ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرواز همای: ۸۰ سال دیگر هم برای رسیدن به حقم تلاش می‌کنم

«پرواز همای» به لغو مجوز کنسرتش از سوی قوه قضائیه واکنش نشان داد. این هنرمند ایرانی به خواندن ترانه‌های کفرآمیز متهم شده است.

قرار بود پس از هشت سال سعید جعفرزاده، خواننده و آهنگساز و ترانه‌سرای ایرانی که او را با نام «پرواز همای» می‌شناسند، برای علاقمندان به موسیقی ملی ایران در تالار وزارت کشور کنسرتی با چهار اجرا برگزار کند، اما چند ساعت پیش از برگزاری این کنسرت، به حکم دادگاه فرهنگ و رسانه همه اجراهای آن لغو شد.

سعید جعفرزاده، با نام هنری «پرواز همای»: «خدای عاشقان بزرگ‌تر از این حرف‌هاست»

«پرواز همای» اکنون به لغو مجوز کنسرتش از سوی قوه قضائیه واکنش نشان داده است.

سعید جعفرزاده:

هشت سال تلاش کردم در کشورم ایران روی صحنه بیایم. اگر عمری داشته باشم ۸۰ سال دیگر نیز تلاش خواهم کرد تا به حق قانونی خودم دست پیدا کنم.

مؤسسه آوای هنر برگزارکننده کنسرت «پرواز همای» در تالار وزارت کشور بود. به گفته علی نیکونیا، مدیر تولید و روابط عمومی این مؤسسه وزارت ارشاد اسلامی برای برگزاری این کنسرت مجوزهای لازم را صادر کرده بود.

در آستانه برگزاری کنسرت «پرواز همای» علی طاهری، نماینده معمم گرگان در مجلس و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سعید جعفرزاده را به برخورداری از «سوابق منفی» و «توهین به ارزش‌ها» متهم کرده بود و بر وزارت ارشاد اسلامی خرده گرفته بود که در برابر «افراد مسأله‌دار» که به «ارزش‌ها» توهین می‌کنند رواداری پیشه کرده است.

علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

این افراد از فعالیت‌های گذشته خود اظهار ندامت و پشیمانی و توبه نکرده‌اند، از این‌رو تسامح معنایی ندارد و صدور مجوز برای کنسرت پرواز همای غیرقانونی است.

«پرواز همای» نیز به این خرده‌گیری‌ها پاسخ داد.

سعید جعفرزاده:

اگر من در گذشته اشتباهی داشته‌ام، پذیرفته‌ام و آمده‌ام که جبران کنم [...] پاسخ اعتماد نظام را، پاسخ محبت مردم را و پاسخ انتقاد اهالی موسیقی و منتقدان را فقط روی صحنه می‌توانم بدهم، چرا این فرصت را نداشته باشم؟

با این‌حال پس از شکایت یک نهاد دولتی، دادگاه فرهنگ و رسانه دست به کار شد و در طی کمتر از یک روز، کنسرت «پرواز همای» در تالار وزارت کشور را لغو کرد.

 «پرواز همای»: کدخدایی که گمان کرده خدای ده ماست

سعید جعفرزاده با نام هنری «پرواز همای» در احمد سرگوراب شفت به‌دنیا آمده و در زمینه سه‌تار و پیانو تحصیلاتش را در دانشگاه تهران به پایان رسانده. او با گروه مستان و به‌کارگیری سازهای ایرانی و با چامه و چکامه‌سرایی،‌ موسیقی ملی ایران را در قالب ترانه‌هایی با مضامین تازه و روز عرضه می‌کند. مخالفت با پوشش اجباری زنان (در ترانه بانوی ایرانی)، تشویق به رواداری با تکیه بر عرفان ایرانی (در ترانه در کعبه ما جنگ رسیدن به خدا نیست) دعوت به شادی و شادخواری (در ترانه مرغ سحر ناله سر مکن) و همچنین یادآوری کشته‌شدگان نوجوان در جنگ ایران با عراق (در ترانه ایران ای سرای من) از نمونه‌های این مضامین تازه در ترانه‌های اوست.

سعید جعفرزاده:

ملودی‌ها در زندگی‌ همه انسان‌ها جاری‌اند و همه ی آدم‌ها می‌توانند ملودی بسازند و زندگی‌شان این‌کار را انجام می دهند؛ از زن‌ها و مردهایی که در شالیزارها نغمه‌سازی می‌کنند تا کسانی‌ که همان نغمه‌ها را به نظم می کشند و به گوش مردم می‌رسانند [...] با توجه به رفتاری که با موسیقی‌ در ایران می‌شود و هیچ فضایی برای کار کردن برای هنرمندان نیست تا همین جا هنرمندان شاهکار می‌کنند.

سازمان بسیج دانشجویان، دلواپسان و همه آن گروه‌هایی که وزارت ارشاد اسلامی از آن‌ها به عنوان «خودسر» یاد می‌کند، در روزهای گذشته سعید جعفرزاده را به سرودن اشعار کفرآمیز و برگزاری کنسرت در کشورهای خارجی متهم کرده بودند.

«پرواز همای»: بانوی ایرانی


پیش از این کنسرت کیهان کلهر که از او به عنوان «جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران» یاد می‌کنند نیز لغو شده بود. اکنون موج تازه لغو کنسرت‌ها به شهرستان‌ها هم رسیده است.

پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد:

«فشارها روی موسیقی بسیار زیاد است. کاش کسانی که نگران برگزاری کنسرت با مجوزهای رسمی و با وجود دقت ما در شئون کشور هستند، این نگرانی را در را‌ه‌های درست‌تری به خرج می‌دادند.»

نهادهایی مانند اداره اماکن، استانداری‌ها و شورای تأمین در لغو کنسرت‌ها دخالت دارند. وزارت ارشاد اسلامی لغو کنسرت‌های مجوزدار را غیر قانونی می‌داند. به گفته حسین نوش‌آبادی، سخنگوی ارشاد اسلامی، علی جنتی، وزیر ارشاد به فکر امضای تفاهم‌نامه با نیروی انتظامی‌ست. ارشاد اسلامی می‌گوید وظیفه نیروی انتظامی تأمین امنیت کنسرت‌هاست. اگر با هنرمندی مسأله دارند، کنسرت او را به هم نزنند.

حسین نوش‌آبادی:

اگر مسئله امنیتی با هویت شخص باشد، وظیفه [بررسی] آن به عهده نهادهای دیگر است و به اداره اماکن نیروی انتظامی مربوط نمی‌شود.

برخی کنسرت‌ها لغو می‌شوند و برخی بدون مانع برگزار می‌شوند و مردم هم استقبال می‌کنند. ظاهراً سرنوشت کنسرت‌های مجوزدار در گروی رویکردهای شخصی با هنرمندان و پیشینه آنان است. کنسرت گروه «پایور» در رشت لغو شد، کنسرت گروه «بمرانی» در برج میلاد برگزار می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    روزنامه وال‌استریت جورنال در گزارشی به نقل از مقامات غربی و افغان، حکومت ایران را متهم کرد که از طالبان افغانستان پشتیبانی مالی و نظامی می‌کند. این گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۱ خرداد منتشر شده است و ادعا می‌کند که تهران نه تنها به حمایت مالی و تسلیحاتی از طالبان روی آورده، بلکه شبه‌نظامیان وابسته به این گروه را آموزش می‌دهد. در ابتدای گزارش وال‌استریت جورنال از شخصی به نام عبدالله نام برده شده که یکی از فرماندهان طالبان است و او می‌گوید که هر زمان به تفنگ و مهمات نیاز داشته از حکومت ایران خواسته آن را تامین کند، «کشوری که به او ماهیانه ۵۸۰ دلار حقوق می‌دهد». این روزنامه در ادامه اظهارات یک دیپلمات غربی را بدون اشاره به نام و ملیت او منتشر کرده که گفته است: « حکومت ایران روی ظهور دوباره طالبان سرمایه‌گذاری کرده است !