ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جريمه سنگین شکار حیوانات وحشی در ایران تصویب شد

جريمه شکار جانوران وحشی سرانجام به تصويب شورای عالی محيط زيست رسيد و اکنون در روزنامه‌ها درج و برخی از آن‌ها به ادارات کل استانی ابلاغ شده است.

جريمه شکار جانوران وحشی سرانجام به تصويب شورای عالی محيط زيست رسيد و اکنون در روزنامه‌ها درج و برخی از آن‌ها به ادارات کل استانی ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، علی تيموری، مديرکل دفتر مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست گفت: «افزايش جريمه‌ها جزو برنامه‌های سازمان حفاظت محيط زيست بود که بعد از تهيه مورد تأييد و تصويب شورای عالی محيط زيست نيز قرار گرفت.»

بدین ترتیب جريمه شکار جانوران وحشی به‌طور متوسط حدود پنج برابر و برخی از گونه‌ها تا بيش از ۱۰ برابر افزايش يافت.

در تعرفه جديد جريمه پلنگ از پنج ميليون تومان به ۸۰ ميليون تومان و يوزپلنگ از ۲۰ ميليون تومان به ۱۰۰ ميليون تومان افزايش يافته است.

همچنین جريمه گوزن زرد ايرانی از پنج ميليون تومان به ۶۰ ميليون تومان، مرال و شوکا از سه ميليون و ۲۰۰ هزار تومان به ۳۵ ميليون تومان و قوچ و ميش و کل و بز و جبير به ۱۰ ميليون تومان افزايش يافت.

شکار انواع نهنگ‌ها نیز از ۱۵ ميليون تومان به ۵۰ ميليون تومان افزايش يافت.

در دوره قبل شکار برخی از حیوانات جریمه‌ای نداشت که اکنون برای آن‌ها جریمه تعیین شده است. از جمله شکار فک خزری ۱۵ ميليون تومان، گاندو يا تمساح پوزه کوتاه که گونه بومی ايران و در خطر انقراض است ۲۰ ميليون تومان جريمه دارند.

جريمه شکار لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، سبز و زيتونی در دوره قبل سه میلیون تومان بود که اکنون ۱۰ ميليون تومان شده است. جريمه سمندر لرستانی که گونه اندميک ايران و در خطر انقراض است از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزايش يافت.

در مورد شکار پرندگان نیز جريمه شکار شاهين، بحری، بالابان، لاچين و طرلان از ۲۰ ميليون تومان به ۶۰ ميليون تومان و جريمه عقاب‌های شاهی، دريايی و تالابی نيز از ۵۰۰ هزار تومان به ۲۰ ميليون تومان افزايش يافت.

همچنین شکار هوبره که پرنده‌ای در خطر انقراض است نيز از دو ميليون تومان جريمه به ۲۰ ميليون تومان افزايش يافته است.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران با استناد به گزارش «اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت» (IUCN) می‌گوید که حدود ۷۴ گونه از رده‌های مختلف جانوران در ایران در حال انقراض هستند و در فهرست قرمز این اتحادیه جهانی جای گرفته‌اند.

در کمتر از صد سال گذشته، برخی از ارزشمند‌ترین گونه‌های جانوری در ایران مانند شیر ایرانی و ببر مازندران به کلی منقرض شده‌اند. طبق جدول منتشر شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران، اکنون وضعیت یوزپلنگ ایرانی در حالت بحرانی قرار دارد و چند پستاندار دیگر از جمله گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی، فک دریای خزر، نهنگ آبی و نهنگ باله‌ای نیز در معرض خطر انقراض هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.