ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطر نابودی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد در صورتی که آتش‌سوزی در ۲۰ هکتار از جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد رخ دهد، این جنگل‌ها نابود خواهند شد.

محمد رحیم برزمند، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد در صورتی که آتش‌سوزی در ۲۰ هکتار از جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد رخ دهد، از آنجایی که ریشه درختان خشک می‌شوند، پس از یک تا پنج سال درختان این جنگل‌ها نابود خواهند شد.

برزمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اعلام کرد که از ابتدای امسال ۲۳ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان رخ داده است.

بنابر این گزارش تاکنون ۳۰۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخته است.

او بی‌توجهی گردشگران و همچنین افرادی که در منطقه آتش روشن می‌کنند و بدون خاموش کردن آن منطقه را ترک می‌کنند را یکی از دلایل آتش سوزی‌ها دانست. برزمند انداختن ته سیگار در حاشیه جاده‌ها را به‌ عنوان دلیل دیگر آتش سوزی‌ها نام برد و توضیح داد انداختن ته سیگار به علت پوشش زیاد و خشک بودن مراتع و وزش باد منجر به شعله ورشدن و سرایت به عرصه های جنگلی و مرتعی می‌شود.

خرداد سال گذشته محمدرضا جهان‌آرا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که «حدود ۳۷ هکتار جنگل و مرتع در منطقه حفاظت شده خامی در آتش سوخت.»

آتش سوزی‌ با هدف تصرف اراضی ملی یا انتقام

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویر احمد به کمبود امکانات و تجهیزات اولیه و خودرو اطفای حریق برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها اشاره کرد و گفت در هنگام آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، نیروها با دست خالی و یا با یک شن‌کش و شاخ و برگ درختان برای خاموش کردن آتش اقدام می‌کنند.

برزمند گفت ۹۵ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد عمدی و پنج درصد سهوی است و افزود «بیشتر آتش‌سوزی‌ها بیشتر به قصد تصرف اراضی ملی و انتقام گرفتن از اداره منابع طبیعی صورت گرفته است.»

او با اشاره به اینکه بالگرد اطفای حریق مهمترین وسیله کمکی برای مهار به موقع آتش و کاهش خسارت وارده به جنگل‌ها است توضیخ داد در سال گذشته هلال احمر هنگام وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها برای خاموش کردن آتش و انتقال نیروها با منابع طبیعی همکاری می‌کرد اما امسال اعلام کردند که وظیفه آنها امداد و نجات است و نمی‌توانند در این زمینه همکاری داشته باشند زیرا هر سوتی پرواز ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان پول برای هلال احمر هزینه دارد و باید به آنان پرداخت شود تا آنها نیروها را به مناطق صعب‌العبور و کوهستانی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند، انتقال دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جم

    خدایا لطفا صدای مرگ طبیعت رو بشنو و هر چه زودتر نسل بشر رو منقرض کن

  • hamid

    حقوق انسان از حقوق طبیعت جدا ناپذیر است! امید که ‌ایرانی در احیای حقوق خود برای انسان آزاد و مستقل شدن طبیعت را هم از چنگال استبداد آزاد سازد! شاد باشید. حمید