ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از سه رئیس‌جمهور فرانسه

ویکی‌لیکس اسنادی را منتشر ساخته که نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی آمریکا مدت‌های طولانی مکالمات سه رئیس‌جمهور فرانسه و مقامات دولتی این کشور را زیر نظر داشته است.

ویکی‌لیکس اسنادی را منتشر ساخته که نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی آمریکا مدت‌های طولانی مکالمات سه رئیس‌جمهور فرانسه و مقامات دولتی این کشور را زیر نظر داشته است. پیش از این، اسناد جاسوسی این آژانس از مکالمات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان فاش شده بود.

فرانسوا اولاند، ژاک شیراک و نیکلا سارکوزی سه رئیس‌جمهور فرانسه هستند به‌طور منظم مورد جاسوسی آمریکا قرار گرفته‌اند.

اسناد جدید ویکی‌لیکس شامگاه روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئن / ۲ تيرماه با همکاری روزنامه فرانسوی لیبراسیون منتشر شد و روزنامه آلمانی «زوددویچه تسایتونگ» هم آن‌ها را تأیید کرد.

ژاک شیراک، نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند سه رئیس‌جمهور فرانسه هستند که به‌طور منظم مورد جاسوسی آمریکا قرار گرفته‌اند.

از جمله در میان این اسناد، یادداشت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در ماه مه ۲۰۱۲ دیده می‌شود که بر اساس گفت‌وگوهای فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور کنونی فرانسه و ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر وقت این کشور در آستانه دیدار با رهبران حزب سوسیال دمکرات آلمان در ۱۸ ماه مه برداشته شده است. در این دیدار آن‌ها می‌خواستند درباره بحران یورو و احتمال خروج یونان از منطقه یورو صحبت کنند. اولاند و آیرو در پی این گفت‌وگو بر پنهان نگاه داشتن این نشست تأکید داشتند.

در سند دیگری فرانسوا اولاند یک هفته پس از دیداری با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است این نشست هیچ چیز در بر نداشت و بی‌جهت بود. پس از این دیدار، اولاند با زیگمار گابریل، رهبر سوسیال دمکرات‌های آلمان تماس گرفت و در ماه ژوئن با او و گروهی از رهبران سوسیال دمکرات آلمان در پاریس ملاقات کرد. این دیدار اما پنهان نماند.

اسناد دیگر مربوط به مکالمات ژاک شیراک و نیکلا سارکوزی رؤسای جمهور پیشین فرانسه می‌شود. در این میان سندی هست که نشان می‌دهد چگونه ژاک شيراک در سال ۲۰۰۶ تلاش می‌کرد تریه رود-لارسن نروژی، نامزد مورد نظر خود را برای پست معاون دبيرکل سازمان ملل تحمیل کند، موضوعی که فيليپ دوست - بلازی، وزیر خارجه وقت فرانسه، آن را «نادرست و نامناسب» خوانده است.

همچنین در مورد سارکوزی سندی هست که نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۸ او خود را «تنها مردی که قادر است بحران مالی را حل کند» می‌بیند. يا در سال ۲۰۱۰ از «رد پیشنهاد او از سوی واشنگتن درباره همکاری دوجانبه اطلاعاتی با آمریکا» گله کرده است.

در این اسناد همچنین فهرستی از شماره تلفن‌های دفاتر مهم فرانسه با عنوان «اهداف با اولویت بالا»، از جمله شماره‌های دفتر ریاست جمهوری، کاخ الیزه و وزیران و مشاوران دولتی دیده می‌شود.

جاسوسی جدید آژانس امنیت ملی آمریکا از سه رئیس‌جمهور فرانسه در حالی برملا می‌شود که سایه شنود تلفن‌های آنگلا مرکل توسط این آژانس هنوز بر روابط آلمان و آمریکا سنگینی می‌کند. اسناد افشاشده نشان می‌داد که سرویس اطلاعاتی آمریکا از سال ۲۰۰۲ میلادی، مکالمات تلفن‌ همراه صدراعظم آلمان را شنود می‌کرد.

صدراعظم آلمان در واکنش به این اقدامات، جاسوسی علیه دوستان و هم‌پیمانان را هدر دادن انرژی دانست.

افشای جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از مقامات فرانسوی با واکنش‌های انتقادی در فرانسه مواجه شده است. فرانسوا اولاند صبح روز چهارشنبه در این‌باره نشست ویژه‌ای را با وزارت دفاع برگزار خواهد کرد.

ویکی‌لیکس اعلام کرده است که اطلاعات منتشرشده درباره جاسوسی آمریکا از مقامات فرانسوی تنها بخشی از آن‌ها است و در آینده بخش‌های دیگری نیر منتشر خواهد شد.

چندی پیش سنای آمریکا به تغییرات در آژانس امنیت ملی آمریکا رأی داد و قانون جدیدی را به نام «قانون آزادی ایالات متحده آمریکا» به تصویب رساند که بر اساس آن نظارت آژانس امنیت ملی این کشور بر شهروندان آمریکایی محدودتر خواهد شد اما فعالیت‌های تحقیقاتی آن در خارج از آمریکا تغییری نخواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mansour

    متن اهنگ  تو این لحظه هایی که دورم ازت /// همه خاطرهامونو خط به خط دوباره تو ذهنم نگا میکنم /// دارم اسمتو هی صدا میکنم