ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس:‌ ايران بازرسی مدیریت‌شده از مراکز نظامی را پذيرفته است

عباس عراقچی در جلسه غيرعلنی مجلس گفته بازرسی‌ها از مراکز نظامی کشور «به صورت مديريت‌شده» پذيرفته شده اما در مورد دسترسی به دانشمندان هسته‌ای هنوز به شش قدرت جهانی پاسخی داده نشده است.

عباس عراقچی، معاون وزير خارجه ايران در جلسه غيرعلنی مجلس گفته بازرسی‌ها از مراکز نظامی کشور «به صورت مديريت‌شده» پذيرفته شده اما در مورد دسترسی به دانشمندان هسته‌ای هنوز به شش قدرت جهانی پاسخی داده نشده است.

عباس عراقچی گفته است که تأسيسات اتمی ايران در نطنز، فردو و آب سنگين اراک همچنان به فعاليت خود ادامه می‌دهند.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران و اعضای تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای که در هفته‌های گذشته با حملات شديد محافظه‌کاران مواجه بودند، امروز يکشنبه سوم خرداد برای توضيح درباره مذاکرات هسته‌ای به مجلس رفته‌اند.

جواد کريمی قدوسی، نماينده مجلس ايران در مورد اين جلسه به خبرگزاری فارس گفت:‌ «در اين جلسه عباس عراقچی در گزارش خود عنوان کرد بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی پذيرفته شده اما اين بازرسی مديريت شده است و مديريت آن با جديت انجام می‌شود.»

به‌گفته معاون وزير خارجه ایران، در يکی از جلسات مذاکرات هسته‌ای، فهرست شماری از دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی از سوی طرف مقابل به طرف ايرانی داده شده اما نمایندگان ایران پاسخی به آن نداده‌اند.

قدرت‌های جهانی از تهران خواسته‌اند تا با اين دانشمندان مذاکره و مصاحبه داشته باشند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت / ۲۰ مه در مراسمی با حضور مسئولان نظامی ايران گفته بود: «همان‌گونه که قبلاً هم گفته شد، اجازه هيچ‌گونه بازرسی از هيچ‌يک از مراکز نظامی و همچنين گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای و ساير رشته‌های حساس و اهانت به حريم آن‌ها، داده نخواهد شد.»

مقام‌های نظامی ايران نيز گفته‌اند که پاسخ درخواست غربی‌ها برای بازرسی از تأسيسات نظامی را با «سرب داغ» خواهند داد.

دولت آمريکا و يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويند توافق هسته‌ای ميان ايران و گروه ۱+۵ امکان بازديد از تأسيسات نظامی ايران را برای بازرسان آژانس فراهم کرده است. آن‌ها می‌گويند ايران در لوزان با اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرده و اين پروتکل امکان بازرسی تأسيسات مشکوک هسته‌ای ايران را نسبت به گذشته بيشتر کرده است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفته که کشورهای غربی و ايران موافقت کرده‌اند که به روندی برای بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران بپردازند و بخشی از اين روند شامل دسترسی است و براساس پروتکل الحاقی که ايران گفته است آن را به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای اجرا خواهد کرد، به آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای دسترسی داده می‌شود.

عباس عراقچی همچنين گفته که تأسيسات اتمی ايران در نطنز، فردو و آب سنگين اراک همچنان به فعاليت خود ادامه می‌دهند.

کمال‌الدين پيرموذن، نماينده مجلس نيز خبر داده که ظريف و عراقچی در اين نشست گفته‌اند که «راکتور آب سنگين اراک ، رفع تحريم‌های اقتصادی و مالی به طور همزمان، حفظ فردو با توجه به ارزش راهبردی و استراتژيک آن با حفظ ۱۴۴۴ سانتريفيوژ که صيانت از ساير تأسيسات هم خواهد بود از جمله تعهدات طرف مقابل به جمهوری اسلامی ايران است.»

محمدجواد ظريف نيز در نشست غيرعلنی مجلس گفته که تيم مذاکره‌کننده، «خطوط قرمز نظام» را رعايت می‌کند.

او افزوده که تيم مذاکره‌کننده برای دستيابی به توافق هسته‌ای در چارچوب منافع ملی تلاش می‌کند اما اگر توافقی هم به دست نيايد «آسمان به زمين نمی‌آيد.»

نشست غيرعلنی مجلس با محمدجواد ظريف و عباس عراقچی پس از دو ساعت به پايان رسيد. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گزارش داده که نخستين صحنه‌ای که خبرنگاران در بدو ورود به سالن مجلس مشاهده کردند، «مشاجره تند و فريادهای مهدی کوچک‌زاده نماينده تهران بر سر وزير امور خارجه» بود.

این خبرگزاری نوشته است کوچک‌زاده مقابل ظريف و روبه‌روی جايگاه سخنران‌ها ايستاده بود و فرياد می‌زد. محمدحسين قربانی نماينده آستانه نيز پيش از شدت گرفتن بيشتر درگيری لفظی، ظريف را که امروز چفيه‌ای به گردن انداخته بود به بيرون از سالن مجلس هدايت کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز نوشته که در این درگیری لفظی حمید رسایی، نماینده مخالف مذاکرات هسته‌ای نیز شرکت داشته است.

ايران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين به همراه آلمان بر پايه مهلت از پيش تعيين شده تا ۱۰ تير ۱۳۹۴ فرصت دارند که به اين توافق دست پيدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    امروز خود عراقچی گفته هایش را تکذیب کرد . البته در جمهوری ننگین اسلامی ( تکذیب ) یعنی ( تائید ) این توافق با شکست روبرو خواهد شد ، چرا که گنده لات ولایت ، که فعلآ ابزار دست سپاه قاچاقچیان پاسدار است ، به هیچوجه نمیخواهد این مساله به سر انجام برسد .

  • hasani

    شکسپیر مش قاسم : .....پذیرفته شد... یا پذیرفته نشد .....؟! مساله اینست !؟

  • علی

    چیزی مونده که امریکا درخواست نکرده باش؟ قرار نبود از بازدید مراکز نظامی مورد قبول تیران بش ه،ولی الان چی شده که قبول کردن؟

  • محمد

    هر کی ی چیز میگه جریان پیدا کنید پرتقال فروشا‌.خداییش شما متن کامل توافقا بزارید ببینیم چی ب چیه

  • مهدی

    کوچک زاده و رسایی چی بگم، بخدا موندم

  • nader

    پیدا کنید پرتقال فروش را! وقتی توافق نامه در جیب ظریف باشد تفسیرها نیز متضاد میشود!