ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه زيباکلام به روحانی: توافق هسته‌ای را به همه‌پرسی بگذارید

صادق زیباکلام، در نامه‌ای به حسن روحانی از «توپخانه سنگین آمریکاستیزان» در محافل حکومتی ایران نوشته و به روحانی پیشنهاد داده است که درباره توافق هسته‌ای رفراندوم برگزار کند.

صادق زیباکلام، در نامه سرگشاده خود به حسن روحانی از «توپخانه سنگین آمریکاستیزان» در محافل حکومتی ایران نوشته و به روحانی گفته است به هيچ طريقی نمی‌تواند موافقت آن‌ها را نسبت به رسيدن به توافق هسته‌ای با آمريکا جلب نمايد، از این رو رفراندوم در این‌باره را پیشنهاد داده است.

صادق زیباکلام در نامه خود به حسن روحانی گفته است مشکل «آمریکاستیزان» توافق هسته‌ای نیست.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صادق زیباکلام، عضو هيأت علمی دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران و از چهره‌های سیاسی ایران در این نامه از مخالفت‌های «آمریکاستیزان» با توافق هسته‌ای بلافاصله پس از مذاکرات لوزان نوشته و گفته است هر روز به بهانه‌ای توافق اوليه را مورد حمله قرار داده‌اند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس، روز پنج‌شنبه ۱۳ فروردین‌ماه با صدور بیانیه مشترکی پایان یافت و اعلام شد که ایران و گروه ۱+۵ بر سر چارچوب کلی تفاهم‌نامه‌ای توافق کرده‌اند.

بر اساس تفاهم‌نامه لوزان ایران متعهد شده ۹۵ درصد از توان هسته‌ایش را کاهش بدهد و فعالیت سایت فردو را متوقف کند. طرف غربی گفته است ایران تعداد ۱۰۰۰ سانتریفوژ IR-2 خود را نیز برخواهد چید و نباید از سانتریفیوژهای پیشرفته خود استفاده کند. همچنین تحقیق و توسعه ایران روی سانتریفیوژهای پیشرفته باید طبق پارامترها و برنامه مورد توافق با ۱+۵ باشد. بازرسی از تأسیسات هسته‌ای و مشکوک ایران نیز بر اساس پروتکل الحاقی که ایران وعده داده آن را اجرا خواهد کرد، انجام خواهد شد.

نیروهای مخالف مذاکرات در درون حکومت، با استناد به موارد فوق این توافق اولیه را عقب‌نشینی از مواضع هسته‌ای ایران می‌دانند.

صادق زیباکلام در نامه خود به حسن روحانی گفته است مشکل این مخالفان توافق هسته‌ای نیست. او این عده را خطاب قرار داده و نوشته است: «اگر غربی‌ها در يکی از محضرهای لوزان سند منگوله‌دار شش‌دانگ مملکت سوئيس را هم به نام ما می‌زدند، شما باز يک ايراد و نقص ديگری پيدا می‌کرديد؛ چرا که برای شما نه حل مناقشه هسته‌ای که ۱۲ سال است مملکت را فلج کرده خيلی اهميتی دارد و نه چندان به دنبال پاسخ اين پرسش هستيد که هسته‌ای علی‌رغم هزينه‌های کمرشکن مستقيم و غيرمستقيم آن برای کشور، چه گلی بر سر پيشرفت و ترقی مملکت زده است؟ دغدغه شما به خطر افتادن تجارت آمريکاستيزی‌تان است که لاجرم توافق هسته‌ای در پی خواهد داشت.»

زیباکلام «آمریکاستیزان» را خطاب قرار داده و نوشته است: «دغدغه شما به خطر افتادن تجارت آمريکاستيزی‌تان است که لاجرم توافق هسته‌ای در پی خواهد داشت.»

او در فروردین‌ماه سال جاری نیز در نامه‌ای خطاب به حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و از نیروهای مخالف مذاکرات هسته‌ای، نوشته بود: «ﻫﻤﻪ ﺩﻟﺨﻮﺭﯼ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻫﺴﺘﻪ‌ﺍی ﺁن است ﮐﻪ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻓﺮﺵ ﻏﺮﺏ‌ﺳﺘﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﺯﯾﺮ ﭘﺎﻫﺎﯾﺘﺎﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽ‌ﮐﺸﺪ.»

زیباکلام در نامه به روحانی چنین نیروهایی را کسانی می‌داند که «ظرف نزديک به شش سالی که سکان مذاکرات هسته‌ای را در دست داشتند نه توانسته بودند نيم ميلی‌متر مذاکرات را به جلو ببرند، نه حتی يک بار وظيفه خود دانسته بودند که مردم را در جريان مذاکرات بگذارند و بالاتر از همه به بهانه امنيتی‌بودن موضوع اجازه کمترين اظهارنظر در خصوص هسته‌ای را نداده بودند.»

او در پایان با خطاب قراردادن رئیس‌جمهور ایران ضمن بیان این‌که «دولت فخيمه شما هرگز موفق نخواهد شد به هيچ طريقی موافقت آمريکاستيزان را نسبت به رسيدن به توافق هسته‌ای با آمريکا جلب نمايد»، به روحانی گفته است چاره پيشبرد توافق هسته‌ای، «نه در ادامه تلاش‌های بی‌حاصل به‌منظور همراه‌ساختن آمريکا‌ستيزان است» بلکه «راه‌حل در مراجعه به مردم و افکار عمومی يا همان رفراندوم است».

به‌گفته او رجوع به همه‌پرسی بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی ايران عملی است.

در اصل ۵۹ قانون اساسی آمده است: «در مسائل بسيار مهم اقتصادی، سياسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقيم به آراء مردم صورت گيرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی بايد به تصويب دو سوم مجموع نمايندگان مجلس برسد.»

صادق زیباکلام پیش از این نیز در فروردین‌ماه نامه‌ای به حسن روحانی نوشته بود و گفته بود که ۱۲ سال است برنامه هسته‌ای ایران را در هاله‌ای از قداست پوشانده و حقایق آن را از مردم دریغ کرده‌اند.

او در آذرماه سال گذشته در يک همايش بی سابقه در ۱۰ سال گذشته درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که مخالفان برنامه هسته‌ای در آن شرکت داشتند گفته بود موضوع هسته‌ای بيشتر از جنگ هشت ساله ايران با عراق به کشور ضربه زده است.

او همچنین گفته بود: «من بار‌ها از اصولگرايان پرسيدم حداقل يکی از اين ۲۵۰ صنعتی که هسته‌ای به‌وجود می‌آورد بگوييد. هيچ پيشرفت و نوآوری علمی در رابطه با مسئله هسته‌ای نه تنها در ايران بلکه در هيچ کشوری وجود ندارد.»

ایران و کشورهای گروه ۵+۱ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان بر پایه ضرب‌الاجل از پیش تعیین شده تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ فرصت دارند که به توافق دست پیدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sam

    اگر رای گیری باشد,رای من این است: انرژی هسته ای را کلا تعطیل و انرژی خورشیدی را جایگزینش کنیم مانند اسپانیا:  http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_in_Spain

  • Majid

    خمینی هرگز در گفتارش صادق نبود. همچون شیطان با کلامی زیبا و با وعده های دروغین ملتی  جاهل را فریب میداد و همچون شیطان از عاقبت اعمالش هیچ وحشتی به دل نداشت. صادق زیبا کلام هم پیروی ایشان بوده و هست و نه کلامش زیباست و نه صادق. همچون دیگر دست بوسان ولی شیطان. 

  • امیر

    با درود بهمه آزادیخواهان و علاقمندان به ح‍‍‍کومت مردم سالار . دوستی در مطلب فوق مجددآ همان مطالبی را دوباره سازی می کند ‍ که ظرف ۱۲ سال گذشته باعث این تحریم ها و تاوان دادن مردم ایران شده است . ایشان گویا مردم ایران را بدودسته  نوکران امری‍کا و ایادی اسرائیل تقسیم بندی نمود و  آن ‍‍جمعیت قلیل ْ « دلواپس » را تنها ‍گروه ملی و قسم خورده و همیشه در حال مبارزه با دشمن قسم خورده ایران و ایرانی را ملت واقعی فرض میکند . غافل از آنکه مردم ما و آقای زیبا ‍لام نیز بر این عقیده هستند ‍ه از این طریق میشود از قطار ذغالی ‍که ح‍کومت نامش را « انرژی هسته ای » گذارده است بسرعت ‍پیاده شده و اعطای انرژی هسته ای را به لقایش بخشیده و بهمان انرژی های متعارف بسنده کرد. رهبر فرزانه ‍که در زمان تاسیس حزب جمهوری اسلامی از اعضای اصلی و بلند قد آن بوده است ، روزنامه همان ارگان در تاریخ شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۵۸ شماره ۱۴ سال اول ، و بقلم عبدالرحمن علوی « نیروگاه های هسته ای را خیانت آشکار به خلق ما »  عنوان نموده است  . امروز امری‍کا ستیزی شغل پردرآمد و دائمی برای گروهی گشته که بهیچ وجه حاضر به ترک آن نیستند .  حرف اصلی اینستکه مردم ما نه جنگی با آمریکا دارند و نه خواهان نابودی اسرائیل و محو آن هستند و علاقمند هستند همانند گذشته دور در صلح و صفا و با رفاه باسایر ملل جهان همزیستی کنند . موضوع  لعن کردن دلواپسان و بیزاری جستن از سیاست هایی است که مملکت و ملت ما را به حال امروز انداخته است و بس  .  

  • lمهرداد

    نگارنده محترم کامنت   شانتاژ کردن هوچی گری وهر راحلی را تخته کردن .کار بی دینان و حسودان ست .بسمه ا..  را حل برون رفت از  بحران چیست ؟  ما ایرانیان  روش حل مسله ای داریم بشرح ذیل:  1- مسله کوچک و قابل حل در کوتاه مدت = سهل انگاری و حاشا و مخفیکاری و احمال و ندانم کاری وکاررا حود انجام میدهم و من من زدن و بی برنامه گی و بمن مربوط نیست و  ....... 2- اینک مسله کوچک تبدیل به مشکل شده است و ما ایرانیان  اینچنین رفتار میکنیم = مخفیکاری مسله را امنیتی کردن گفتمان را به اصل نظام حتی به اسلام گره زدن و در باقالی ها دنبال آب هویج گرفتن وسفر استانی ویافتن یک  مقصر شاید بیگناه وکاسه هارا سر آن شکستن و من نبودم ....... مسله هنوز را حل ندارد  3- اینجا مسله تبدیل به مشکل شده و ما ایرانیان چنین رفتار میکنیم  و هیچ برنامه ابی برای حل آن ارایه نمیکنیم و همدیگر را به خیانت و نفاق متهم میکنیم و دنبال یارکشی از امت و خلق الله جهت تخته مقابل هستیم و در عین حال مردم در گرفتاری گرانی فساد و ..... همه این موارد را با تمام  وجود حس کرده تحمل میکنند  4 - به بحران تبدیل شدن یک مسله  ساده  برای ملت مظلوم ایران  و دراین موقیت نوشیدن جام زهر واقتصاد مقاومتی و چرخش قهرمانانه و......  حال با مدلیته بالا بنده دو راه حل برای برنامه هسته ای که شخصا؛ برخلاف نگارنده متن آن را افتخار ملتی با  ریشه ای کهن میدانم ُارایه میکنم. 1- عدم توافق با دنیا . رفتن به دنبال ایده ال های ایدپولوژیک و برنامه ریزی و کار شدید و حصول اهداف .   این راه حل احتیاج به سازکار زیر دارد  1-1  برنامه ریزی . (اصولا؛اهل اینکارهای سخت نیستیم ) 1-2 نیروی کار متخصص و با تجربه ( تماما؛ یا بیشتر به امریکای و اروبا  جهانخوار مهاجرت کرده اند) 3-1 سرمایه (نداریم و اگر داریم مورد شماره یک را نداریم) 1-4 افزایش  توان نظامی جهت مقابله  با تحرکات دشمن  که خود به سرمایه محتاج است و زدن از نان مردم بیگناه (البته بودجه نظامی را می توان با مصادره مازراتی و بورشه آقازاده ها تامین کرد) 2- توافق با اصول  امکانبذیر    این راه حل احتیاج به سازکار زیر دارد  عقل عزت نفس  گوش دادن به کلام مقام معظم رهبری و خود را کاسه از آش داغتر نکردن  (وزیر امورخارجه الحق صریح گفته اند که ایشان کلام قاطع دارند .)  اطمینان به توان  داخلی و مردم (بخدا مردم ایران مردم شجاع ونجیبی هستند ما در جبهه های دفاع مقدس خود شاهد بوده ایم البته بنده از معدود ترسوها بودم  . نتیجه : متاسفانه راهکار های فوق نیز اصولا؛ در ایران یافت نمی شود زیرا اگربود  مسله به بحران تبدیل نمیشد . در انتها  به یک کشف جدید رسیدم و آن اینکه چون مسله هسته ای  ایران  اصولا؛ را حل ندارد بنابر این با تمام طیف ها  چه موافق و چه مخالف ُ       ....... مخالف هستم  زنده باد........ مرگ بر ..........    خودتان هرکس را خواستید  در جای خالی  یاداشت فرمایید زیاد مهم نیست 

  • hasani

    از فیس بوک محمد نوری زاد: من از همینجا به نمایندگی از جانب خودم به آقای خامنه ای می گویم: بر هرچه رفته و بر هر چه می رود صلوات. آقای خامنه ای، بیایید و بی خیال دانش هسته ای و بشار اسد و سوریه و یمن و حزب الله و لبنان و بحرین و شیعیان عربستان و داستان شیعه گستری بشوید و با نرمش قهرمانانه، مردم ایران را از حادثه هایی که طبق برنامه به سمت شان خیز بر می دارد برهانید. !! در عوض ما قول می دهیم هیچ به کارهای کرده و ناکرده ی شما نپردازیم. فرو بردن مردم به قعر نگرانی های روز به روز، کارِ بخردانه ای نیست. هنر، در روفتنِ غبار نگرانی از چهره ی مردم است. بقول یک جوان: چی می شد ما مثل مردم مالزی، هم مسلمان بودیم هم کاری به کار اسراییل و لبنان و سوریه و دانش هسته ای و شیعیان هر کجا نداشتیم، و هم دنیا روی فهم و ادب و دارایی های انسانیِ ما حساب می کرد؟

  • mansour

    مردم موافق حل اختلافات و توافق عاقلانه بوده و هستند. اشتباهأ نبوده و نیستند نوشته شده است

  • mansour

    اقای زیباکلام از فرط خود شیفتگی و یا فشار های سیاسی موجود،سوراخ دعا را  فراموش کرده است! صادق زیباکلام با خطاب قراردادن رئیس‌جمهور ایران ضمن بیان این‌که «دولت فخیمه شما هرگز موفق نخواهد شد به هیچ طریقی موافقت آمریکاستیزان را نسبت به رسیدن به توافق هسته‌ای با آمریکا جلب نماید»، به روحانی گفته است چاره پیشبرد توافق هسته‌ای، «نه در ادامه تلاش‌های بی‌حاصل به‌منظور همراه‌ساختن آمریکا‌ستیزان است» بلکه «راه‌حل در مراجعه به مردم و افکار عمومی یا همان رفراندوم است». در اصل ۵۹ قانون اساسی آمده است: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.» اقای زیبا کلام محترم!وقتی که رهبر سیاسی کشور در مقام ولی فقیه با اصل مذاکره  مخالفتی ندارد و اجازه مذاکره را داده اند و نیز مقامات نظام سالهاست که مذاکره می  کنند،چه معنی دارد که مذاکره آری یا خیر به رفراندوم گذاشته شود؟ اگر تحقیقات در باره دانش هسته ای و یا به توافق رسیدن با امریکا در رابطه با اختلافات  هسته ای را میخواهید به همه پرسی(رفراندوم)بگذارید،باز هم عاقلانه نیست،چون  ایرانیان مخالف حل مناقشه هسته ای نبوده و نیستند؟ هموطن گرامی!باید از مردم بپرسید که ایا موافق بازدید مستشاران نظامی غرب از  پایگاه های نظامی و سری کشور هستند و مایلند دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی از  اسرار نظامی کشورشان باخبر شوند یا خیر؟ ۲-در یک همه پرسی از مردم ایران مخصوصأ ازنوکران امریکا و رژیم فاسد صهیونیستی- یهودی بپرسید که ایا موافق سؤال پیچ کردن و شناسایی دانشمندان اتمی کشور توسط  جاسوسان رژیم صهیونیستی-یهودی هستند و یا خیر؟ فراموش نفرمایید که یاران شما،رفسنجانی،خاتمی و چپی های جا مانده در نظام دیکتاتوری  کمونیستی(سوسیالیستی)در گذشته شرایطی را فراهم کردند که مستشاران غرب، هم از  پایگاه های نظامی دیدن کردند و هم با دانشمندان ما دیدار و گفتگو داشتند.نتیجه چه بود؟ بمب گذاری در انبار مهمات و ترور دانشمندان توسط یهودیان و مزدوران ایرانی انان چون  مجاهدین ضد خلق ایران(منافقین)! هموطن ،مطمئن باشید که در چنین رفراندمی شما و هوچیگران سیاسی ضد ایرانی، جواب  دندان شکنی از مردم غیر سیاسی دریافت خواهید نمود که دچار مشکل فهمی میشوید! آدم عاقل دوبار از یک سوراخ مار نیش نمی خورد ،میخورد؟