ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«زلزله‌ در مجاورت تهران يک ميليون نفر را کشته و زخمی می‌کند»

علی بيت‌اللهی، مدير بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازی ایران وضعیت ساخت‌وساز در کشور را نامطلوب دانست و نسبت به بالا بودن ريسک وقوع زلزله هشدار داد.

روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری بين مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازی با مرکز تحقيقات مهندسی پاسيفيک دانشگاه برکلی آمريکا در تهران، علی بيت‌اللهی، مدير بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازی وضعیت ساخت‌وساز در کشور را نامطلوب دانست و هشدار داد که در صورت وقوع زلزله در تهران يک ميليون نفر کشته و زخمی خواهند شد.

پس از وقوع زلزله در نپال کارشناسان زلزله در جهان نسبت به وقوع زمین‌لرزه در مناطق زلزله‌خیز، از جمله تهران هشدار داده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، بيت‌اللهی با بیان این‌که در ايران بيشترين ميزان زلزله از سال ۲۰۰۲ تاکنون بوده است، گفت: «با توجه به وضعيت کنونی، امکان رخدادهای بسيار مخاطره‌آميز به صورت پتانسيل وجود دارد.»

او وضعيت نامناسب ساخت‌وساز در کشور را به «فرهنگ مستمری» که از گذشته باقی مانده مربوط دانست و افزود: «بيش از ۸۰ درصد مسکن روستايی در کشور فاقد استحکام در برابر زلزله است و بافت فرسوده و ريزدانه، بزرگترين مشکلات ما است.»

به‌گفته بیت‌اللهی از يک ميليون پلاک موجود در شهر تهران، ۲۰۰ هزار پلاک در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند و بر روی گسل‌ها، مجوزهای ساخت‌‌وساز صادر می‌شود که هر چقدر هم ساختمان‌ها محکم ساخته شوند، توان مقاومت نخواهند داشت.

مدير بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اين‌که تاکنون زلزله ويرانگر بزرگی در نزديکی کلانشهرهای ایران رخ نداده، گفت: «اگر يک زلزله هفت ريشتری در مجاورت شهر تهران رخ دهد، پيش‌بينی می‌کنيم که يک ميليون نفر کشته و مجروح خواهيم داشت.»

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نیز روز دوشنبه در کنفرانس بين‌المللی کاهش خطرپذيری مديريت بحران در مناطق شهری نسبت به وقوع زلزله در تهران هشدار داد و گفت «تهران جز شهرهای حادثه‌خيز طبيعی است و در دنيا به‌عنوان ششمين و هفتمين شهر زلزله‌خيز دنيا محسوب می‌شود.»

قالیباف در همین حال گفت در شهر تهران بيش از ۱۰۰ سوله بحران و امکانات اوليه در رابطه با وقوع زلزله مستقر شده و تجهيزات به سه برابر افزايش يافته و مدرن‌تر شده است.

شهردار تهران گفت: «در صورت وقوع حوادث شرايط خوبی را داريم.»

پس از وقوع زلزله در نپال که جان بیش از شش هزار و ٢٠٠ را تاکنون گرفته است کارشناسان زلزله در جهان نسبت به وقوع زمین‌لرزه در مناطق زلزله‌خیز، از جمله تهران هشدار داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • أمير

    ما از دوران كودكى ياد مان مى ايد كه زلزله در تهران خواهد أمد و خيلى ها خواهند مرد ،اون زمان در تهران جمعيت كمتر از يك مليون بود حالا بيش تر از ان هست ،كذارش جديد نيست از امدن زلزله در تهران ،ولى نه مى دانيم بر جه اطلاعاتى ،تعداد كشته هاى احتمالى يك مليون خواهد بود،