ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش دولت ترکیه برای ائتلاف با حزب جمهوری خلق

مذاکرات در ترکیه بر سر ائتلاف احزاب «عدالت و توسعه» و «جمهوری خلق» به موازات کشمکش‌ میان پ‌ک‌ک و نیروهای دولتی آغاز شده است. طرفین نخستین دور گفت‌وگو را سازنده خوانده‌اند.

مذاکرات در ترکیه بر سر ائتلاف احزاب «عدالت و توسعه» و «جمهوری خلق» به موازات کشمکش‌ میان پ‌ک‌ک و نیروهای دولتی آغاز شده است.  طرفین نخستین دور گفت‌وگو را سازنده خوانده‌اند.

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه

در اولین دور گفت‌وگوهای نمایندگان حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» و حزب چپ- میانه «جمهوری خلق»، نشانه‌هایی از دستیابی به توافق برای تشکیل ائتلاف دولتی دیده می‌شود. احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه با کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب کمالیست «جمهوری خلق» ملاقاتی ۴ ساعته داشت. وزیر فرهنگ ترکیه و معاون دبیرکل حزب «جمهوری خلق» نیز در این دیدار حضور داشتند. طرفین نتیجه ملاقات را سازنده خوانده‌اند.

قرار است نمایندگان دو حزب در هفته جاری باز هم با یکدیگر دیدار کنند تا برای تشکیل ائتلاف تصمیم گرفته شود. وزیر فرهنگ ترکیه گفته است: «در بسیاری عرصه‌ها طرفین به تفاهم رسیده‌اند زیرا هر دو حزب نسبت به آینده ترکیه احساس مسئولیت می‌کنند.»

حزب «عدالت و توسعه» در ۷ ژوئن در انتخابات پارلمانی به اکثریت مطلق دست نیافت. این نخستین مرتبه پس از سال ۲۰۰۲ بود که حاکمیت دولتی این حزب دستخوش چنین تغییری شد. حزب «جمهوری خلق» با کسب۱۳۱ کرسی دومین حزب پیروز در انتخابات اخیر است. سومین فراکسیون قدرتمند مجلس ترکیه، حزب چپ‌گرای «اتحاد دمکراتیک حلق‌ها»ست که از حد نصاب ده درصد عبور کرد و ۸۰ نماینده به مجلس ترکیه فرستاد.

کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق

حزب کردی اتحاد دمکراتیک‌ خلق‌ها و حزب راستگری "حرکت ملی" هرگونه ائتلاف با «عدالت و توسعه» را رد کرده‌اند. نخست وزیر ترکیه تا ۲۳ اوت فرصت دارد که تکلیف دولت ائتلافی را روشن سازد. اگر تلاش برای تشکیل ائتلاف شکست بخورد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می‌تواند انتخابات زودرس اعلام کند. اگر عدالت و توسعه در انتخابات ژوئن، حداکثر مطلق آرا را به دست آورده بود، اردوغان می‌توانست قانون اساسی ترکیه را برای تحکیم قدرت خود و افزایش اختیارات ریاست جمهوری تغییر دهد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند اردوغان ترجیح می‌دهد برای دستیابی به اکثریت مورد نظرش، انتخابات زودهنگام برگزار کند و تحولاتی چون مقابله با پ‌ک‌ک یا داعش، بخشی از استراتژی او برای جذب آرای کسانی است که در انتخابات ژوئن به حزب او پشت کرده بودند.

گفت‌وگوها برای ائتلاف دولتی در ترکیه در حالی برگزار می‌شوند که کشمکش و خشونت در این کشور رو به گسترش است. روز دوشنبه ۱۰ اوت، در یک بمب‌گذاری و حمله به پاسگاه پلیس در استانبول، چهار نفر کشته شدند. فرماندار استانبول می‌گوید مقتولان یک پلیس و سه تن از مهاجمان هستند. کنسولگری آمریکا هم هدف حمله دو زن مسلح قرار گرفت. یکی از مهاجمان در حالی که مجروح شده بود دستگیر شد. مسئولیت این حمله ناکام را یک گروه چپ افراطی بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری آنادولو، در سوءقصد دیگری در جنوب ترکیه در استان سیرناک نیز چهار مامور پلیس کشته شدند. در تیراندازی به یک هلی‌کوپتر نظامی در این استان هم، یک سرباز جان خود را از دست داد.

مقامات رسمی ترکیه "تشکیلات تروریستی تجزیه‌طلب" را مسئول این حملات خوانده‌اند. در سطوح دولتی برای نام بردن ازحزب کارگران کردستان "پ‌ک‌ک" از چنین ترکیبی استفاده می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.