ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موضوعاتی که جی۷ درباره آن‌ها گفت‌وگو می‌کند

نشست هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (جی۷) با حضور سران این کشورها در الماو آلمان از ظهر یکشنبه ۷ ژوئن / ۱۷ خرداد آغاز به‌کار کرد.

نشست سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان شامل آمريکا، آلمان، کانادا، ايتاليا، بريتانيا، ژاپن و فرانسه معروف به جی۷ روز يکشنبه ۷ ژوئن / ۱۷ خرداد بدون حضور روسيه کار خود را در منطقه کوهستانی اِلماو در ايالت بايرن آلمان شروع کرد. در اين نشست درباره‌ موضوعات مختلف گفت‌وگو می‌شود اما معمولاً توافق و نتيجه نهايی صورت نمی‌گيرد بلکه موضوع گفت‌وگوها و چانه‌زنی‌ها از طرف سران کشورها و دولت‌های شرکت‌کننده مطرح و در سطح گروه‌ها و ارگان‌ها پيگيری می‌شود.

دراين دور شش موضوع توسط کشورهای شرکت‌کننده بررسی و درباره‌ آن‌ها گفت‌وگو می‌شود.

بحران اوکراين و روسيه

بحران شرق اروپا و آسيای شرقی دو موضوع نشست روز اول است. بحران روسيه و اوکراين موضوع گفت‌وگوی سران دولت‌ها است. ارسال اسلحه به بخش شرق اوکراین يکی از مواردی است که دولت‌های آمريکا و آلمان درباره آن نظر متفاوت دارند. کاخ سفيد آمريکا احتمال دارد با فشار کنگره اين کشور و در صورت ناکام ماندن مذاکرات با طرفين درگير در اوکراین، حتی «سلاح مرگبار» به اين بخش صادر کند. اما دولت آلمان آن را رد می‌کند و معتقد است اين حرکت مانع بازگشت روسيه و گفت‌وگو در چارچوب گروه ۸ می‌شود.

موضوع ديگری که درباره آن بحث خواهد شد دريای جنوب چين و اختلاف چين و ژاپن بر سر آن است.

تروريست‌های اسلامگرا

حد فاصل از ليبی تا ايران و همچنين مناطقی مانند نيجريه و تونس که گروه‌های تروريستی اسلامگرا آن‌جا فعال هستند، مواردی هستند که روز دوشنبه درباره آن‌ها بحث می‌شود. در اين روز محمدو بوهاری رئيس‌جمهور جديد نيجريه گزارشی را درباره نبرد عليه بوکوحرام ارائه خواهد داد. مسائل مربوط به گروه «دولت اسلامی» (داعش) و بحران پناهندگان نيز در اين روز به بحث گذاشته خواهند شد.

آفريقا و توسعه

يکی ديگر از موضوعات مورد بحث راهکردهای توسعه در آفريقاست. نخست‌وزير اتيوپی در‌باره آماده‌سازی اين کشور برای کنفرانس سازمان ملل که قرار است در ماه ژوئیه در آديس آبابا، پايتخت اين کشور برگزار شود توضيح می‌دهد. موضوع اين کنفرانس سازمان ملل تأمين مالی برنامه‌های توسعه است.

نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل در ماه سپتامبر در نيويورک برگزار می‌شود. اين نشست و همچنين برنامه بهبود و پايداری وضعيت محيط زيست بر ميز مذاکرات سران هفت کشور قرار خواهد داشت.

اقتصاد جهانی و تجارت

موقعيت اقتصاد جهانی که از نشست سران کشورهای صنعتی جهان در سال ۱۹۷۵ مطرح شده مجدداً در اين دوره مورد بررسی قرار خواهد گرفت. چگونگی ماندن يونان در محدوده يورو يکی از مواردی است که قطعاً درباره آن صحبت خواهد شد. اين موضوع بيشتر از طريق گقت‌وگو با دولت يونان و ارگان‌های مختلف کشورهای عضو گروه ۷ پيگيری می‌شود.

رشد ضعيف اقتصاد در جهان و تجارت آزاد بين اتحاديه اروپا و آمريکا، کانادا و ژاپن از موارد قابل بحث نشست است.

کشورهای صنعتی در اين مورد گفت‌وگو خواهند کرد که شرايط استاندارد کار و خدمات اجتماعی در سطح جهانی چگونه بايد تغيير کند تا کارگران کارخانه‌ها در کشورهای در حال توسعه که برای شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند از شرايط بهتری برخوردار شوند. اين موضوع به‌ويژه پس از آتش‌سوزی کارخانه توليد پوشاک در بنگلادش که دو سال پيش اتفاق افتاد و در اثر آن ۱۱۰۰ کارگر جان خود را از دست دادند، مطرح شد.

سهم زنان در بازار کار و همچنين آموزش دختران در کشورهای در حال توسعه و فقير از موارد دیگری است که در اين نشست مطرح خواهد شد.

تظاهرات گروه‌های مخالف نظام سرمایه‌داری در اطراف محل برگزاری نشست جی۷ روز یکشنبه ۷ ژوئن / ۱۷ خرداد هم ادامه داشت.

انرژی و تغييرات آب و هوا

سياست جهانی انرژی و آب و هوا تقريباً يک موضوع هميشگی مورد گفت‌وگوی سران کشورهای صنعتی است. در اين دوره تصميم گرفته خواهد شد که چگونه تا ماه دسامبر سال جاری يک پيمان‌نامه مشترک جهانی در زمينه شرايط آب و هوا بسته شود. در اين مورد سازمان ملل بايد بررسی کند که چه راهکردی می‌توان يافت تا درجه حرارت هوا تا بيشتر از دو درجه بالا نرود. ژاپن تاکنون ميلی برای همکار در این زمينه نشان نداده است.

پول و چگونگی تأمين مالی پروژه‌های مربوط به کنترل تغييرات جوی از نکات محوری اين گفت‌وگوهاست. طرح پيشنهادی اين است که از سال ۲۰۲۰  سالانه ۱۰۰ ميليارد دلار آمريکايی از منابع خصوصی و عمومی برای جلوگيری از تغييرات آب و هوايی به‌ويژه در کشورهای جهان سوم دريافت شود.

بهداشت و سلامت

آنتی‌بيوتيک، ابولا و بيماری‌های مناطق گرمسيری نکات مورد گفت‌وگوی سران گروه ۷ است. در اين مورد نيز آفريقا در مرکز بحث قرار دارد و اين‌که چگونه می‌توان سياست درمانی و بهداشتی را در اين قاره به اجرا درآورد که مؤثر و ارزان باشد.

در اين مورد نيز سازمان ملل بايد مشخص کند که چگونه می‌توان برنامه‌های دارويی و بهداشتی را اجرا کرد. سالانه هزاران نفر به‌دليل نامؤثر بودن آنتی‌بيوتيک‌ها جان خود را از دست می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی چندی پیش تقاضا کرد که جامعه جهانی به يک برنامه‌ريزی مناسب در زمينه سياست بهداشت جهانی دست يابد.

نشست سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان فردا دوشنبه ۸ ژوئن / ۱۸ خردادماه ادامه خواهد داشت.

در چند روز اخیر گروه‌های مخالف نظام سرمایه‌داری چندین تظاهرات علیه این نشست در مونیخ و اطراف محل برگزاری آن برگزار کرده‌اند. هزاران نیروی پلیس تدابیر شدید امنیتی در اطراف اِلماو برقرار کرده‌اند و مانع از نزدیک شدن مخالفان این نشست به محل برگزاری آن شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.