ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده هسته‌ای: توافق تاریخی و فرجام مذاکرات

گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده و مهران مصطفوی

ایرج ادیب‌زاده - سرانجام دود سپید از دودکش‌های هتل کوبورگ وین پدیدار شد. مذاکره‌کنندگان پرونده اتمی ایران به توافق دست یافتند.

سرانجام دود سپید از دودکش‌های هتل کوبورگ وین پدیدار شد. مذاکره‌کنندگان پرونده اتمی ایران به توافق دست یافتند. پس از ۱۸ روز گفت‌وگوهای نفس‌گیر روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵  توافق پایانی پرونده اتمی ایران اعلام شد. به گزارش رویترز ایران و آژانس توافق کرده‌اند که موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را تا پایان سال ۲۰۱۵ حل‌وفصل کنند. بر اساس این توافق بازدیدهای آژانس شامل سایت پارچین هم می‌شود.


گفت‌وگوها تا ساعت‌های نخستین روز سه‌شنبه ادامه داشت و سرانجام خستگی، مذاکره‌کنندگان را مجبور به ترک سالن مذاکرات کرد. ملاقات بعدی و نشست پایانی نمایندگان ۱+۵ و ایران در ساعت ده ونیم روز سه‌شنبه به وقت وین انجام شد. «بیانیه» مشترک ایران و ۱+۵ ظهر امروز به وقت وین توسط وزیر خارجه جمهوری اسلامی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور وزیران خارجه کشورهای گروه ۱+۵ در مقر سازمان ملل متحد در وین قرائت خواهد شد. این بیانیه شامل جمع‌بندی وزیران خارجه از مذاکراتی‌ست که صورت گرفته است.

روز سه‌شنبه در آخرین نشست نمایندگان شش قدرت بزرگ جهانی و ایران تمامی شرایط برای دستیابی به یک توافق جامع و پایانی آماده بود اما برداشتن آخرین گام سیاسی آسان به نظر نمی‌رسید. چانه‌زنی‌ها روی قطعنامه جدید شورای امنیت با گفت‌وگوهای بسیاری روبه‌رو شد. قطعنامه‌ای که باید جانشین تمامی قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل شود.

متن انگلیسی توافق نزدیک به ۸۰ صفحه خواهد بود، درحالی‌که متن فارسی توافق در حدود ۱۰۰ صفحه است.

پرسش‌های مهم روز این‌ها هستند:
- نخستین ارزیابی شما از این توافق تاریخی چیست؟
- توافق ایران با شش قدرت بزرگ جهانی چه دستاوردی برای منطقه خاورمیانه خواهد داشت؟
- پس از توافق اتمی برای مردم ایران چه آینده‌ای می‌توان ترسیم کرد؟

رادیو زمانه این پرسش‌ها را با دو کارشناس پرونده اتمی ایران آقایان رضا تقی‌زاده در گلاسکو و مهران مصطفوی در پاریس در میان می‌گذارد.

بشنوید: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    توافق جداگانه‌ای درخصوص پارچین انجام می‌شود تدبیر24: یوکیا آمانو از توافق بر سر یک نقشه راه برای حل ابعاد احتمالی نظامی با علی‌اکبر صالحی در کوبورگ خبر داد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ گفت: این نقشه راه روندی را شروع می کند که تا انتهای سال ٢٠١٥ است . جلسه های فنی و تدابیر فنی انجام می‌شود و توافق جداگانه درخصوص پارچین انجام خواهد شد. وی افزود: تدابیر و جلسات فنی بین دو طرف انجام خواهد شد و ایران باید در مورد مسایل پاسخ داده نشده توضیحات ارائه دهد . به گفته وی تسلسلی از یک سری فعالیت‌های آینده مشخص شد. وی اعلام کرد: قرار است برآورد نهایی در مورد جنبه‌های احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در دسامبر 2015 به شورای حکام ارائه دهم تا ان ها نیز به روز شوند.