتی سرنشینان آن هم شهروند ایالات متحده نیستند.