ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشجویان شیلی باز هم به خیابان‌ها آمدند

برای چندمین بار در چند سال اخیر هزاران دانشجو برای حذف شهریه‌های بالای دانشگاه‌ها که در دوران دیکتاتوری پینوشه به اجرا گذاشته شد دست به تظاهرات زدند.

برای چندمین بار در چند سال اخیر هزاران دانشجو برای حذف شهریه‌های بالای دانشگاه‌ها که در دوران دیکتاتوری پینوشه به اجرا گذاشته شد دست به تظاهرات زدند.

در سانتیاگو، پایتخت شیلی ده‌ها هزار دانشجو علیه اصلاحات آموزشی میشل باشله، رئیس‌جمهور شیلی به خیابان‌ها آمدند. سازمان‌دهندگان این حرکت اعتراضی از حضور ۱۰۰ هزار نفر در این تظاهرات خبر دادند.

دانشجویان از مقابل وزارت آموزش عالی و دفتر تلویزیون دولتی حرکت کردند. برخی از شرکت‌کنندگان با پلیس درگیر شدند و به روی مأموران پلیس سنگ پرتاب کردند. آن‌ها در خیابان موانعی ایجاد کرده و شیشه مغازه‌ها را شکستند. رسانه‌ها نوشتند این عده تلاش کردند که یک کلیسا را به آتش بکشند.

خورخه بورگوس، وزیر کشور شیلی گفت «خرابکارها» در بین تظاهرات‌کنندگان پنهان شده بودند. پلیس برای پراکنده کردن جمعیت از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کرد.

این تظاهرات اعتراضی به‌دعوت انجمن‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی برگزار شد. آن‌ها خواهان گفت‌وگوی بیشتر درباره مسائل آموزشی و حق کار هستند و به فساد مالی و رشوه‌خواری در کشور معترض‌اند.

رئیس دولت به‌دلیل رسوایی‌های مالی‌ متعدد در کشور زیر فشار است. اتحادیه‌های دانشجویی از مدت‌ها پیش خواهان حذف شهریه‌های دانشگاهی هستند.

چندی پیش رئیس‌جمهور شیلی به اعتراض‌های دانشجویی واکنش نشان داد و آموزش عالی را برای دانشجویان فقیر رایگان اعلام کرد. بر این اساس، ابتدا حدود ۶۰ درصد از دانشجویان از سال آینده از آموزش عالی رایگان بهره‌ خواهند برد و سپس در سال ۲۰۱۷ این میزان ۷۰ درصد خواهد شد. از سال ۲۰۲۰ نیز همه دانشجویان شیلی به‌شکل رایگان تحصیل خواهند کرد.

قانون رسمی در این‌باره نیمه دوم سال جاری میلادی ابلاغ خواهد شد. اما دانشجویان معتقدند این اصلاحات کافی نیست.

در بندر والپارایسو نیز دانشجویان دست به تظاهرات زدند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین یاد یک جوان ۲۸ ساله را که در اعتراضات یک هفته پیش در این شهر از ناحیه سر به‌شدت مجروح شد، گرامی داشتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.