ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری انتخابات پارلمانی در ترکیه

برای نخستین بار پس از رئیس‌جمهور شدن اردوغان، شهروندان ترک نمایندگان پارلمان جدید را انتخاب می‌کنند. نظرسنجی‌ها حاکی از کم شدن آرا حزب حاکم «عدالت و توسعه» است. همچنین بیم تقلب در انتخابات نیز می‌رود.

برای نخستین بار پس از رئیس‌جمهور شدن رجب طیب اردوغان، شهروندان ترک نمایندگان پارلمان جدید را انتخاب می‌کنند. نظرسنجی‌ها حاکی از کم شدن آرا حزب حاکم «عدالت و توسعه» است. همچنین بیم تقلب در انتخابات نیز می‌رود.

انتخابات بیست‌وچهارمین دوره پارلمان ترکیه از صبح روز یکشنبه ۷ ژوئن / ۱۷ خردادماه در ۸۱ استان ترکیه آغاز شد.

تاکنون هفت بار حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات پیروز شده است. این حزب اسلامگرای محافظه‌کار چهار سال پیش با ۴۹,۹ درصد آرا پیروز شد و ۳۲۷ کرسی پارلمان را به‌دست آورد. اما این بار به‌نظر می‌رسد دستیابی به این تعداد آرا دشوار باشد.

در انتخابات گذشته بر سر تقلب صحبت بسیار شد و به همین منظور نهاد «انتخاب و فراتر از آن» ۶۰ هزار نفر از ناظران مستقل را به ۴۵ استان از ۸۱ استان ترکیه اعزام می‌کند تا بر چگونگی برگزاری انتخابات نظارت کنند.

حوزه‌های انتخاباتی در ترکیه افزون بر ۸۱ استان، شامل دو حوزه برای هر یک از دو شهر بزرگ آنکارا و ازمیر و سه حوزه برای استانبول می‌شود.

در انتخابات محلی ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۴ به‌هنگام شمارش آرا در چندین استان جریان برق قطع شد و ساعت‌ها در تاریکی و با نور شمع آرا شمرده شد. بسیاری به درستی شمارش آرا شک داشتند. تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه در آن زمان دلیل جالبی برای قطع برق ارائه داد. او گفت: «یک گربه وارد یک ترانسفورماتور برق شده بود.»

به‌گفته سرجان چلبی، مسئول «انتخاب و فراتر از آن»، ناظران این نهاد وابسته به احزاب نیستند و مانع از دستکاری آرا توسط هر حزبی می‌شوند.

فعالیت «انتخاب و فراتر از آن» شامل دو بخش است: نظارت بر صندوق‌های رأی و نظارت بر شمارش آرا. این نهاد نتایج حاصل از ۱۷۴ هزار صندوق رأی را جمع‌آوری کرده و با برنامه‌های خود آن‌ها را با نتایج رسمی مقایسه می‌کند.

در انتخابات ترکیه هر حزب اجازه دارد ناظران خود را بر انتخابات داشته باشد. «انتخاب و فراتر از آن» با پنج حزب کوچک کار می‌کند تا به این ترتیب بتواند به اسناد مهم حوزه‌های رأی‌گیری دسترسی داشته باشد.

«انتخابات سرنوشت‌ساز»

در ترکیه بسیاری از انتخابات این دوره پارلمان به‌عنوان «انتخاباتی سرنوشت‌ساز برای کشور» یاد می‌کنند.

بر اساس آخرين نظرسنجی‌ها، حزب حاکم عدالت و توسعه، اکثريت آرا را به دست خواهد آورد. اردوغان، رئيس جمهور ترکيه اميدوار است حزبش با کسب دو سوم آرا بتواند طرح تغيير قانون اساسی را عملياتی سازد.

همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که دو حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) و حرکت ملی (MHP) نیز به مجلس راه خواهند یافت.

اما در این میان اگر حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) بتواند وارد پارلمان شود حزب حاکم «عدالت و توسعه» اکثریت مطلق خود در پارلمان را از دست خواهد داد. به‌همین دلیل نگرانی از تقلب در انتخابات این بار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حزب دمکراتيک خلق‌ها که از کردها حمایت می‌کند برای نخستين بار وارد مبارزه انتخابات پارلمانی شده است. تاکنون نمايندگان کرد تنها به صورت کانديداهای مستقل وارد مجلس می‌شدند. طبق قانون انتخابات ترکيه، هر حزب برای ورود به مجلس بايد حدنصاب ۱۰ درصد کل آرای ماخوذه را به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    اردوغان ، مفسدی که آرزوی سلطان شدن را به گور می برد .