ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا پارلمان افغانستان هدف حمله انتحاری قرار گرفت؟

شهزاده سمرقندی- آیا تهاجم به پارلمان افغانستان آن هم پس از برگزاری نشست صلح اسلو، نشانه ضعف امنیتی در کابل و بیانگر قدرت عملیاتی طالبان در تهدیدهای همیشگی است؟

دوشنبه ۲۲ ژوئن، حوالی ساعت ده صبح، هفت بمب‌گذار انتحاری در محوطه پارلمان افغانستان انفجارهای مکرری انجام دادند. یکی از ماموران امنیتی گروه نظامی و نگهبانی ساختمان پارلمان در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفت این افراد، علاوه بر اسلحه و مواد منفجره، غذای کافی برای چند روز نیز به همراه داشتند. معلوم نیست آنها  از چند روز قبل در محوطه پارلمان کمین کرده بودند یا برنامه داشتند در ساختمان پارلمان گروگان بگیرند.

عکس از خبرگزاری رویترز

نمایندگان پارلمان افغانستان به رسانه‌های محلی گفته‌اند نیروهای طالبان از ماه‌ها قبل تهدید می‌کردند که به پارلمان کشور حمله کنند و به همین خاطر‌، تدارکات امنیتی شدیدی در محوطه پارلمان انجام گرفته بود اما این تدارکات نیز مانع از حمله نشد. گفته می‌شود در نتیجه این انفجار و درگیری بین نظامیان محلی و افراد انتحاری، دو نفر از نظامیان کشته، حدود ۴۱ نفر مجروح شده‌اند و هر هفت مهاجم انتحاری جان خود را از دست داده‌اند.

رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که این انفجارها در زمانی رخ داد که نمایندگان مجلس در حال برگزاری جلسه عمومی مجلس بودند. با وجود این که چند تن از مهاجمان به ورودی ساختمان پارلمان راه یافته و موفق شده‌ بودند مواد منفجره خود را فعال کنند، اما به کسی آسیب جدی نرسید. از قرار، آن چند نفری هم که آسیب دیده‌اند، به خاطر برخورد شیشه‌های شکسته زخمی شده‌اند.

سمیرا سادات، روزنامه‌نگار آزاد که در هنگام وقوع این حادثه در نزدیکی ساختمان پارلمان بود، به «رادیو زمانه» گفت شش انفجار پشت سر هم شنیده است و تمام شیشه‌های ساختمان‌های اطراف پارلمان نیز شکست. او می‌گوید مردم اطراف سخت ترسیده بودند چون صدا بسیار قوی بود و موج فراگیری داشت.

به صحبت‌های سمیرا سادات می توانید در اینجا گوش دهید:

این بزرگترین انفجاری‌ست که در روزهای اخیر در کابل رخ داده و باعث نگرانی بسیاری شده است، چون مهاجمانی که گروه طالبان آنها را اعضای خود معرفی کرده، با وجود تدارکات شدید امنیتی موفق شده‌اند به داخل ساختمان پارلمان راه یابند و به جلسه نمایندگان پارلمان حمله کنند.

آیا این حمله نشاندهنده کاهش وضع امنیت در کابل است؟
چنین حمله‌ای دقیقا پس از نشست اسلو و دیدار نمایندگان کابل و طالبان چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟
این پرسش‌ها را با حکمت‌الله نوری، از دبیران بخش پشتوی تلویزیون آریانا در میان گذاشته‌ایم. آقای نوری معتقد است که دلایل این حمله پیچیده است و برنامه‌ریزی دقیقی برای آن انجام شده و نمی‌شود به همین سادگی و به سرعت از چون و چرای آن سر دراورد. اما موضع‌های ناروشن حکومت وحدت ملی افغانستان که بر سر مذاکرات صلح با طالبان نظر و دیدگاه یگانه‌ای ندارند، می‌تواند یکی از انگیزه‌های انجام این حملات از جانب طالبان باشد.

به گفت‌وگوی رادیو زمانه با حکمت‌الله نوری در اینجا گوش دهید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    افرین بر حسین اوباما وکری ! اون از عراق و سوریه و لبنان که شیخ  فضل اله میخواهد ریس جمهور شود٬  اینهم از افغانستان و پاکستان  و یمن که مرکز انواع تروریستها شده!