ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: در مذاکرات هسته‌ای اختلافات زیاد است

عضو ارشد هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران می‌گوید نگارش پيش‌نويس متن نهايی توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ به این زودی تمام نمی‌شود و کار بسیار سختی است.

معاون وزير خارجه ایران می‌گوید نگارش پيش‌نويس متن نهايی توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ به این زودی تمام نمی‌شود و کار بسیار سختی است.

عباس عراقچی: دسترسی به مراکز نظامی طبق پروتکل الحاقی شرايط خاص خودش را دارد و می‌تواند اجرا شود.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عباس عراقچی، معاون وزير خارجه و عضو ارشد هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در وين، پس از دیدار با یوکیا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، درباره روند پیش‌روی مذاکرات برای نگارش متن نهایی توافق هسته‌ای گفت: «[نگارش متن] به اين زودی تمام نمی‌شود و کار بسيار سختی است.»

او افزود: «اختلافات هم زياد است؛ هم در موارد جزئی و هم در موارد يک مقدار کلی‌تر.»

به‌گفته عراقچی دست‌کم «يکی دو هفته ديگر» مذاکرات باید ادامه یابد تا بتوان به يک متن واحد و به پيش‌نويسی که ميزان اختلافات در آن حداقل باشد رسید.

او گفت پس از آن نیز پیش‌نویس تهیه شده در جلسه وزيران نهايی می‌شود.

عراقچی تأکید کرد: «هنوز کار داريم تا به آن‌جا برسيم، ولی تلاش خودمان را انجام می‌دهيم.»

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان بر پایه مهلت از پیش تعیین شده تا ۱۰ تیر / یکم ژوئیه فرصت دارند که به توافق نهایی هسته‌ای دست پیدا کنند.

عباس عراقچی همچنین اعلام کرد که در ملاقات با مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در مورد سخنان اخیر او درباره بازرسی‌ از تأسيسات هسته‌ای به‌ويژه تأسيسات نظامی ایران، گفت‌وگو کرده است.

یوکیا آمانو چندی پیش در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته بود که توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ حتی امکان بازدید از تأسیسات نظامی ایران را برای بازرسان آژانس فراهم کرده است

او گفت ایران در لوزان با اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرده و این پروتکل امکان بازرسی تأسیسات مشکوک هسته‌ای ایران را نسبت به گذشته بیشتر کرده است.

عراقچی در این‌باره گفت: «آن‌چه در مذاکرات مطرح است و آمانو هم در همان چارچوب صحبت کرده، دسترسی‌هايی است که در چارچوب پروتکل الحاقی داده می‌شود و چيزی فراتر از آن‌چه آژانس با بقيه کشورها اجرا می‌کند، مد نظر نبوده و نيست.»

او افزود: «دسترسی به مراکز غيرهسته‌ای که شامل مراکز نظامی هم می‌تواند باشد، طبق پروتکل الحاقی شرايط خاص خودش را دارد و در حقيقت، برای نمونه‌برداری‌های محيطی يک دسترسی مديريت شده است، اين با آن‌چه در يک بازرسی يا بازديد از مراکز نظامی يا بازديد از يک مرکزی در ذهنمان هست که بيشتر به‌صورت يک مشاهده ميدانی است، کاملاً تفاوت دارد. بنابراين در چارچوب پروتکل الحاقی، موضوع دسترسی‌ها مطرح است و نه بيشتر از آن.»

روز پنج‌شنبه در سومين روز مذاکرات نمايندگان ايران و کشورهای گروه ۱+۵ گفت‌وگوهای سه جانبه معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا و معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به مدت سه ساعت برگزار شد.

روز جمعه ۲۵ ارديبهشت نيز معاونان وزير خارجه ایران با همتايان روسی، چينی و اروپايی خود برای جمع‌بندی گفت‌وگوها نشستی را برگزار می‌کنند.

چهارمین دور از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است از روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در سطح معاونان و کارشناسان در وین ادامه پیدا کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.