ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه: طرح يک شهروند ايرانی‌تبار برای به‌هدر ندادن مواد غذایی به قانون تبدیل شد

کارزار آرش درمبخش و دوستانش با ۲۱۰ هزار امضا سبب شد در فرانسه قانونی در رابطه با مصرف درست مواد غذایی به تصويب برسد.

طرح يک فرانسوی ايرانی‌تبار سبب شد قانونی در پارلمان فرانسه به تصويب برسد که برپايه آن فروشگاه‌های بزرگ از این پس اجازه نخواهند داشت مواد غذايی فروخته نشده را که هنوز قابل مصرف هستند دور بريزند، بلکه بايد آن‌ها را ببخشند و يا به مراکز توليد کود و يا مواد غذايی برای حيوانات تقدیم کنند.

آرش درمبخش (راست ـ با شال‌گردن) در حال توزیع مواد غذایی باقی‌مانده از فروشگاه‌های بزرگ در بین مردم.

آرش درمبخش به همراه دو نفر ديگر در گروهی کوچک کارزار خود را شروع کردند. آن‌ها مقابل پارکينگ‌ها می‌ايستادند و مواد غذايی را که سوپرمارکت‌ها دور می‌ریختند اما هنوز قابل استفاده بودند، بين مردم تقسيم می‌کردند. تاريخ مصرفی که روی بسته‌بندی اين مواد نوشته شده بود به پايان رسيده بود و یا رو به اتمام بود. به همين دليل فروشگاه‌ها به‌رغم اين‌که هنوز این مواد قابل استفاده بودند آن‌ها را نمی‌فروختند و دور می‌ريختند.

در فاصله کوتاهی تعداد زيادی به کارزار درمبخش و دوستانش پيوستند. اين گروه متنی را تهيه کردند که در آن درخواست شده بود از نابود شدن ميزان زياد مواد غذايی جلوگيری شود. آن‌ها شروع به جمع‌آوری امضا کرده، فعاليت خود را در شبکه‌های اجتماعی گسترش دادند و هشتگی با نام «مبارزه عليه نابودی مواد غذايی» راه‌اندازی کردند. در این شبکه‌ها فيلم‌هايی منتشر کردند که در آن افراد مشهوری مانند يوری جورکايِو، بازیکن سابق تيم ملی فوتبال فرانسه توضيح می‌دهند که ميليون‌ها نفر در فرانسه پول کافی تا پايان ماه ندارند اما سوپرمارکت‌ها روزانه تا ۲۰ کيلوگرم مواد غذايی را دور می‌ريزند.

درمبخش و گروهش توانستند ۲۱۰ هزار امضا جمع کنند و آن را به پارلمان فرانسه بفرستند. بدين ترتيب اين پروژه موفق شد با تصويب قانونی در پارلمان به نتيجه برسد.

آرش درمبخش در اين‌باره می‌گويد: «نابودی مواد غذايی در فرانسه فاجعه‌بار و غيرقابل قبول است. چيزی که در سوپرمارکت‌ها به‌فروش نمی‌رسد در زباله‌دان ريخته می‌شود و روی آن مايع کلر ريخته می‌شود تا کسی آن را نخورد.»

در اواخر دهه ۷۰ ميلادی خانواده آرش درمبخش از ايران به فرانسه مهاجرت کردند. او که اکنون ۳۶ سال سن دارد متولد فرانسه و فارغ‌التحصيل انستيتو حقوق و جرم‌شناسی پاريس است.

آموزش به‌منظور استفاده درست مواد غذايی

اکنون با قانونی که به تصويب رسيد فروشگاه‌های بزرگ با مساحتی بيش از ۴۰۰ مترمربع موظف هستند مواد غذايی فروخته‌نشده‌ای که تاريخ آن‌ها رو به اتمام است و یا يايان يافته، اگر هنوز قابل خوردن است به مردم نیازمند ببخشند و يا برای مصرف دام‌ها يا توليد کود در زمين‌های کشاورزی اختصاص دهند. بدين ترتيب فروشگاه‌های بزرگ بايد اين مواد را به سازمان و يا گروهی ببخشند تا اين مواد غذايی به شکل مناسب استفاده شود. همچنين استفاده درست از مواد غذايی بايد در مدارس فرانسه آموزش داده شود.

در اروپا سالانه ۸۹ ميليون تن مواد غذايی دور ريخته می‌شود.

در واقع مصرف‌کنندگان خود بزرگ‌ترين نابودکننده مواد غذايی هستند. هر فرانسوی سالانه ۲۰ تا ۳۰ کيلو مواد غذايی به ارزش ۲۰ ميليارد يورو را دور می‌ريزد و مسئولان فرانسوی اميدوار هستند با تصويب چنين قوانينی اين ميزان را تا سال ۲۰۲۵ به نصف برسانند.

صاحبان سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذايی به اين قانون انتقاد می‌کنند و می‌گويند اين قانون بی‌هدف است. زيرا بازرگانان و فروشندگان بزرگ تنها پنج درصد کل مواد غذايی را از بين می‌برند و در حال حاضر سوپرمارکت‌ها بزرگ‌ترين اعانه‌دهندگان به سازمان‌هايی هستند که از اين مواد برای کمک‌ به مردم فقير و يا توليدهای دامی و کشاورزی مختلف استفاده می‌کنند.

سالانه در اروپا ۸۹ ميليون تن مواد غذايی دور ريخته می‌شود. در آلمان، عضو ديگر اتحاديه اروپا، چنين قانونی وجود ندارد. مهم‌ترين دريافت‌کننده مواد غذایی اهدایی، نهادی به نام تافل (Tafel) است که اين مواد را به‌طور مجانی و يا با قيمت ارزان به افراد نيازمند و به‌ويژه به کودکان از طبقات فقیر جامعه می‌دهد.

در آلمان سالانه بيش از ۱۱ ميليون تن مواد غذايی به ارزش ۲۵ ميليون يورو دور ريخته می‌شود که بخش زيادی از آن قابل خوردن است. يعنی به‌طور متوسط هر آلمانی در سال ۸۲ کيلو مواد غذايی را به زباله‌دان می‌ريزد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    چه جالب! تو ایران باید کاری کنیم که جنسای فاسد و تاریخ گذشته دور ریخته بشن و به خورد مردم داده نشن

  • رضا

    به نظر میرسد این اعدا غلط هستند: هر فرانسوی سالانه ۲۰ تا ۳۰ کیلو مواد غذایی به ارزش ۲۰ میلیارد یورو را دور می‌ریزد و ............ در آلمان سالانه بیش از ۱۱ میلیون تن مواد غذایی به ارزش ۲۵ میلیون یورو دور ریخته می‌شود .......... به هیچ عقلی جور در نمی اید که در المان سالانه 25 میلیون دلار و در فرانسه 20 میلیارد دلار غذا دور ریخته شود. به نظر میرسد عدد درست آلمان 25 میلیارد دلار باشد.

  • vanaki hossein

    با درود به اقای درمبخش  و تمامی افراد خیر و نیک اندیش 

  • shahram

    درود بر شما و با آرزوی موفقیت در این حرکت زیبا

  • فريده تبريزى

    پس از مدتها از اين كه ايرانى هستم احساس غرور و سر بلند ًى كردم ، افرين بر أقاى درم بخش ، موفق و پايدار باشيد

  • بهنام

    آفرین به جناب آقای آرش درمبخش به خاطر این فکر انساندوستانه و بسیار مفید . در آمریکا و کشورهای دیگر اروپائی هم وضع به همین منوال است و باید تصحیح گردیده و فروشگاه های آنها نیز باید سعی کنند مازاد مواد غذائی را به فقرا ببخشند .