ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاک کردن سریع لکه‌های نفتی با «ماده‌ سازگار با محیط زیست»

گروهی از شیمی‌دانان ماده جدیدی اختراع کردند که نشتی‌های عظیم نفتی در دریاها واقیانوس‌ها را طوری از بین می‌برد که با محیط‌ زیست سازگارتر است.

به تازگی گروهی از شیمی‌دانان دانشگاه تولان درنیواورلئان آمریکا و دانشگاه شهر نیویورک ماده جدیدی اختراع کردند که نشتی‌های عظیم نفتی در دریاها و اقیانوس‌ها را طوری از بین می‌برد که با محیط‌ زیست سازگارتر است.

نمای هوایی از لکه‌های نفتی در دريا

اين جمع‌کننده نفت ارزان قيمت، به‌طور عمده از فيتول‌های گياهی ساخته می‌شود که يکی از اجزای کليدی کلروفيل است، ماده‌ای که به‌وفور در جلبک‌های سبز در محيط‌های دريايی در مقادير وسيع وجود دارد. اين ماده جديد بنيانی گياهی دارد و افزون بر سازگاری با محيط زيست، به‌راحتی تجزيه می‌شود.

‌وقتی تانکرهای نفتی با يکديگر تصادف می‌کنند و منجر به بروز لکه‌های نفتی عظيم در درياها می‌شوند، روش بسيار سريع برای پاکسازی اين لکه‌ها، جلوگيری از پخش لکه نفتی و سپس سوزاندن نفت است.

جمع‌کننده نفتی که تاکنون برای جلوگيری از پخش شدن لکه‌های نفتی کاربرد داشته، ماده‌ای متشکل از سيليکون بوده است. اين ماده پس از استفاده به‌طور نامحدودی در اقيانوس باقی می‌ماند. اين در حالی است که هنوز مشخص نيست که اين جمع‌کننده نفتی در درازمدت چه عوارض زيانبار زيست‌محيطی در پی دارد.

در حال حاضر به‌کاربردن اين جمع‌کننده جديد راه بهتری برای جمع‌آوری لکه‌های آلاينده است زيرا به دليل امکان تجزيه‌پذيری توسط موجودات زيستی از نظر زيست‌محيطی نسبت به جمع‌کننده‌های سيليکونی مطلوب‌تر است.

محققان ماده جديد را در دمای اتاق، يخ سرد و آب داغ و در آب‌هايی با سطوح مختلف نمک مورد آزمايش قرار داده و ثابت کرده‌اند که اين ماده در هر شرايطی می‌تواند به‌خوبی عمل کند و در حد جمع‌کننده‌های سيليکونی کارايی دارد.

اين ماده همچنين در مدت چند ساعت دچار تجزيه زيستی می‌شود و طی دو هفته تا يک ماه به‌طور کامل از بين می‌رود و از اين رو به نظر می‌رسد آسيبی برای محيط‌ زيست در پی ندارد.

با وجود اين، زيست‌شناسان درباره اين‌که آيا اين جمع‌کننده نفتی جديد هيچ آسيبی به محيط‌ زيست وارد نخواهد کرد، تاکنون پاسخ قاطعی ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.