ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش زنان سرپرست خانوار و گسترش آسيب‌های اجتماعی زنان در ایران

شهيندخت مولاوردی، معاون رئيس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، گفت آمار زنان سرپرست خانوار رو به افزایش است. او همچنین از گسترش برخی آسيب‌های اجتماعی ويژه زنان در جامعه ایران خبر داد.

شهيندخت مولاوردی، معاون رئيس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، گفت آمار زنان سرپرست خانوار رو به افزایش است. او همچنین از گسترش برخی آسيب‌های اجتماعی ويژه زنان در جامعه ایران خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه ۱۲ مردادماه / ۳ اوت در نخستین نشست مشاوران امور زنان و خانواده سازمان بهزيستی گفت: «طبق شواهد و آمارها شاهد رشد و گسترش برخی آسيب ‌اجتماعی ويژه زنان هستيم.»

او افزود: «آسيب‌های اجتماعی محدود به سن و جنس خاصی نيست و زنان به اندازه مردان و حتی بيشتر از آنان در معرض انواع آسيب‌های اجتماعی قرار دارند.»

مولاوردی از تهیه اطلس وضعيت زنان و نقشه آسيب‌های اجتماعی آنان به تفکيک استان‌های ایران خبر داد و گفت: «اطلس يادشده نشان می‌دهد وضعيت زنان در هر بخش از کشور به چه صورت است از اين رو بايد براساس آن برنامه‌ريزی‌های خود را اولويت‌بندی کنيم.»

معاون رئيس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده همچنین آمار زنان سرپرست خانوار را رو به رشد عنوان کرد و گفت: «اکنون ۱۲درصد خانوارها زن سرپرست و هفت درصد خودسرپرست هستند که بالا رفتن سن ازدواج از دلايل مورد اخير است.»

بر اساس آمارهایی که پیش از این در سال ۱۳۹۰ منتشر شده بود، در آن زمان حدود دو میلیون و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار در ایران وجود داشت که شمار آنان نسبت به سال ۱۳۸۵، از ۹/۵ درصد به ۱۲/۱ درصد افزایش یافته‌ بود.

زنان سرپرست خانوار در ایران شامل زنان مطلقه‌، بیوه، دارای شوهر معتاد‌، همسران کشته‌شدگان در جنگ ایران و عراق‌، زنان مهاجر بی‌‌سرپرست‌، زنان دارای شوهران زندانی‌، زنان دارای شوهران بیکار، زنان دارای شوهران بیمار، زنان مجرد، زنان خودسرپرست (زنان سالمند تنها)، همسران مردان از کار‌افتاده و زنان دارای شوهرانی مجهول‌‌المکان هستند. زنانی که از ازدواج موقت یا متعه، صاحب فرزند شده‌اند و همچنین زنان همجنسگرایی که می‌توانند از زنان سرپرست خانوار باشند را می‌توان به این فهرست افزود.

شهيندخت مولاوردی با بیان این‌که الگوی واحدی برای خانواده‌های زن سرپرست و خودسرپرست وجود ندارد، گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد طی پنج برنامه گذشته کشور، توسعه متوازن که حوزه زنان هم تأثيرپذير از آن است، رخ نداده است.»

او «توانمندسازی اقتصادی و پايين بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان» در ایران را یکی از نگرانی‌ها برای زنان سرپرست خانوار دانست.

سال گذشته مولاوردی گفته بود که ۸۲ درصد زنان سرپرست خانوار بیکار هستند. همچنین رضا نوروزی، مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد نیز اعلام کرد که ۱۶ درصد زنان سرپرست خانوار کمتر از ۴۰ سال سن دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.