ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مانوئلا کارمنا، کمونیست سابق و فعال کنونی حقوق شهروندی، شهردار مادرید شد

مانوئلا کارمنا، قاضی پیشین دادگاه عالی اسپانیا از سوی ائتلاف چپ‌ها و با حمایت حزب جدید چپ‌های اسپانیا «پودموس» و حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا به‌عنوان شهردار جدید مادرید انتخاب شد.

مانوئلا کارمنا، قاضی پیشین دادگاه عالی اسپانیا از سوی ائتلاف چپ‌ها و با حمایت حزب جدید چپ‌های اسپانیا «پودموس» و حزب کارگران سوسیالیست به‌عنوان شهردار جدید مادرید انتخاب شد.

مانوئلا کارمنا و پابلو ایگلسیاس، رهبر «پودموس»

به‌گزارش رویترز، پس از ۲۴ سال اداره پایتخت اسپانیا توسط حزب حاکم مردم، چپ‌ها که در انتخابات محلی چندی پیش در این شهر به ‌پیروزی رسیدند روز جمعه  ۱۲ ژوئن / ۲۲ خرداد شهردار مشترک خود را انتخاب کردند.

مانوئلا کارمنا ۷۱ ساله، قاضی پیشین، عضو سابق حزب کمونیست اسپانیا و مدافع حقوق کارگران و شهروندان فقیر که در رقابت‌های انتخاباتی لغو خصوصی‌سازی خدمات عمومی و جلوگیری از بیرون کردن مستأجران را در برنامه خود داشت پس از دو هفته گفت‌وگو از سوی اپوزیسیون چپ برگزیده شد.

کارمنا در دور دوم انتخابات محلی به یُمن حمایت حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا (PSOE) از ائتلاف چپ‌ها به موفقیت دست یافت و چپ‌ها توانستند اکثریت مطلق شورای شهر را با ۲۹ کرسی تصاحب کنند.

مانوئلا کارمنا در جریان یک نشست رسانه‌ای که از سوی حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا برگزار می‌شد ابراز امیدواری کرد که انتخاب او بتواند به «تغییر واقعی در سیاستگزاری» بینجامد.

این انتصاب شکستی برای حزب مردم، حزب ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا و کاندیدای آن اسپرانزا آگور بود که با این حال در انتخابات ۲۴ ماه مه در صدر قرار گرفت اما به دلیل آراء بالای ائتلاف چپ موفق نشد شهردار مادرید شود.

انتخابات محلی اسپانیا صحنه سیاسی این کشور را تغییر داد. به‌رغم آن‌که حزب مردم با بیش از ۲۶ درصد باز هم قوی‌ترین حزب اسپانیا شد و پیش‌تر از حزب سوسیالیست قرار گرفت اما موفقیت اصلی در این انتخابات را احزاب کوچک و به‌ویژه «پودموس» و «سیودادانوس»، از احزاب مخالف سیاست‌های دولت با گرایش شهروندی و لیبرال، به‌دست آوردند.

مانوئلا کارمنا در دهه ۶۰ میلادی به حزب کمونیست پیوست و در سال ۱۹۶۵ کاندیدای این حزب در نخستین انتخابات آزاد پس از دیکتاتوری فرانکو شد. این حزب در آن زمان ۲۰ کرسی به‌دست آورد اما کارمنا انتخاب نشد. او سپس با کناره‌گیری از حزب کمونیست، در سال ۱۹۸۱ به قضاوت روی آورد و با فساد و رشوه‌خواری مبارزه کرد، به دفاع از حقوق کارگران پرداخت و بعدها یکی از بنیانگذاران انجمن «قضات برای دمکراسی» شد. کارمنا در سال ۱۹۸۶ جایزه ملی حقوق بشر را از انجمن حقوق بشر اسپانیا دریافت کرد و در گام‌های بعدی خود در همین چارچوب و در تلاش‌های قضایی برای اجرای عدالت و حقوق شهروندی فعالیت کرد.

مانوئلا کارمنا

او از سال ۲۰۱۰ بازنشسته شد و سپس فروشگاه لباسی برای کودکان دایر کرد که لباس‌های آن توسط زندانیان سابق تهیه می‌شد. کارمنا توسط پابلو ایگلسیاس، رهبر «پودموس» دعوت شد تا در مبارزات انتخاباتی پایتخت اسپانیا شرکت کند.

مانوئلا کارمنا ابتدا این درخواست را رد کرد اما سپس پذیرفت کاندیدای اصلی جنبش «مادرید اکنون» (Ahora Madrid) شود. این جنبش از سوی فعالان و شخصیت‌های چپ مخالف در سال ۲۰۱۱ شکل گرفت.

او در گفت‌وگویی با روزنامه "ال پائیس" اسپانیا اعلام کرده است که به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست و بیشتر به بهبود زندگی شهروندان علاقمند است تا سیاست.

در بارسلونا نیز ائتلاف چپ‌ها کلید شهر را در دست خواهد گرفت. آدا کولائو، فعال چپ از حزب چپ آلترناتیو Barcelona En Comu و با حمایت «پودموس» و حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا شهردار پایتخت کاتالونیا شد.

در والنسیا، سومین شهر بزرگ اسپانیا نیز شهردار دست راستی، ریتا باربرا روز جمعه اعلام کرد که شهرداری را پس از بیش از دو دهه ترک خواهد کرد. جانشین او نیز یک کاندیدای چپ خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.