ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۶۰۰ نفر به اتهام روزه‌خواری در شيراز و همدان بازداشت شدند

مقام‌های امنیتی و قضایی دو شهر شیراز و همدان اعلام کرده‌اند که از آغاز ماه رمضان تاکنون ۶۰۰ نفر در این دو شهر به اتهام روزه‌خواری بازداشت شده‌اند.

مقام‌های امنیتی و قضایی دو شهر شیراز و همدان اعلام کرده‌اند که از آغاز ماه رمضان تاکنون ۶۰۰ نفر در این دو شهر به اتهام روزه‌خواری بازداشت شده‌اند.

علی کشاورز، معاون دادستان عمومی و انقلاب شيراز روز سه‌شنبه ۹ تیرماه گفت از ابتدای ماه رمضان تاکنون با ۵۰۰ نفر به اتهام روزه‌خواری در اين شهر توسط بسيج و نيروی انتظامی دستگیر شده‌اند.

به‌گفته علی کشاورز طرح «مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری» از ۲۸ خرداد به مدت يک ماه در دستور کار قرار گرفته و برای ۲۰ دستگاه دولتی و غيردولتی در اجرای اين طرح، وظايفی تعيين شده که پس از ابلاغ آن به دستگاه‌های مربوطه مقرر شد به صورت هفتگی گزارش‌های خود را به دادستانی يا حوزه پيشگيری از وقوع جرم دادگستری فارس اعلام کنند.

با این حال معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شيراز از اين‌که تاکنون هيچ‌يک از اداره‌ها گزارشی مبنی بر عملکردشان در ماه رمضان ارسال نکرده‌اند، ابراز تأسف کرد.

همچنین رسول مرادی، فرمانده انتظامی همدان گفت که از ابتدای ماه رمضان تاکنون ۱۰۰ نفر از «تظاهرکنندگان به روزه‌خواری» در اين شهر بازداشت و به مراجع قضايی معرفی شدند.

مرادی به خبرگزاری فارس گفته به  ۴۰۰ نفر ديگر هم به دليل روزه‌خواری تذکر داده شده است.

اين مقام پليس می‌گويد ۱۰۰ نفری که بازداشت شده بودند پس از «اخذ تعهد و اظهار پشيمانی» آزاد شده‌اند.

چند روز پيش نيز رستوران هفت‌خوان شيراز با دستور دادستان و به دليل روزه‌خواری در آن پلمپ شد.

هفته گذشته هم پليس اعلام کرد ۹۲ دختر و پسر را که در کافی‌شاپ هتل شهريار تبريز «در حال روزه‌خواری بودند»، بازداشت کرده است.

در قانون مجازات اسلامی، روزه‌خواری به‌عنوان جرم تعريف نشده و مجازات مشخصی ندارد اما قضات با استناد به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، روزه‌خواران را مجازات می‌کنند.

ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی می‌گويد: «هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نمايد علاوه بر کيفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.»

به گزارش کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، سال گذشته نيز طی يک ماه رمضان، ۲۰۷ شهروند ايرانی به گفته مقامات قضايی به جرم «روزه‌خواری در ملاء عام» به مجازات حکم شلاق محکوم شدند و احکام آن‌ها نيز اجرا شد. حتی برخی از آن‌ها حکم‌های‌شان در برابر دیدگان مردم اجرا شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    دوروبر را بگردند دهها میلیون دیگرهم باید بازداشت کنند !!

  • بهنام

    هر چه این احکام مسخره و من در آوردی اسلام ناب محمد کذائی را صادر میکنند ، به ریزشهای افراد از این دین کذائی کمک نموده و زمینه را برای سقوط خود و نظام ننگینشان فراهم مینمایند .