ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگر فصلی پالايشگاه شازند:‌ تنها پس از هشت روز کار دچار خون‌ريزی ريه شدم

ابوالفضل خسروی کارگر ساده فصلی پالايشگاه شازند اراک می‌گويد پیمانکار بدون هيچ گونه آموزشی، او را روانه راکتور کرده و به همین دلیل بر اثر تنفس گاز سولفيد هيدروژن دچار بيماری شده است.

ابوالفضل خسروی که به عنوان کارگر ساده فصلی در پالايشگاه شازند اراک مشغول به کار شده، می‌گويد پیمانکار بدون هيچ گونه آموزش و تخصصی، او را برای تعميرات روانه راکتور کرده و به همین دلیل بر اثر تنفس گاز سولفيد هيدروژن دچار بيماری شده است.

خسروی به خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گفته که «امسال اولين باری بود که برای دوره ۴۵ روزه تعميرات اساسی پالایشگاه به‌عنوان کارگر ساده استخدام شدم اما از من می‌خواستند وارد راکتور شوم. نه راهنمايی‌ام می‌کردند، نه آموزش ديده بودم و نه تخصص اين کار را داشتم.»

اين کارگر فصلی می‌گويد که پس از ورود به راکتور مستقر در واحد ۱۸ پالايشگاه «امام خمينی» شازند به دليل استنشاق گاز سولفيد هيدروژن بيهوش شده است.

افزون بر ابوالفضل خسروی، در ارديبهشت‌ماه سال جاری پنج کارگر در حوادث مشابه در پالايشگاه شازند جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها تن ديگر نيز آسيب ديده‌اند.

سولفيد هيدروژن گازی بسيار سمی است. کاربرد گاز سولفيد هيدروژن در صنايع مختلف بسيار گسترده است و در عين حال حوادث زيادی را نيز ايجاد می‌کند.

حسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارديبهشت‌ماه سال جاری خبر داد که سالانه دست‌کم ۹۸۰۰ نفر در ايران بر اثر حوادث و بيماری‌های شغلی جان خود را از دست می‌دهند.

ابوالفضل خسروی گفته پس از اين رويداد، صبح‌ها خون بالا می‌آورد، ريه‌اش می‌سوزد و سردردهای شديد دارد.

او افزوده که ناچار شده هزينه‌های درمانی را خودش بپردازد.

ابوالفضل خسروی پس از اتفاقاتی که برايش رخ داد، شکايتی عليه شرکت پتروسازان، پيمانکار پالايشگاه در دادگستری شازند مطرح کرد.

او از پیمانکار به دليل «عدم رعايت موارد ايمنی، عدم آموزش، به کارگيری در کار تخصصی و عدم پرداخت حق و حقوق» شکايت کرده و حالا پيمانکار نيز گفته بايد از پيگيری شکايت صرف‌نظر کند تا دستمزدش پرداخت شود.

فعالان حقوق کارگران در ایران بر این باورند که در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب در مورد کارگران آسیب‌دیده، آثار روانی و اقتصادی این حوادث بر خانواده کارگران آسیب‌‌دیده افزایش خواهد یافت.

کوتاهی برخی از سازمان‌ها و نهادهای مسئول در نظارت کامل و دقیق کارگاه‌ها، وجود مشکلات مالی در کارگاه‌ها و مراکز تولیدی، فعالیت برخی کارگاه‌های پنهانی دور از چشم مجریان قانون، بی‌اطلاعی کارگران در مورد مخاطرات محیط کار وهمچنین سهل‌انگاری برخی از کارگران در استفاده از وسایل بهداشت کار از دیگر عوامل مهم در بروز حوادث هنگام کار در ایران به شمار می‌رود.

سازمان پزشکی قانونی همچنین گفته است در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲) ۱۲ هزار و ۴۳۷ نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند و تلفات حوادث کار طی سال‌های اخیر سیر صعودی داشته است.

این آمار صرفاً مرگ‌های ناشی از حوادث شغلی را شامل می‌شود و شامل مرگ‌های ناشی از بیماری‌های شغلی نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.