ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیوع تب دنگی در یمن و ناکامی نشست صلح ژنو

نشست صلح یمن در دستیابی به توافق آتش‌بس ناکام مانده و کنفرانس ژنو صحنه درگیری موافقان و مخالفان طرفین تخاصم شده. در این میان‌، بیماری «تب دنگی» در جنوب یمن شایع شده است.

نشست صلح یمن در دستیابی به توافق آتش‌بس ناکام مانده و کنفرانس ژنو صحنه درگیری موافقان و مخالفان طرفین تخاصم شد در این میان‌، بیماری «تب دنگی» در جنوب یمن شایع شده است.

فراخوان دبیرکل سازمان ملل به آتش‌بس در یمن بی‌پاسخ مانده است.

وزارت بهداشت یمن از ابتلای دستکم پنج هزار نفر به بیماری مسری «تب دنگی» در عدن خبر داد. رسانه‌های یمنی نوشته‌اند تاکنون ۲۰ نفر در اثر این بیماری درگذشته‌اند.

این بیماری از طریق پشه منتقل می‌شود. وزارت درمان یمن می‌گوید دلیل شیوع «تب دنگی» در نواحی جنوبی، گرمای شدید‌، فاضلاب‌ و انبوه زباله‌ها هستند.

این در حالی است که حاضران در نشست ژنو بر سر آتش‌بس انساندوستانه در یمن توافق نکرده‌اند و حتی چشم‌انداز آتش‌بس موقت یا محلی نیز تیره است.

نمایندگان حوثی‌ها خواستار توقف حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان و رفع محاصره یمن هستند تا امدادرسانی بین‌المللی به مردم میسر شود. نمایندگان دولت در تبعید یمن، بر خروج حوثی‌ها از شهرهای متصرفی پافشاری دارند و روی مفاد قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت اصرار می‌ورزند.

نشست ژنو پیش از تشکیل با پیش‌شرط‌های طرفین منازعه، شکست خورده به نظر می‌رسید. نمایندگان حوثی‌ها با دو روز تأخیر به این کنفرانس پیوسته‌اند. به دلیل امتناع طرفین از صحبت رو در رو با یکدیگر، مذاکرات به صورت غیر مستقیم انجام می‌شوند.

روز پنجشنبه ۲۸ ژوئن، موافقات و مخالفان جریان‌های حاضر در نشست ژنو با یکدیگر درگیر شدند. یک زن هوادار «دولت در تبعید» نیز به سمت نماینده حوثی‌ها در کنفرانس ژنو لنگه کفش پرتاب کرد. در مذاکرات ژنو، هفت نماینده از سوی عبد ربه منصور هادی، “رئیس جمهور دولت رسمی” یمن و  هفت نماینده از جنبش حوثی‌ها و متحدان آنها شرکت دارند.

حوثی‌‌ها از ماه سپتامبر ۲۰۱۴، صنعا را در اختیار خود دارند. عبد ربه منصور هادی پس از تصرف پایتخت به عربستان گریخت. پس از ‌آن ائتلافی نظامی به رهبری عربستان مواضع و کانون‌های اقتدار حوثی‌ها در یمن را بمباران کرده است.

در روز دوم نشست صلح ژنو، انفجار بمب در برابر دو مسجد شیعیان و یک مقر حوثی‌ها، صنعا را به لرزه در آورد. دست‌کم ۳۰ نفر در این بمب‌گذاری‌ها جان خود را از دست دادند. داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.

یمن از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. بنا بر آمار سازمان ملل، جنگ داخلی در یمن تاکنون به قیمت جان بیش از ۳۳۰۰ نفر و آوارگی دست‌کم یک میلیون نفر دیگر انجامیده است.

تشکل‌های امدادی از وضعیت انسانی در یمن ابراز نگرانی کرده‌اند. سازمان «اوکسفام» می‌گوید ۸۰ درصد مردم یمن در معرض جنگ قرار دارند و نیازمند کمک‌ هستند. اوکسفام بیانیه‌ای داده که در آن گفته می‌شود نیمی از مردم جنگ‌زده یمن از گرسنگی رنج می‌برند.

در صورت فراگیری بیماری مسری و عفونی «تب دنگی» در یمن، خطر مرگ و میر گسترده این کشور فقیر را تهدید می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.