ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پترو یوان به جنگ پترودلار می‌رود

خبری بد برای پترودلار: زین پس کنسرن روسی گازپروم، بهای نفت صادراتی به چین را با واحد پولی یوان حسابرسی می‌کند. این ضربه‌ای به موقعیت انحصاری دلار در بازار انرژی است.

خبری بد برای پترودلار: زین پس کنسرن روسی گازپروم، بهای نفت صادراتی به چین را با واحد پولی یوان حسابرسی می‌کند. این ضربه‌ای به موقعیت انحصاری دلار در بازار انرژی است.

کنسرن گازپروم از سه‌شنبه ۹ ژوئن، قیمت صادرات نفتی خود به چین را با واحد یوان فاکتور می‌کند. این اقدام، واکنشی است به تحریم‌های اقتصادی و مالی غرب علیه روسیه. این گام در عین حال، فرصتی به پکن و مسکو می‌بخشد تا به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

از منظر بازار و مبادلات مالی، این تصمیم ضربه‌ای به موقعیت انحصاری دلار در داد و ستدهای انرژیایی است.

روسیه در ماه اوت ۲۰۱۴ اعلام کرده بود که همه معاملات بین‌المللی در پهنه انرژی را تنها با روبل انجام خواهد داد. کنسرن گاز پروم نیز گفته بود که فروش ۸۰هزار تن نفت روسیه به چین با واحد پولی روبل صورت می‌گیرد.

روسیه و چین، برگ برنده دیگری نیز در دست دارند: با راه‌اندازی خط لوله گازی «سیلا سیبری» از سال ۲۰۱۸، چین سالانه ۳۸ میلیارد مترمکعب گاز دریافت خواهد کرد. این قرار داد ۳۰ ساله در ۲۰۴۸ منقضی می‌شود و ارزش آن بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار است. در زمان قرارداد گفته شده بود که حسابرسی‌ها به دلار خواهد بود.

قرارداد موسوم به «سیلا سیبری» بین چین و روسیه، برای پوتین موفقیتی در پیشبرد یک تجارت خارجی جدید خوانده شده است. این معامله برای طرفین مزایای بسیار دارد: از یک طرف چین گاز را به بهایی مناسب‌تر از کشورهای اروپایی دریافت می‌کند و از طرف دیگر، احداث خط لوله به رونق اقتصادی روسیه یاری می‌رساند. نتیجه آن که روسیه سازوکاری برای مقاومت در برابر تحریم‌های غرب می‌یابد.

مبادلات هنگفت چین و روسیه به یوان در حالی اعلام می‌شود که جایگاه «پترودلار» به دلیل نزول بهای نفت، سقوطی جدی کرده است. نشریه فایننشال تایمز، از قول دیوید اسپگل، مدیر بخش پژوهش‌های گروه بانکداری "پاریبا" نوشته است: «برای اولین مرتبه در ۲۰ سال گذشته، کشورهای صادرکننده نفت به جای تزریق نقدینگی در بازار سرمایه‌گذاری، عکس آن عمل می‌کنند.»

بی‌ان‌پی پاریبا چهارمین بانک بزرگ جهان است. این بانک در ژوئن ۲۰۱۴ به دلیل نقض تحریم‌های ایران، کوبا و سودان در مجموع ۸٫۹ میلیارد دلار جریمه شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.