ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رد صلاحيت گسترده پرستاران معترض در انتخابات نظام پرستاری

در پی اعتراضات یک سال اخیر جامعه پرستاری در ایران و انتشار نامه‌های سرگشاده به مسئولان، اکنون وزارت بهداشت بسیاری از پرستاران معترض را در انتخابات نظام پرستاری ردصلاحیت کرده است.

در پی اعتراضات یک سال اخیر جامعه پرستاری در ایران، طرح شکایت‌ها و انتشار نامه‌های سرگشاده به مسئولان، اکنون وزارت بهداشت بسیاری از پرستاران معترض را در انتخابات نظام پرستاری ردصلاحیت کرده است.

یکی از تجمعات اعتراضی پرستاران ایران

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ايلنا)، انتخابات نظام پرستاری قرار است ۲۹ خردادماه سال جاری در ۱۲۰ استان ایران که دارای هيأت مديره نظام پرستاری هستند برگزار شود اما هيأت نظارت بر این انتخابات و ستاد اجرايی آن در شهرهای مختلف فعالان معترض جامعه پرستاری، از جمله اعضای شاخص «خانه پرستار»، محمد شريفی‌مقدم، دبیرکل و کسانی همچون محمود عميدی، کريم عابدينی، محمد نظری اشتهاردی و حميد تاج‌الدينی را در فهرست رد صلاحيت‌شدگان قرار داد.

محمد شريفی‌مقدم، دبيرکل خانه پرستار گفته است با گذشت شش روز از اعلام کتبی رد صلاحيت به کانديداها هنوز هيچ مقام مسئولی در وزارت بهداشت دليل اين ردصلاحيت‌ها را اعلام نکرده است.

به‌گفته شريفی‌مقدم قرار بود نتايج بررسی صلاحيت‌ها دوم و سوم خرداد‌ماه از طريق رسانه‌های رسمی اعلام شود اما ردصلاحيت‌شدگان به‌شکل کتبی و تلفنی پس از ۱۰ روز تأخير در ۱۲ خردادماه متوجه عدم تأييد صلاحيت خود شدند و مهلت اعتراض نيز تا فردا، یکشنبه ۱۷ خردادماه به پايان می‌رسد.

اين فعال صنفی به‌دلیل آن‌که وزیر بهداشت رئیس هیأت نظارت بر انتخابات و ستاد اجرای است او را مسئول مستقیم این ردصلاحیت‌ها دانست.

از آغاز کار دولت حسن روحانی تاکنون از حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، به‌عنوان وزیر جبهه پایداری در دولت یازدهم یاد شده است. جبهه پایداری از جمله گروه‌های اصولگرای مخالف دولت به‌شمار می‌رود که مدت‌ها از دولت محمود احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد.

دبيرکل خانه پرستار با بیان این‌که «جريانی در وزارت بهداشت به دنبال حذف منتقدان است»، گفت: «با وجود چنين شرايطی خانه پرستار اطمينانی به سلامت انتخابات ندارد.»

او گفت طبق تصمیمی که خانه پرستار گرفته است اگر دلايل ردصلاحيت‌ها مشخص نشود و هيأت نظارت و ستاد اجرايی سلامت انتخابات را تضمين نکنند در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

هيأت نظارت و ستاد اجرايی انتخابات نظام پرستاری برای بررسی کاندیداهای انتخابات از چهار مرجع پليس امنيت نيروی انتظامی، ثبت احوال، وزارت اطلاعات و دادستانی تحقیق می‌کند و بر اساس ماده ۲۲ آيين‌نامه انتخابات در صورتی که نامزد انتخابات محکوميت‌هايی که منجر به محروميت اجتماعی و تظاهر به فساد اخلاقی و يا عدم التزام به قانون اساسی نداشته باشد، می‌تواند در آن شرکت کند.

پرستاران در طول یک سال گذشته نسبت به عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بارها اعتراض کردند.

نوشتن دو نامه‌ سرگشاده به حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهوری و طرح شکایت‌های متعدد در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و برگزاری تجمعات اعتراضی متعدد برای پیگیری مطالبات صنفی‌ از اقدامات پرستاران برای اعتراض به وضعیت‌شان بوده است.

در حال حاضر جامعه پرستاری ایران نزدیک به ۲۳۰ هزار عضو دارد. ۱۶۰ دانشکده پرستاری نیز در کشور وجود دارند که از سطح کار‌شناسی تا دکترا دانشجو تربیت می‌کنند، با این حال جامعه پرستاری ایران با کمبود نیرو نیز مواجه است که گفته می‌شود بخشی از دلایل این کمبود، مربوط به مهاجرت‌های گسترده پرستاران و بخشی ناشی از کم شدن جاذبه‌های حرفه پرستاری به دلیل نبود رضایت شغلی در بین پرستاران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • َعابد

    ثابت شد به هر قشری قدرت بدهند بهتر از باقی نیست. وزارت بهداشتی که در قبضه انحصار پزشکان متخصص باشد هم مستثنی نیست. مشتی آدم پولپرست، صنف گرا و خودبزرگ بین حتی تحمل اعتراض مظلومانه و به حق همکاران کلیدی خود را ندارند. سالهاست کارشناسان از لزوم تغییر ماهیت مدیریت این دستگاه حرف می زنند ولی هیچ رییس جمهوری قدرت یا خواست مقابله با زیاده خواهی این صنف را ندارد. رحمت بر مهران مدیری که قدری هیمنه آنها را به چالش گرفت.