ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار فعال مدنی در ايران به ۳۸ سال حبس محکوم شدند

چهار فعال مدنی به نام‌های اميد علی‌شناس، آتنا دائمی، آسو رستمی و علی نوری از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مجموع به ۳۸ سال حبس محکوم شده‌اند.

چهار فعال مدنی به نام‌های اميد علی‌شناس، آتنا دائمی، آسو رستمی و علی نوری از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مجموع به ۳۸ سال حبس محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر (هرانا)، «مخالفت با اعدام، دفاع از حق تحصيل بهاييان، همدردی با خانواده‌های زندانی سياسی، حمايت از مردم کوبانی، محکوم دانستن اعدام‌های دسته‌جمعی دهه ۶۰، اعتراض به مفاسد اقتصادی» بخشی از دلايلی است که اين فعالان مدنی به‌ دلیل آن محاکمه شده‌اند.

يک کارشناس حقوقی که نام وی منتشر نشده درباره «اشتباهات فاحش حقوقی در دادنامه» گفت: «مطابق آن‌چه در دادنامه آمده است، اميد علی‌شناس و آتنا دائمی به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به هفت سال حبس محکوم شده‌اند، در حالی که اشد مجازات در اين ماده پنج سال است.»

فعالان حقوق بشر در ايران می‌گويند انتشار اين دادنامه می‌تواند معیاری باشد برای ميزان حقوقی و قانونی بودن احکام سنگين که عليه اين فعالان مدنی صادر شده است.

هفته گذشته نيز آتنا فرقدانی، فعال حقوق کودکان از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.

این فعالان به‌طور عمده با اتهام‌های مشابهی مانند «اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» مورد محاکمه قرار می‌گیرند.

نهادهای حقوق بشری می‌گويند به صدور احکام سنگين قضايی عليه فعالان مدنی اعتراض کرده‌اند.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران می‌گويند اين «احکام ناعادلانه» در حالی برای اين فعالان مدنی صادر شده که تمامی آن‌ها طی دوران بازداشت در سلول انفرادی مورد «شکنجه‌های روحی» قرار گرفته‌اند و روند دادرسی آن‌ها از شفافيت کافی برخوردار نبوده است.

اين نهادهای حقوق بشری بر اين باورند که اتهامات «اجتماع و تبانی، تبليغ عليه نظام و توهين به مقامات جمهوری اسلامی» که احکام صادره مستند به اين عناوين اتهامی بوده از سوی دادگاه‌های انقلاب اسلامی به گونه‌ای تفسير می‌شود که در عمل هرگونه فعاليت سياسی، اجتماعی، مدنی مصداق اين مواد اتهامی قلمداد می‌شود و بر اساس آن احکام قضايی سنگين صادر می‌گردد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناظر

    در اواسط دوران رضاشاه ارتش ده هزار متر مربع زمین در شهر خرم اباد را گرفت و بیمارستان ارتش را در آن ساخت . تظلم مالک زمین به دیوان دادرسی دارائی که حکم دیوان عدالت امروزی را داشت به جایی نرسید . در اواخر دهه چهل یکی از وکلای دادگستری خرم اباد پرونده را از بایگانی راکد دادگستری به دادگاه شهرستان خرم آباد آورد و با صدور حکم خلع ید از زمین ، ارتش قیمت زمین را به ارزش روز به وراث مالک زمین پرداخت کرد . این را گفتم تا گفته باشم که قرار نیست در کشور ما برای همیشه در بر این پاشنه بگردد و قضات اسلامی و بهره گیران از احکام آنان مطمئن باشند ، با سرعت تحولات در جهان امروز ، زود باشد که پاسخگوی اعمال خودخواهند بود ، شک نکنند .