ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان تبلیغات اسلامی، خوارزمی را تصرف کرد

دادگاه تجدید نظر سرانجام رأی خود را اعلام کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان سهام‌دار اصلی خوارزمی معرفی شد. به این ترتیب سرنوشت یکی از مهم‌ترین ناشران ایران برای همیشه دگرگون شد.

سرانجام تلاش سازمان تبلیغات اسلامی برای تصرف انتشارات خوارزمی به نتیجه رسید. خبرگزاری مهر گزارش داده است که دادگاه تجدید نظر رأی خود را اعلام کرده است: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان سهام‌دار اصلی خوارزمی معرفی شد.

انتشارات خوارزمی در خیابان انقلابِ تهران

مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به خبرگزاری مهر گفته است: «دادگاه حکم داده و مراحل تجدید نظر هم طی شده و حکم الان در مقام اجرا است. دادگاه سهام اکثر را به سازمان واگذار کرده است و حکم برای اجرا رفته است.»

انتشارات خوارزمی که در سال ۱۳۴۷تأسیس شد یکی از ناشران معتبر ایران است. در سال ۱۳۵۲ بین سهامداران انتشارات خوارزمی اختلاف پیش آمد و با پادرمیانی عبدالرحیم جعفری این اختلافات از میان برداشته شد. عبدالرحیم جعفری در‌‌ همان سال تعداد قابل توجهی از سهام خوارزمی را خرید تا این نشر بتواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد.

عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر، گسترده‌ترین مؤسسه نشر کتاب در خاورمیانه است. پس از انقلاب اما اموال او را مصادره کردند و انتشارات امیرکبیر را سازمان تبلیغات اسلامی مصادره کرد. آن تعداد سهام خوارزمی هم که به عبدالرحیم جعفری تعلق داشت در مالکیت و تصرف سازمان تبلیغات اسلامی درآمد.

مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی در مرداد ماه ۱۳۹۳، پیش از صدور رأی دادگاه بدوی در پرونده خورارزمی، با قطعیت به خبرگزاری فارس گفته بود رأی دادگاه صادر می‌شود و واگذاری صورت می‌گیرد.

در همین گفت و‌گو، مهدی خاموشی خط مشی آتی انتشارات خوارزمی را هم مشخص کرده بود. به گفته او «انتشارات خوارزمی را به اقتضای خوارزمی اداره خواهیم کرد. یعنی اگر آنجا معروف به روشنفکری است ما حتماً با نگاه انقلاب اسلامی انتشارات خوارزمی را اداره خواهیم کرد.»

سازمان تبلیغات اسلامی ادعا کرده بود که سهام غالب انتشارات خوارزمی را در اختیار دارد و خواهان تصمیم‌گیری در سیاست‌های کلان این انتشاراتی بود. انتشارات خوارزمی به مدیریت علیرضا حیدری اما این ادعا را نپذیرفت.

مهدی خاموشی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفته بود: «روزی که سوره مهر را تحویل گرفتیم خدا کمک کرد و به اینجا رسید. فقط خدا خواست. اگر طبق رای دادگاه ما سهام غالب باشیم اقدامات را انجام می‌دهیم.»

و این اقدامات انحراف خط مشی خوارزمی به سوی ادبیات تبلیغی مورد نظر سازمان تبلیغات اسلامی است.

یکی از ادعاهای سازمان تبلیغات اسلامی هم این است که نزاع حقوقی خوارزمی با سازمان تبلیغات اسلامی، باعث شده که خورارزمی رو به فترت بگذارد. سازمان تبلیغات اسلامی می‌گوید «میدان‌دار» نشر کشور است و به همین دلیل اگر باقیمانده خوارزمی را هم تصرف کند، می‌تواند این نشر را احیا کند. دادگاه تجدید نظر اکنون به این موضوع به نفع سازمان تبلیغات اسلامی رأی داده است.

عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر پیش از این به رادیو زمانه گفته بود که از سوی احمد جنتی و از ترس اعدام خود و فرزندانش، صلح‌نامه‌ای را امضا کرده بود که به موجب آن، ثلث اموالش را به دانشگاه امام صادق یا حوزه علمیه ببخشد. اما دانشگاه امام صادق و حوزه علمیه از پذیرش این اموال غصبی خودداری کرده بودند.

در سال ۱۳۶۲ احمد جنتی که ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را به عهده داشت، کلیه اموال عبدالرحیم جعفری، و از جمله سهام او در خوارزمی را مصادره کرد.

شکایت عبدالرحیم جعفری به آیت‌الله شاهرودی، رییس قوه قضائیه وقت هم بی‌پاسخ ماند. اکنون با رأی دادگاه تجدید نظر و تصرف انتشارات خوارزمی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی سرنوشت یکی از مهم‌ترین ناشران ایران برای همیشه دگرگون شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    تا اون زمانی که امنیت کامل سرمایه در ایران برسمیت شناخته و اجرا نشه هیچکس حاضر نخواهد شد در ایران سرمایه گذاری بکنه. چون فردا با یه بهانه دست میزارن رو مال طرف یه لیوان آب هم روش سر میکشن.

  • سپهر

    گسترده ترین موسسه نشر کتاب در خاورمیانه؟؟؟ ***

  • Sabet

    اینها فکر می کنند با اشغال یک بنگاه موفق و خوشنام بطور خود بخود پول به جیبشان سرازیر می شود. در حالیکه حتی قرار گرفتن در ذیل نام آنها هم کافی است که خوارزمی را از صفحه روزگار پاک کند. تف بر ایران