ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از لغو تحریم‌های ایران همسایگان نیز سود می‌برند

شهزاده سمرقندی- گروهی معتقدند که توافق هسته‌ای از لحاظ سیاسی و اقتصادی به سود افغانستان نیز خواهد بود زیرا تقریبا هر خانواده‌ افغان، مهاجر و یا نان‌آوری در داخل ایران دارد.

از  زمان اعلام توافق هسته‌ای، فضای مثبتی در رسانه‌های منطقه ایجاد شده است. بعد از سال‌ها تنش با کشورهای اروپایی و قطع ارتباط دیپلماتیک با آمریکا، بسیاری از فضای ایجاد شده به عنوان فصل تازه‌ای در رابطه ایران با جهان یاد می‌کنند. در عین حال انتظار می‌رود که برداشته‌شدن تحریم‌های غرب علیه ایران، تاثیرهایی مثبتی نه‌تنها برای خود این کشور بلکه برای کشورهای همسایه ایران نیز به همراه داشته باشد. به خصوص برای کشور هم‌مرز و هم‌زبان افغانستان که سال‌هاست روابط نزدیک و در عین حال محافظه‌کارانه‌ای با ایران داشته‌ است.

رهبران سیاسی افغانستان برای این توافق به ایران ابراز تبریک و خشنودی کرده‌اند، اما نگرانی‌های کارشناسان مسایل بین‌الملل در افغانستان همچنان سر جای خود باقی است.

عکس از سایت خبرگزاری پیام آفتاب

توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران در زمانی صورت می‌گیرد که افغانستان همچنان با نیروهای طالبان می‌جنگد و گروه تازه‌ظهور داعش هم وارد نبرد با نیروهای دولتی شده است. روزی نیست که خبر تلفات به‌جامانده از این درگیری‌ها در رسانه‌ها منتشر نشود.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان، ضمن تبریک این توافق به مردم ایران گفت امید است این توافق در عرصه تامین امنیت و مبارزه علیه تروریزم در منظقه نیز سودمند باشد. او گفت: «یقین دارد که لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، باعث توسعه و گسترش هرچه بیشتر روابط بازرگانی منطقه‎ای و پیامد‌هایی مثبت برای کشورهای منطقه از جمله افغانستان» خواهد شد. مشروح  سخنان آقای ربانی در بیانیه‌ای آمده که امروز وزارت امور خارجه افغانستان منتشر کرد.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز این توافق را «پیروزی حکومت و ملت ایران دانسته و معتقد است که نتیجه آن به سود صلح در منطقه و جهان» خواهد بود.

با این حال خانم کاظمیه محقق، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کابل در گفت‌وگو با رادیو زمانه گفت که برداشت‌های مردم از این توافق هسته‌ای متفاوت است. خانم محقق می‌گوید خیلی‌ها معتقدند که توافق تاثیر جندانی در زندگی روزمره آنها نخواهد داشت. گروه دیگری هم معتقدند که از لحاظ سیاسی و اقتصادی به سود افغانستان نیز خواهد بود.

خانم محقق خود عقیده دارد که بهبود وضعیت اقتصادی ایران به طور حتم تاثیر مثبتی بر کشور های همسایه نیز خواهد داشت. او برای نمونه به وضعیت مهاجران کاری افغان در ایران اشاره کرد و گفت هر گونه افزایش نیاز به نیروی کار در داخل ایران، در وضعیت این مهاجران نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. بهبود وضع اقتصادی ایران پس از لغو تحریم‌ها به گفته خانم محقق بر وضعیت اقتصادی افغانستان نیز اثر خواهد گذاشت. او می‌گوید تقریبا هر خانواده‌ای در افغانستان مهاجر و یا نان‌آوری در داخل ایران دارد.

بنابر این هر نوغ تعییر شرایط اقتصادی در داخل ایران نه‌تنها به سود مردم این کشوری خواهد بود بلکه مردم کشورهای همسایه نیز از آن سود خواهند برد.

به صحبت‌های کامل کاظمیه محقق گوش دهید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.