ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احزاب کردی و حوادث تروریستی اخیر

علی‌اصغر فریدی − این پرسش در محافل کُردی مطرح است که آیا جمهوری اسلامی، پس از مدتی پرهیز از شخصبت‌های کرد، باز به این شیوه مقابله رو آورده است. گفت‌وگو با سه شخصیت کُرد در این باره.

منابع کُردی بامداد روز شنبه هفدهم مرداد ماه، اعلام کردند که همزمان با تلاش برای ترور معاون دبیرکل کومله زحمتکشان کردستان، در مقر حزب کومله کردستان نیز اقدام به بمب‌گذاری شده بود که بمب‌های کار گذاشته شده، توسط نیروهای امنیتی اقلیم کردستان خنثی شد.

رضا کعبی، معاون دبیرکل حزب کومله زحمتکشان کردستان

عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله کردستان، روز یک‌شنبه ۱۸ مرداد، جمهوری اسلامی ایران را به بمب‌گذاری در اردوگاه مرکزی این حزب در اقلیم کردستان متهم کرد. حزب کومله زحمتکشان کردستان نیز جمهوری اسلامی را متهم به ترور رضا کعبی معاون دبیرکل این حزب کرده است. خبرگزاری فارس، که مشهور است دیدگاه‌های سپاه پاسداران را منعکس می‌کند، اقدام به ترور رضا کعبی را به اختلافات درونی گروه‌های کرد نسبت داده است. این شیوه انعکاس خبر سابقه‌دار است، چنانکه در مورد ترور رهبران کرد، عبدالرحمن قاسملو و صادق شرفکندی، چنین ادعایی کرده‌اند.

رسانه‌ها و محافل کردی ادعای خبرگزاری فارس را تکذیب کرده‌اند. رسانه‌های مخالف دست جمهوری اسلامی را پشت سر حوادث اخیر می‌بینند.

این پرسش در محافل کردی مطرح است که آیا جمهوری اسلامی، پس از مدتی پرهیز از ترور شخصبت‌های کرد، آیا باز به این شیوه مقابله رو آورده است. توجه به اوضاع آشفته منطقه که بخشی بزرگ از سنگینی آن متوجه نواحی کردنشین است و نیز توجه به سابقه جمهوری اسلامی در ترور و حذف فیزیکی مخالفانش در خارج از ایران، و حساسیت دیرین حکومت به سازمان‌های کردی، این پرسش را موجّه می‌کند.

در این رابطه با حسن شرفی، سخنگو و معاون دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران، عمر ایلخانی‌زاده، دبیرکل حزب کومله زحمتکشان کردستان، و حسین شبق، فعال سیاسی کرد و از فرماندهان سابق کومله، گفت‌وگو کرده‌ایم.

عمر ایلخانی زاده: امضای توافق‌نامه اتمی با غرب و آغاز سرکوب‌های داخلی

عمر ایلخانی‌زاده، دبیرکل حزب کومله زحمتکشان، معتقد است که همان‌گونه که جمهوری اسلامی پس از پذیرش قطعنامه ٥٩٨ شورای امنیت در تیر ماه ١٣٦٧ و پایان دادن به جنگ با عراق، شروع به سرکوب مخالفان و کشتار زندانیان کرد، اکنون نیز پس از رسیدن به تفاهم با غرب بر سر مسئله هسته‌ای، احساس می‌کند دستش برای ترور و سرکوب مخالفان باز شده، و اولین نمونه آن نیز می‌تواند بمب‌گذاری در اردوگاه کومله و اقدام به ترور رهبران این حزب باشد. ایلخانی‌زاده البته معتقد است که توافق اتمی با جمهوری اسلامی در مرحله اجرا به مشکل بر خواهد خورد.

ایلخانی زاده می‌گوید: «برای ما قابل پیش‌بینی بود که جمهوری اسلامی پس از امضای توافق‌نامه، اگر تشنجاتش با دنیای خارج و به ویژه غرب را تا حدی کاهش بدهد، بلافاصله نتیجه عملی آن دو چیز خواهد بود، اول این‌که مردم می‌گویند حالا که تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و یا برداشته شده پس باید تاثیر آن را در زندگیمان ببینیم، در نیتجه جنبش مطالباتی رشد می‌کند و از سوی دیگر نیز رژیم شرایط پلیسی را حاکم می‌کند و فعالان سیاسی و جریانات مخالف را مورد سرکوب قرار می‌دهد.»

عمر ایلخانی زاده

عمر ایلخانی زاده، که بنابه اطلاعیه حزبش معاون وی رضا کعبی مورد سوء‌قصد قرار گرفته، به «رادیو زمانه»، می‌گوید: «سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی در یمن و سوریه با شکست روبرو شده، رابطه‌اش با حماس به سردی گراییده، ارتباطش با حزب‌الله لبنان بنابه وضعیت کنونی سوریه در حال قطع شدن است و در حال حاضر دولت عراق تنها دولتی است که جمهوری اسلامی در آن دارای نفوذ است، به همین دلیل طبیعی است که بخواهد حکومت اقلیم کردستان را دچار ناامنی بکند و هم اینکه بخواهد برای اپوزیسیون مستقر در آنجا، از لحاظ روحی و روانی شرایط ناآرامی را به وجود بیاورد و هم اینکه اگر توانست ضربه بزند.»

دبیرکل حزب کومله زحمتکشان کردستان معتقد است که «بمب‌گذاری در اردوگاه کومله و تلاش برای ترور رهبران این احزاب نشان از این دارد که جمهوری اسلامی در حال فعال کردن سلول‌های خفته و غیرفعال خود در منطقه است و این می‌تواند نشانه‌ای از در دور نوینی در ترور و سرکوب فعالان کرد در اقلیم کردستان باشد.»

ایلخانی‌زاده می‌گوید: «این حملات از نظر ما قابل پیش‌بینی بوده و ما در حال آماده سازی خود برای مقابله با دور نوینی از ترورهای جمهوری اسلامی هستیم.»

حسن شرفی: جمهوری اسلامی، همواره راغب به ترور

حسن شرفی، سخنگوی رسمی حزب دمکرات کردستان ایران و معاون دبیرکل این حزب، در رابطه با اقدام به ترور یکی از رهبران کومله زحمتکشان و بمب‌گذاری در اردوگاه کومله کردستان، که احزاب کرد جمهوری اسلامی را متهم به آن می‌کنند، به «رادیو زمانه» می‌گوید: «جمهوری اسلامی بقای خود را در نابودی دیگران می‌داند؛ به همین دلیل طبیعی است که این رژیم هر وقت فرصتی به دست بیاورد اقدام به اعمال تروریستی بکند.»

سخنگوی حزب دمکرات کردستان ایران می‌گوید: «جمهوری اسلامی هیچ وقت در توطئه‌چینی و ضربه زدن به نیروهای کرد در هرجایی که شرایطش فراهم باشد، در خارج از کشور و در اقلیم کردستان دریغ نکرده و هیچ وقت این مسئله برایش منتفی نبوده، ما [حزب دمکرات کردستان ایران] هم قبل از توافق اتمی و هم همزمان با توافق اتمی اعلام کردیم که این توافق دست جمهوری اسلامی را در وهله اول برای کمک و تقویت نیروهایی مثل حماس، حوثی‌ها، حزب‌الله و همه نیروهای از این دست باز می‌کند و تقویت این نیروها از سوی جمهوری اسلامی باعث ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه خواهد شد.»

حسن-شرفی
حسن شرفی

حسن شرفی همچنین می‌گوید: «جمهوری اسلامی پس امضای توافق‌نامه اتمی با غرب، دامنه نقض حقوق‌بشر و ترور مخالفانش را گسترش خواهد داد، چون با امضاء توافق‌نامه خودش را به غرب نزدیکتر احساس خواهد کرد و امیدوار است تا آن‌ها در مقابل نقض حقوق‌بشر در ایران و سرکوب شدیدتر مخالفان سکوت کنند. به همین دلیل حزب دمکرات کردستان ایران، قبل از امضای تفاهم‌نامه هسته‌ای در مورد سوءاستفاده رژیم تهران از توافق با غرب هشدار داده بود و اکنون متاسفانه شاهد اولین اقدام جمهوری اسلامی که بمب‌گذاری در اردوگاه کومله و تلاش برای ترور یکی از رهبران این حزب بودیم.»

معاون دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران معتقد است که افشای اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی باعث بازداشتن این رژیم از ارتکاب به اینگونه اعمال و اقدامات نخواهد شد. مگر این‌که همانگونه که کشورهای غربی پس از صدور رای دادگاه میکونوس در رابطه با ترور رهبران کرد، علیه جمهوری اسلامی موضع محکم و قاطعی گرفتند و این رژیم از آن زمان تا کنون حداقل در اروپا دیگر دست به کار تروریستی نزده است.

حسین شبق: ترس از اتحاد احزاب کرد

حسین شبق، فعال سیاسی کرد و از مسئولین سابق کومله، از دیدگاه دیگری به این مسئله می‌نگرد. او معتقد است که چون در حال حاضر هر سه شاخه کومله در حال رایزنی برای اتحاد و یکی شدن دوباره کومله هستند، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی قصد دارد، دور تازه‌ای از تنش میان جناح کومله زحمتکشان و جناح عبدالله‌ مهتدی بوجود آورد.

این فعال سیاسی کرد به رادیو زمانه می‌گوید: «رژیم جمهوری اسلامی با این اقدام زنگ یک جنگ برون مرزی تازه‌ را علیه‌ کردها در منطقه‌ به صدا در آورده‌ است. احزاب کرد باید صدای این زنگ خطر رژیم ایران را بشنوند و آن را جدی بگیرند.»

این عضو سابق کومله معتقد است رژیم ایران، با امضای طرح توافق هسته‌ای‌اش، ظاهرا نزاعش را با آمریکا و گروه ١+٥ به‌ پایان رسانده‌ است. به‌ همین خاطر اکنون دوباره ماشین ترور خود را به‌ طرف مردم منطقه‌، آزادیخواهان و احزاب فعال کرد چرخانده‌ است.

حسین شبق به رادیو زمانه می‌گوید، آمدن روحانی به‌ سنندج و اعلام ضمنی و علنی اینکه‌ سلیمانیه و اربیل جزئی از خاک ایران است و آن‌ها از سلیمانیه و اربیل دفاع می‌کنند، اولین حمله‌ آشکار و اعلام یک جنگ همه‌گیر منطقه‌ای علیه‌ همه‌ کردهای ساکن در منطقه‌ خاورمیانه‌ است.

حسین شبق

او می‌افزاید، هرگونه‌ کوته‌‌بینی یا کج فهمی و دیر جنبیدن برای افشا و تقابل با این زورگویی آشکار می‌تواند عواقب بسیار وخیمی برای آینده‌ مردم کرد خصوصا در اقلیم کردستان به بار بیاورد.

از دیدگاه حسین شبق، توافق اتمی در کوتاه‌ مدت یک تضمین و یک چراغ سبز برای رژیم ایران است تا به‌ بعضی از تسویه حساب‌های سیاسی معوق مانده‌ خود برسد. توافق اتمی برای مدتی رژیم روحانی را از زیر تیغ انتقاد جهانی خارج می‌سازد. آن‌ها می‌دانند تا زمانی‌که‌ آمریکایی‌ها و سرمایه‌داران اروپایی قراردادهای ریز و درشت خود را با رژیم به‌ امضا می‌رسانند، به‌ عادت همیشگی‌ خود از اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی علیه‌ مردم خودی و احزاب و قدرت‌های کوچک منطقه‌ای چشم‌پوشی خواهند کرد. برای همین است رژیم تهران وقت را غنیمت شمرده‌ است و ماشین ترور خود را دوباره‌ روشن کرده‌است.

این فعال سیاسی کرد می‌گوید، جنگ برون‌مرزی رژیم ایران، تنها علیه‌ احزاب کردستان ایران نیست، بلکه‌ در اساس، این طرحی برای به‌ نابودی کشاندن تمام پروسه‌ و تجربه‌ دمکراسی در اقلیم کردستان (عراق) است.

حسین شبق معتقد است که در نهایت این مردم هستند که می‌توانند مانع گسترش ترور شوند. او تأکید می‌کند که هر تجاوزی باید با یک قدرت متقابل قوی پاسخ بگیرد. این قدرت متقابل قوی مردم هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امضا محفوظ

    نویسنده محترم احزاب کردی غلط فاحش است، احزاب کرد صحیح است.