ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار در مورد احتمال بروز «بيماری‌های نوظهور» در اطراف درياچه اروميه

يک مقام سازمان محيط زيست آذربايجان غربی در مورد خشک‌شدن کامل درياچه اروميه و شکل‌گيری بيماری‌های ريوی و نوظهور در منطقه هشدار داد.

يک مقام سازمان محيط زيست آذربايجان غربی در مورد خشک‌شدن کامل درياچه اروميه و شکل‌گيری بيماری‌های ريوی و نوظهور در منطقه هشدار داد.

بيش از ۹۳درصد آب درياچه اروميه خشک شده و تنها هفت درصد از اين تالاب بين‌المللی باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا)، عليرضا سيدقريشی، کارشناس زيستگاه‌های آبی محيط زيست آذربايجان غربی گفته خشک شدن درياچه اروميه همچنين باعث بروز گرد و غبار نمک و کاهش شديد سطح آب‌های زيرزمينی خواهد شد.

به گفته سيدقريشی، به علت خشک شدن سطح درياچه اروميه، جزاير موجود در آن به هم متصل شده‌اند که احتمال دارد حيات وحش موجود در اين جزاير خارج و شرايطی بحرانی را در منطقه ايجاد کنند.

آب ورودی به درياچه اروميه در سال‌های اخير حدود ۳۰۰ ميليون مترمکعب کاهش يافته است.

اين مقام سازمان محيط زيست «سوءمديريت در منابع آبی، کاهش بارندگی و افزايش دما» را از جمله عوامل تغيير اکوسيستم درياچه اروميه اعلام کرده است.

بسياری از منتقدان و کارشناسان بخش آب و محيط زيست نيز بی‌توجهی دولت به مديريت آب در استان‌های شمال غربی ايران در طول چندين سال را دليل اصلی بحران درياچه اروميه می‌دانند.

برداشت بی‌رويه آب از حوضه‌های آبريز درياچه اروميه و حفر چاه‌ برای توسعه کشاورزی يکی از دلايل اصلی پايين رفتن سطح آب در اين درياچه است.

در صورت خشکی کامل درياچه اروميه، دست‌کم پنج ميليون نفر به‌طور مستقیم تحت تأثيرات منفی آن قرار می‌گيرند، در حالی که جمعيتی که غيرمستقيم و در استان‌های ديگر آسيب خواهند ديد، بسيار بيشتر از اين تعداد خواهد بود.

در حال حاضر روند خشک شدن درياچه اروميه شتاب بيشتری گرفته است، به‌طوری که بيش از ۹۳درصد آب آن خشک شده و تنها هفت درصد از اين تالاب بين‌المللی باقی مانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.