ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتراض‌ها به بازداشت نرگس محمدی

با گذشت کمتر از یک روز از بازداشت نرگس محمدی، فعال حقوق بشری در ایران، اعتراضات نسبت به این اقدام چه در داخل ایران و چه خارج از کشور گسترش یافته است.

با گذشت کمتر از یک روز از بازداشت نرگس محمدی، فعال حقوق بشری در ایران، اعتراض‌ها نسبت به این اقدام چه در داخل ایران و چه خارج از کشور گسترش یافته است.

نرگس محمدی صبح روز سه‌شنبه ١۵ اردیبهشت‌ماه بازداشت شد.

در ایران، کانون شهروندی زنان در نامه سرگشاده‌ای خطاب به شهيندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوری نسبت به دستگيری نرگس محمدی اعتراض کرد و خواهان آزادی فوری وی شد.

کانون شهروندی زنان در این نامه بازداشت نرگس محمدی را «ناگهانی و در کمال ناباوری بدون هيچ اخطاريه قبلی» عنوان کرده و گفته است: «بايد پرسيد چرا نيروهای امنيتی و قضايی امری را که می‌توانست با يک برگه اخطاريه عملی شود، با هجوم ده‌ها مأمور و ايجاد فضای وحشت، عملی کرده‌اند و به اين ترتيب خانه و زندگی شهروندان را که بايد امن باشد دچار تنش و درگيری‌های خشونت‌بار ساخته‌اند؟»

مأموران امنیتی برای بازداشت نرگس محمدی صبح روز سه‌شنبه ١۵ اردیبهشت‌ماه به منزل شخصی او مراجعه کردند. به‌گفته یک منبع آگاه نرگس محمدی از رفتن با مأموران امتناع کرده و در خانه را به روی آن‌ها باز نکرده بود اما مأموران به زور وارد خانه شدند و او را بازداشت کردند.

کانون شهروندی زنان در نامه خود همچنین به بیماری آمبولی ريه و فلج عضلانی نرگس محمدی که در سال ۱۳۹۱ در زندان به آن مبتلا شد اشاره کرده و گفته‌اند دستگیری خانم محمدی در حالی صورت می‌گیرد که او تحت درمان و زير نظر پزشکان متخصص، روزانه مقدار زيادی قرص و دارو مصرف می‌کند.

این کانون با تأکید بر این‌که فعالیت‌های نرگس محمدی در جهت ارتقای جامعه مدنی و پيگيری مسايل حقوق زنان و حقوق بشری و در چارچوب قانون بوده، یادآور شده‌اند که او تنها سرپرست دو فرزند هشت ساله‌اش کيانا و علی است و آن‌ها به شدت نيازمند حضور مادر خود هستند.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی و از فعالان سیاسی، پس از رویدادهای سال ۱۳۸۸ در ایران، با افزایش فشارها و سرکوب‌ها مجبور به ترک کشور شد و اکنون در فرانسه به‌سر می‌برد.

در همین حال برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) است نیز در اطلاعیه‌ای دستگيری نرگس محمدی را محکوم کرد.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر بازداشت نرگس محمدی را «خودسرانه» نامید و گفت تداوم آزار قضايی عليه او به ظاهر فقط به قصد مجازات او به دلیل فعاليت‌های حقوق بشری اوست.

برنامه نظارت از گروه تحقيق سازمان ملل برای حبس‌های خودسرانه درخواست کرد تا در رابطه با بازداشت نرگس محمدی اقدام کند و از دولتمردان ايران خواست او را فوری و بدون قيد و شرط آزاد کنند و در هر شرايطی سلامت جسمانی و روانی او و تمام مدافعان حقوق بشر را در ايران تضمين کنند.

گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار بیانیه‌ای بازداشت نرگس محمدی را محکوم کرد. به‌گفته این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران مأموران وزارت اطلاعات پس از بارها تهدید و احضار، به آزادی موقت نرگس محمدی پایان داده و او را در ظاهر برای سپری کردن شش سال محکومیت‌‌اش روانه زندان اوین کرده‌اند.

ساعاتی پس از بازداشت نرگس محمدی برخی از همراهان او از جمله گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در زندان جان سپرد؛ محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق و محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، در برابر زندان اوین تحصن کردند.

همچنین شیرین عبادی برنده جایزه نوبل، با انتشار نامه‌ای سرگشاده از احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران خواست هر چه در توان دارند برای آزادی نرگس محمدی به‌کار گیرند.

نرگس محمدی، سخنگو و نايب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر، عضو کارزار لغو گام به گام اعدام و کانون شهروندی زنان است. او به‌تازگی کارزار مبارزه با زندان انفرادی را به راه انداخته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسماعیل احمدی / زرتشت

    درود . نرگس بانوی مهر و پایداری ........

  • sabba.ghilemard

    خانم نرگس عزیز را ازاد کنید.من خواهان ازادی ایشان و همه زندانیان زندانی هستم.

  • شاهین امینی

    درود بر نرگس محمدی