ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاليباف در اينستاگرام: سپاه به قانون احترام بگذارد و ساخت و ساز را متوقف کند

قاليباف در صفحه اينستاگرامش نوشته که سپاه برای ساخت و ساز در حريم عمارت تاريخی کلاه‌فرنگی قوانين را رعايت نکرده است.

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران با ابراز تاسف از ساخت و ساز در حريم بنای تاريخی کلاه‌فرنگی گفته که از سپاه پاسداران انتظار می‌رود برای حفظ حقوق عمومی و احترام به قانون، اين ساخت و ساز را متوقف و آن را تخريب کند.

به گزارش روزنامه شرق، قاليباف در صفحه اينستاگرامش نوشته که سپاه برای ساخت و ساز در حريم عمارت تاريخی کلاه‌فرنگی قوانين را رعايت نکرده است.

شهردار تهران افزوده: «بنده اگر جای اين دوستان و هم‌رزمان سابقم بودم، نه‌ فقط جلوی احداث اين سازه غول‌آسا را می‌گرفتم، بلکه راهی هم برای بازديد همه مردم به عمارت تاريخی کلاه‌فرنگی باز می‌کردم.»

به گفته او «مديريت شهری تهران، دادگاه نظامی و رئيس ديوان عدالت اداری، مخالفت قانونی و حتی دلسوزانه خود را با ادامه ساخت اين بنا اعلام کرده‌اند ولی متأسفانه همچنان کار ساخت‌وساز اين ساختمان ادامه دارد.»

در حالی که سازمان ميراث فرهنگی، شهرداری تهران، دادسرای نظامی و ديوان عدالت اداری خواهان توقف ساخت و ساز در حريم کلاه‌فرنگی هستند اما ظاهرا سپاه پاسداران که يکی از قدرتمندترين نهادهای نظامی جمهوری اسلامی است، ترجيح می‌دهد که کار ساخت و ساز را دنبال کند.

ناظران بر اين باور هستند که دخالت سپاه در مسائلی به جز مسائل نظامی، اين نهاد را چنان قدرتمند ساخته که نهادهای ديگر توان مقابله با تخلفاتش را ندارند.

سپاه پاسداران در حالی می‌گويد ساخت‌وساز را بر اساس مقررات شهرداری پيش خواهد برد که بر پايه قوانين جمهوری اسلامی هرگونه ساخت‌وساز در حريم بناهای تاريخی بايد با مجوز سازمان ميراث فرهنگی باشد.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ايران نيز در فروردين امسال اعلام کرد عمارت تاريخی عشرت‌آباد بايد برای استفاده عموم مهيا شود. بر پايه مصوبه اين شورا «عمليات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه‌ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط ميراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود.»

تاریخچه تعرض‌های نظامی

اين نخستين بار نيست که نهادهای نظامی ايران حريم بناهای تاريخی را مورد تعرض قرار می‌دهند. سال گذشته نيز دفن تعدادی از کشته‌شدگان جنگ ايران و عراق در حريم بنای تاريخی اميرچخماق يزد به چالشی بين مسئولان دولتی و بنياد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تبديل شد. مقامات اين نهاد نظامی شبانه اقدام به دفن کشته‌شدگان در اين محوطه تاريخی کردند.

عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد يا کاخ عشرت‌آباد پيشين، ساختمانی از دوره قاجار است که در ميدان عشرت‌آباد (ميدان سپاه تهران) قرار دارد.

اين اثر در تاريخ ۲۳ فروردين ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌عنوان يکی از آثار ملی ايران به ثبت رسيده است.

عمارت کلاه فرنگی به دستور مظفرالدين شاه قاجار در چهار طبقه ساخته شده است. اين عمارت در ميان باغ عشرت‌آباد قرار دارد.

پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، اين عمارت به شهربانی واگذار شد و به همين دليل به پادگان عشرت‌آباد مشهور شد.

پس از انقلاب اسلامی ايران، اين پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان وليعصر» تغيير نام پيدا کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    کیست که نداند ولی امر دزدان جهان و دیگر نهاد ها و ارگانهای جمهوری ننگین اسلامی در برابر گنده لاتهای سپاه مترسکی بیش نیستند .