ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمارش معکوس برای گفت‌وگوهای احتمالا بی‌پایان

ایرج ادیب‌زاده - نگرانی تهران از بازرسی‌های تاسیسات نظامی «مشکوک» که مذاکرات را به دشواری و کندی کشانده از چیست؟ آیا راه سومی برای تمدید مذاکرات وجود دارد؟

در حالی‌که شمارش  معکوس برای رسیدن به مهلت پایانی سی‌ام ژوئن آغازشده، ادامه گفت وگوهای قدرت‌های بزرگ و جمهوری اسلامی در مسیر دشواری قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف موضوع «بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران» است که رهبر جمهوری اسلامی آن را اکیدا رد کرده است.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز گفته که «شرط یک توافق روی پرونده اتمی ایران، بازرسی از تاسیسات نظامی ایران است.» به این ترتیب تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در وضعیت دشواری قرار دارد از یک سو بر اجرای آنچه دستور رهبری می‌خواند تاکید دارد و از سویی می‌گوید اساس کار بر قواعد و مقررات بین‌المللی و به ویژه  تفاهم‌نامه لوزان قرار دارد.

دیدار دوباره جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش در ژنو  و مذاکرات «سخت» و شش ساعته آن‌ها نیز نتوانست راه‌حلی برای این تنگناها پیدا کند. عباس عراقچی فرد شماره دو تیم مذاکره‌کننده ایران در پایان این دیدار گفت  «اختلافات همچنان باقیست.»

اختلافاتی که ممکن است نه تنها در مهلت مقرر برطرف نشود، بلکه شاید سال‌ها طول بکشد و هیچگاه نیز توافقی به دست نیاید . مذاکرات قرار است از پنجشنبه در وین ادامه یابد در حالی‌که جان کری وزیر خارجه آمریکا به دلیل شکستگی پای راستش در یک سانحه دوچرخه سواری درارتفاعات آلپ،  روز بعد از گفت وگو با ظریف، راهی بیمارستان شد و باید برای معالجه به آمریکا برگردد.

پرسش‌های مهم روز که رادیو زمانه آن‌ها را با دو کارشناس پرونده اتمی آقایان بهروز بیات در وین و مهران براتی در برلین مطرح می‌کند این‌ها هستند:

* نگرانی تهران از بازرسی‌های تاسیسات نظامی «مشکوک» که مذاکرات را به دشواری و کندی کشانده از چیست؟

* گفت‌وگوی شش ساعته جان کری و محمد جواد ظریف در ژنو هم قفل مذاکرات کنونی را باز نکرده. در کمتر از یک ماه به پایان مهلت ماه ژوئن چه چشم اندازی در راهست؟

* در حالی که قدرت‌های بزرگ و جمهوری اسلامی و نیز اکثریت مردم ایران در انتظار رسیدن به توافق تاریخی ۳۰ ژوئن هستند، مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی احتمال ادامه مذاکرات را  پس ازپایان این مهلت رد نکرده‌اند. واشنگتن هم اعلام کرده «به دنبال تمدید مذاکرات نیست.» راه سومی وجود دارد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.