ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۷ هزار زن در ایران پس از مرخصی زایمان اخراج شده‌اند

اخراج زنان پس از مرخصی شش ماهه زایمان درحالی است که قرار است طرح مرخصی زایمان ۹ ماهه شود.

به گفته محمدحسن‌زدا٬ معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی، ۴۷ هزار زن از ۱۴۵ هزار زنی که در کشور در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند، پس از بازگشت به کار اخراج شدند.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران ( ايسنا) در اين‌باره گفت: «در حال حاضر به علت شرايط بازار کار، افراد زيادی با تحصيلات عالی حاضر هستند با دستمزد کم مشغول به کار شوند٬ بنابراين اگر مرخصی زايمان به ۹ ماه افزايش يابد تعداد زنانی که پس از مرخصی اخراج می‌شوند نيز بسيار افزايش می‌يابد.»

اخراج زنان پس از مرخصی شش ماهه زايمان در حالی است که قرار است طرح مرخصی زايمان ۹ ماهه شود.

این مقام مسئول سازمان تأمين اجتماعی افزود برای اجرای مرخصی زايمان زنان، در سال جاری به حدود ۳۲۰ ميليارد تومان منابع مالی نياز است که اگر دولت امروز اين مبلغ را واريز کند سازمان تأمين اجتماعی می‌تواند از فردا مرخصی زايمان را ۹ ماهه اعلام کند. با این حال او اعلام کرد که تاکنون «حتی يک ريال اعتبار» برای افزايش مرخصی زايمان به این سازمان پرداخت نشده است.

به‌گفته محمد حسن‌زدا بر اساس ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه، سازمان تأمين اجتماعی اجازه ندارد طرحی را بدون آن‌که از قبل منابع مالی آن تأمين شده باشد، اجرا کند.

حسن زدا گفت در صورت اجرای طرح مرخصی ۹ ماهه زايمان، ۱۶۰ هزار نفر می‌توانند سالانه از آن بهره‌مند شوند.

طرح مرخصی ۹ ماهه زايمان در خرداد ماه ۱۳۹۲ در دولت محمود احمدی‌نژاد در مجلس تصويب شد اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. پس از آن مجلس اعلام کرد که اجرای اين مصوبه از سوی دولت اختياری خواهد بود و به دنبال آن دولت احمدی‌نژاد افزايش مرخصی زايمان به ۹ ماه را تصويب و ابلاغ کرد.

تصويب اين مصوبه نگرانی‌های زيادی را در ميان فعالان حقوق زنان و در گروه‌های مختلف زنان شاغل ايجاد کرده است. بسياری نگران هستند که با تصويب اين مصوبه زنان بيشتری کار خود را به دنبال استفاده از مرخصی زايمان از دست بدهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.