ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشکیل پلیس قضایی در ایران به علت تعدد وظایف نیروی انتظامی

تاکنون نيروی انتظامی نقش «ضابط عام»را برعهده داشته و از اين پس پليس قضايی به عنوان «ضابط خاص» شناخته می‌شود.

محمد رزم، نايب رئيس کميسيون قضايی و حقوقی مجلس از جزئيات لايحه پليس قضايی خبر داد. پلیس قضایی قرار است بازوی اجرایی قوه‌قضاییه باشد.

تاکنون نيروی انتظامی نقش «ضابط عام»را برعهده داشته و از اين پس پليس قضايی به عنوان «ضابط خاص» شناخته می‌شود

به گفته محمد رزم، ابلاغ اوراق و آراء قضايی، اجرای احکام کيفری، مدنی و اجرای احکام تعزيرات حکومتی از جمله مسئوليت‌های پليس قضايی است. کليات اين لايحه هفته گذشته در مجلس ايران به تصويب رسيد.

او هدف از تشکيل پليس قضايی را تسهيل و تسريع در اجرای وظايف و اختيارات قوه قضائيه دانست و گفت: پليس قضايی نقش يک ضابط خاص در کنار قوه قضائيه را دارد.

نايب رئيس کميسيون قضايی و حقوقی مجلس اضافه کرد: به علاوه پليس قضايی می‌تواند در موارد خاص به عنوان ضابط خاص در قانون شناخته شود تا اينکه مقامات قضايی اين موارد خاص را برای پيگيری به اين پليس ارجاع داده و حتی در اعزام و نقل و انتقال زندانيان در سطح کشور پليس قضايی می تواند کمک کننده باشد.

محمد رزم اعلام کرد: تاکنون نيروی انتظامی نقش «ضابط عام»را برعهده داشته و از اين پس پليس قضايی به عنوان «ضابط خاص» شناخته می‌شود که به طور حتم امور خاصی را در قوه قضاييه انجام می دهد.

او دليل تشکيل اين نهاد را گستردگی وظايف نيروی انتظامی عنوان کرد.

چندی پيش سخنگوی کميسيون قضايی مجلس، محمد علی اسفنانی نيز درباره شيوه استخدام نيرو به خبرگزاری فارس گفت بود که هنوز در لايحه مذکور مشخص نشده که نيروها از ناجا انتخاب می‌شوند يا قوه قضاييه اما در هر صورت اين استخدام‌ها با شرايط خاص صورت می‌گيرد و افراد پس از فراگيری يکسری از آموزش‌ها در پليس قضايی خدمت می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • كشكساب

    بادرود برهمه ايرانيان، ازياد نبريم كه پليسِ قضايي در حدود بيست سل پيش بود . بنده به علت بيسوادي و فاقد قوه تحليل و بررسي، از علت (و علل برچيده شدن ) اين تشكيلات كه افرادي چون .... در ان فعاليت داشتند ، معذورم. لطفا كارشناسان يا ديگرِ صاحب نظران ، در اين زمينه ، نتيجه تحقيقات و مطالعاتشان را به اطلاع افرادي چون بنده برسانند. با پوزش. پاينده ايران سربلند ايراني.