ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض به اکران «رستاخیز» در قم

گروهی از مخالفان اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» در شهر قم، تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان صداوسیمای این شهر برگزار کردند.

صبح چهارشنبه، ۲۴ تیر ماه عده‌ای که تعداد آن‌ها ۱۰۰ نفر گزارش شده، در اعتراض به نمایش فیلم مذهبی «رستاخیز» ساخته احمد رضا درویش مقابل صدا و سیمای قم تجمع کردند. قرار است که ساعت ۱۶ امروز عده‌ای در موافقت با اکران این فیلم مقابل وزارت ارشاد اسلامی در تهران گرد بیایند.

تجمع عده‌ای از معترضان به نمایش فیلم «رستاخیز» در قم

معترضان به نمایش فیلم «رستاخیز» در قم، بعد از حدود ۴۰ دقیقه تجمع مقابل صداوسیمای قم به سمت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر حرکت کرده و در به تجمع خود ادامه داده‌اند.

برخی از گزارش‌ها از سردادن شعارهای بسیار تند و لعن‌گویی خلفای اهل سنت در این تجمع حکایت دارد.

دوشنبه ۲۲ تیرماه در اصفهان نیز عده‌ای در اعتراض به اکران فیلم «رستاخیز» در برابر صداوسیمای اصفهان تجمع کرده بودند.

اکران خبرساز «رستاخیز» در باغ‌موزه دفاع مقدس

در همان روز دوشنبه، ۲۲ تیر ماه اکران فیلم «رستاخیز» در باغ‌موزه دفاع مقدس نیمه‌کاره ماند و هنوز یکربع از نمایش این فیلم نگذشته بود که نمایش آن را متوقف کردند. اما با پادرمیانی احمد رضا درویش (کارگردان فیلم) و علی قائم مقامی (مدیر تولید فیلم) و گفت‌و‌گو و رایزنی آن‌ها با سردار جواد خضرایی (مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس) امکان نمایش فیلم فراهم آمد.

در فیلم رستاخیز برای نخستین بار چهره «ابوالفضل» و «علی اکبر» در واقعه عاشورا نشان داده می‌شود. این مسأله باعث شد که در جشنواره فیلم فجر برخی مراجع تقلید مانند ناصر مکارم شیرازی، وحید خراسانی و علوی گرگانی به حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور نامه بنویسند و خواهان منع نمایش این فیلم شوند.

در فیلم رستاخیز بهادر زمانی در نقش «عباس بن علی» فرزند امام اول شیعیان ظاهر می‌شود. این موضوع هم به اعتراضات به این فیلم دامن زده است. معترضان می‌گویند ایفای نقش «ابوالفضل» توسط بهادر زمانی شأن و حرمت این شخصیت مذهبی را به چالش کشیده است.

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری اما در دفاع از فیلم «رستاخیز» و نمایش چهره «عباس» در مراسم نمایش این فیلم گفت:«بر اساس نظر فقه و مراجع شیعه، نشان دادن چهره معصومین اگر وهنی ایجاد نشود، به زیبایی نشان داده شود و بازیگرش خوش سابقه باشد منعی ندارد. از نظر اسلام نیز چون حضرت عباس معصوم نبودند و بلکه نزدیک به معصوم هستند، در این فیلم چهره حضرت عباس نشان داده می‌شود و این موضوع پیش از این در شبیه‌خوانی‌ها هم وجود داشته است.»

حذف ۴۰ دقیقه از فیلم بعد از دو سال

احمد رضا درویش در اثر این اعتراضات ناگزیر شد ۴۰ دقیقه از فیلم را حذف کند. به گفته او اکنون دو نسخه از فیلم «رستاخیز» وجود دارد: یک نسخه بلند و یک نسخه کوتاه. پیش از این، او از حذف این صحنه‌ها خودداری کرده بود و به همین دلیل هم این فیلم به مدت دو سال توقیف شد و از اکران بازماند.

علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی در پاسخ به معترضان گفته بود که فیلم «رستاخیز» در دولت محمود احمدی‌نژاد ساخته شده. او وعده داد که نظر «علما و مراجع تقلید» در نسخه نهایی فیلم لحاظ شود.

علی جنتی گفته بود: «ملاحظاتی به کارگردان این فیلم سینمایی ابلاغ شده که در زمان اکران باید آن نگرانی‌ها رفع شود و آن قسمت‌هایی که مورد توجه مراجع است یا حذف شود یا به گونه‌ای مورد اصلاح قرار گیرد. باید هاله‌ای از نور روی چهره حضرت ابوالفضل قرار بگیرد تا آن قداستی که حضرت عباس دارند حفظ شود.»

۴۰ دقیقه از فیلم «رستاخیز» به دستور وزیر ارشاد اسلامی و برای تأمین نظر «علما و مراجع تقلید» حذف شد، اما با این‌حال اعتراضات موافقان و مخالفان این فیلم همچنان ادامه دارد.

یک فیلم پرهزینه از محصولات مؤسسه اهل بیت

فیلم «رستاخیز» در سال ۱۳۸۹ ساخته شده و در جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۲ در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود. سرانجام در هشت بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده شد.

اقبال این فیلم در جشنواره فیلم فجر اما به زودی در سایه اعتراضات مداحان اهل بیت قرار گرفت که اسفند سال گذشته در مسجد ارک در اعتراض به این فیلم تجمع کردند.

فیلم «رستاخیز» از فیلم‌های پرهزینه سینمای ایران است. هزینه ساخت آن را «مؤسسه اهل بیت» از مؤسسات وابسته به آیت‌الله سیستانی تهیه کرده است. این مؤسسه چهار شبکه ماهواره‌ای هم دارد.

تصاویری از تجمع معترضان در قم

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.