ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت ارشاد: با غرفه مهدی خزعلی در نمایشگاه کتاب باید برخورد می‌شد

حسين نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در یک برنامه تلویزیونی درباره تعطيلی ۲۹ غرفه و توقيف چند کتاب در نمایشگاه کتاب گفت ضوابط معين شده و اگر ناشران رعايت نکردند با آن‌ها برخورد می‌شود.

حسين نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک برنامه تلویزیونی در ایران درباره تعطيلی ۲۹ غرفه و توقيف چند کتاب در نمایشگاه کتاب گفت ضوابط برای حضور ناشران معين شده و اگر رعايت نکردند با آن‌ها برخورد می‌شود.

روز جمعه ۱۸ اردیبهشت به غرفه انتشارات مهدی خزعلی در بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حمله شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در این برنامه تلویزیونی گفت: «وقتی کتاب نامناسبی عرضه شده يا استفاده نامطلوب از فضا صورت گرفته پس راهی جز تعطيلی غرفه نداريم. اما عده‌ای از محيط سوء استفاده می‌کنند پس بايد با آن‌ها برخورد شود بايد با کتاب‌های نامناسب و خارج از ضوابط برخورد کرد.»

مجری این برنامه تلویزیونی بدون اشاره به نام مهدی خزعلی، مدیر انتشارات حیان و بنیان‌گذار مؤسسه فرهنگی انتشاراتی اباصالح، از سخنگوی وزارت ارشاد پرسید چرا به اين ناشر مجوز حضور داديد که نوش‌آبادی گفت: «ممکن است برخی ناشران و متصديان غرفه تخطی کرده باشند و ما هم راهی جز برخورد نداريم.»

به غرفه انتشارات مهدی خزعلی در نمایشگاه کتاب امسال، ظهر روز جمعه ۱۸ اردیبهشت حمله شد و مأموران انتظامی غرفه او را تعطیل و آن را به انتشارات دیگری واگذار کردند.

مهدی خزعلی در برابر این هجوم مقاومت کرد اما به‌ دلیل مشکلات قلبی و هیجان ناشی از این درگیری توسط مأموران به بیمارستان منتقل شد. او در پی خروج از بیمارستان با حضور در نمایشگاه کتاب اعلام اعتصاب غذای خشک کرد. اما عباس صالحی، معاون وزیر ارشاد به دیدار او رفت و بر اساس آن‌چه منابع خبری نوشته بودند از خزعلی عذرخواهی کرد و خواهان پایان اعتصاب غذای او شد. مهدی خزعلی نیز با پذیرش عذرخواهی او و قول جبران خسارات مالی، اعتصاب غذای خود را شکست.

سخنگوی وزارت ارشاد در برابر اين گفته مجری تلویزیون که «اين ناشر خاص تهديد کرده بود اگر غرفه به من ندهيد اعتصاب غذا می‌کنم اما در برابرش ارشاد به او غرفه داد»، گفت: «فردی تهديد کرده و تخلف نيز داشته است يا فردی که کتاب‌هايی را عرضه می‌کند که مناسب ضوابط نيست مورد تأیيد ما هم نيست طبيعی است بايد برخورد قانونی با او داشت.»

در این برنامه تلویزیونی به گفت‌وگوی مهدی خزعلی با رادیو زمانه با عنوان «مصاحبه با شبکه‌های معاند» اشاره شد و گفته شد در این مصاحبه خزعلی به وزارت ارشاد «توهین» کرده است. حسين نوش‌آبادی در این‌باره گفت: «حرکت آن فرد سخيف بود، هيچ کس رفتارش را تأیيد نمی‌کند، نه رفتارش در غرفه و نه مصاحبه‌اش با شبکه‌های بيگانه را زيرا هيچ فردی آن را امر عقلايی نمی‌داند.»

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: «اگر فردی ناراحت شود و احساس کند حقش تضييع شده و بخواهد از طريق شبکه‌های دشمن حرف بزند قابل قبول نيست اين حرکت بی‌ارزش است و قابل توجه نبود چرا که مخالفان در پی سوء استفاده هستند.»

مهدی خزعلی در گفت‌وگو با رادیو زمانه از روند قانونی دریافت مجوز برای برپایی غرفه مطبوعاتی خود حرف زد و درباره برچیدن آن گفت: «هیچ نامه‌ای به ما ندادند، هیچ اخطاری ندادند و هیچ دلیل مکتوبی دست ما نیست.» او مسئول این اعمال را علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و آن را «لجبازی شخصی» او نامید.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره دیدار عباس صالحی از خزعلی نیز گفت «[او] برای عذرخواهی نزد اين فرد نرفت بايد بدانيم تفقد با عذرخواهی متفاوت است او برای دلجويی رفته بود نه برای عذرخواهی! اما برخی از اين گذشت و رأفت ايشان سوء استفاده کردند؛ آن فرد رفتارش قابل تأیيد نبود برخوردهای خارج از نمايشگاه و مصاحبه با شبکه‌های ماهواره‌ای باعث شد بيشتر زير سئوال برود.»

مهدی خزعلی که در سال‌های اخیر چندین بار بازداشت شده، فرزند آیت‌الله خزعلی از چهره‌های محافظه‌کار ایران است. آیت‌الله خزعلی پس از رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ طی بیانیه‌ای از او اعلام برائت کرد.

بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ اردیبهشت آغاز شد و تا ۲۴ اردیبهشت ادامه یافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.