ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو مجلس خبرگان: رفسنجانی از طراحان شورایی‌ شدن رهبری بود

یک عضو مجلس خبرگان درباره اینکه اولین نفر چه کسی بحث شورایی شدن رهبری را در زمان انتخاب جانشین آیت‌الله خمینی مطرح کرد، گفت: «اعضاء هیأت رئیسه خبرگان از جمله آقای هاشمی مطرح کردند.»

یک عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که اولین نفر چه کسی بحث شورایی شدن رهبری را در زمان انتخاب جانشین آیت‌الله خمینی مطرح کرد، گفت: «اعضاء هیأت رئیسه خبرگان از جمله آقای هاشمی مطرح کردند.»

محی‌الدین حائری شیرازی

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در پاسخ به پرسش این خبرگزاری درباره این که چه کسی طرح شورایی شدن رهبری را در زمان انتخاب جانشین آیت‌الله خمینی مطرح کرد، گفت: «آن روز اول بحث شورایی شدن مطرح بود. آقای هاشمی گفتند که ببینیم رأی خبرگان در این خصوص چیست؟ شورایی بشود یا رهبری فردی؟»

حائری شیرازی همچنین گفته است که او و آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در مخالفت با شورایی شدن رهبری سخن گفته‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ و پس از درگذشت آیت‌الله خمینی از سوی مجلس خبرگان به عنوان رهبر جمهوری اسلامی انتخاب شد. در آن هنگام برخی از اعضای مجلس خبرگان معتقد بودند که رهبری باید شورایی باشد اما این نظر رأی نیاورد.

حائری شیرازی در پاسخ به این پرسش که اولین نفر چه کسی بحث شورایی شدن رهبری را مطرح کرد، به خبرگزاری فارس گفته است: «اعضا هیأت رئیسه از جمله آقای هاشمی مطرح کردند. البته آن وقت معلوم نبود که رهبری هم مخالف باشند. آن وقت همه موافق بودند تقریباً.»

آیت‌الله حائری با بیان اینکه او نیز خیلی با شورایی شدن رهبری مخالف نبوده است، گفت: «آن‌هایی که مخالف شورایی بودند دلیل داشتند. ولی موافقان دلیل خاصی نداشتند. می‌خواستند از هر طیفی یک نفر بیاورند تا به قولی بعد از امام وحدت به وجود بیاید.»

این عضو خبرگان رهبری همچنین درباره چگونگی انتخاب علی خامنه‌ای به عنوان جانشین خمینی گفت «به یاد نمی‌آورد اول بار چه کسی اسم آیت‌الله خامنه‌ای را آورد.»

این در حالی است که گفته می‌شود هاشمی رفسنجانی با نقل یک خاطره از آیت‌الله خمینی با این مضمون که «امام فرمودند ایشان به درد رهبری می‌خورد»، نقش تاثیرگذاری در انتخاب خامنه‌ای به عنوان رهبر جدید جمهوری اسلامی داشته است.

در همین زمینه ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    چه شورای رهبری و چه مجلس خبرگان. چه تفاوتی است. هر دو متشکل از فسیلانی است که از فرط سالخوردگی و ناتوانی تفاوتی با اهل قبور خفته در گورهایشان را ندارند. و ملت غیور ایرانی گر در حیات میبود چگونه رهبری مردگان را پذیرا بود!؟ !

  • hamid

    ببخشید چه کسی‌ بر خلاف قانون اساسی‌ وقت و با جعل نقل قول از خمینی بر خلاف وصیت نامه او، علی‌ خامنه‌ای روضه خان را "رهبر" کرد؟ هاشمی رفسنجانی! شاد باشید. حمید