ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظريف: توافق هسته‌ای بدون پذيرفتن پروتکل الحاقی امکان ندارد

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران می‌گويد که بدون پذيرش پروتکل الحاقی نمی‌توان به توافق هسته‌ای دست يافت. به گفته ظريف، پروتکل الحاقی به عنوان يکی از محورهای توافق هسته‌ای «بايد وجود داشته باشد.»

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران می‌گويد که بدون پذيرش پروتکل الحاقی نمی‌توان به توافق هسته‌ای دست يافت. به گفته ظريف، پروتکل الحاقی به عنوان يکی از محورهای توافق هسته‌ای «بايد وجود داشته باشد.»

محمدجواد ظريف: اهميت پذيرش پروتکل الحاقی به اين دليل است که جزو سازوکارهای بين‌المللی است و ۱۲۴ کشور آن را اجرا می‌کنند.

وزير خارجه ايران در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد افزوده که اهميت پذيرش پروتکل الحاقی به اين دليل نيست که قدرت‌های جهانی چنين خواسته‌ای از ايران دارند، بلکه به اين دليل است که اين پروتکل جزو سازوکارهای بين‌المللی است و ۱۲۴ کشور که شماری از آن‌ها مانند آلمان و ژاپن برنامه هسته‌ای دارند، اين پروتکل را اجرا می‌کنند.

ظريف می‌گويد اين کشورها نيز دارای اسرار هسته‌ای هستند اما با پذيرش پروتکل الحاقی، برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده‌اند .

پروتکل الحاقی در سال ۱۹۹۷ و با هدف تقويت کارآيی معاهده منع و گسترش سلاح‌های اتمی به تصويب رسيد.

پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، پيمانی است که بر اساس آن امکان بازرسی‌ کامل از تأسيسات هسته‌ای ايران برای بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی فراهم می‌شود.

ايران در اواخر دولت محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين، اجرای داوطلبانه اين پروتکل را پذيرفت اما دو سال بعد، مجلس اجرای آن را تعليق کرد.

لازم‌الاجرا شدن اجرای پروتکل الحاقی به نظر مجالس قانون‌گذاری هر کشور بستگی دارد.

وزير خارجه ايران در حالی گفته که توافق هسته‌ای بدون پذيرش پروتکل الحاقی امکان‌پذير نيست که گمان می‌رود تصويب پروتکل الحاقی در مجلس ايران با مسير دشواری روبه‌رو است.

در سندی که توسط آمريکا در مورد مذاکرات لوزان منتشر شده، آمده که ايران پروتکل الحاقی را بايد اجرا کند و به آژانس اجازه دسترسی‌های بسيار بيشتری را در رابطه با برنامه هسته‌ای بدهد.

ايران و کشورهای گروه ۵+۱ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين به همراه آلمان بر پايه ضرب‌الاجل از پيش تعيين‌شده تا ۹ تير ۱۳۹۴ فرصت دارند که به توافق هسته‌ای دست پيدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    "ظریف می‌گوید این کشورها نیز دارای اسرار هسته‌ای هستند اما با پذیرش پروتکل الحاقی، برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده‌اند ." خود ظریف هم نمیداند چه میگوید!