ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۵ سال با فتوشاپ: یک کلاف سردرگم

الاهه نجفی - یک ربع قرن بعد از انتشار نخستین نسخه نرم‌افزار «فتوشاپ» امکان تحریف عکس به کمال نزدیک شده است. پیامدهای آن برای عکاسی هنری و خبری چیست؟

رولن بارت، نویسنده و نشانه‌شناس فرانسوی درباره هنر عکاسی می‌گوید: «عکاسی از نوع تئاتر است. یک نوع تصویر جاندار: نمایش چهره آرایش‌شده بی‌حرکت که در آن می‌شود مرگ را دید.»

نخستین نسخه فتوشاپ: سرآغاز تحریف همگانی عکاسی

چهره آرایش‌شده و بی‌حرکتی که بارت به آن اشاره می‌‌کند، ۲۵ سال پس از پیدایش نخستین نسخه نرم‌افزار «فتوشاپ» به کمال نزدیک شده است.

یکی از مهم‌ترین تحولات تاریخ عکاسی، ۲۵ سال پیش در سال ۱۹۸۷ رقم خورد. در آن زمان دانشجویی به نام توماس کونول که در دانشگاه میشیگان تحصیل می‌کرد ابزاری برای نمایش تصاویر سیاه و سفید و رتوش آن‌ها طراحی و منتشر کرد. یک سال بعد راسل براون، مدیر شرکت ادوبی به وجود این نرم‌افزار پی برد و با قابلیت‌های آن آشنا شد. کونول این نرم‌افزار را گسترش داد و با ابزارهایی برای تغییر دادن رنگ عکس و ابعاد آن، نخستین نسخه فتوشاپ برای کامپیوترهای مکنتاش را در فوریه ۱۹۹۰ در فقط ۵۰۰ نسخه به بازار فرستاد. دو سال بعد، با انتشار نسخه‌ ویندوز فتوشاپ، این نرم‌افزار همگانی شد. اکنون هر کس می‌توانست چهره بی‌حرکتی از واقعیت را به دلخواه خود آرایش و آن را حتی تحریف کند.

یک کلاف سردرگم

هنری فاکس تالبوت که همراه با نیس و دتاگر به عنوان پدر عکاسی شناخته می‌شود گفته است: «یکی از مزیت‌های عکاسی در مقایسه با گرته‌برداری از طبیعت در نقاشی این است که این امکان را به ما می‌دهد که با عکس‌برداری، جزئیات زیادی را ثبت کنیم و به این ترتیب حقیقت اشیاء را برجسته‌تر جلوه دهیم.»

فتوشاپ روی دیسک برای مکنتاش: یک موفقیت تجاری

عکاسی اما از همان آغاز، بسیار پیش از پیدایش نرم‌افزار فتوشاپ امکان تحریف را برای عکاس فراهم آورد. بهرام صادقی (۱۳۱۵ – ۱۳۶۵) در داستان «کلاف سردرگم» (در مجموعه «سنگر و قمقمه‌های خالی»، چاپ اول ۱۳۴۹، کتاب زمان) مردی را به عکاسخانه می‌فرستد. عکاس از او یک عکس «شش در چهار معمولی» می‌گیرد. دو روز بعد وقتی که به عکاسخانه می‌رود که عکسش را بگیرد، خودش را در عکس به جا نمی‌آورد:
- اینها نیست، اشتباه کرده‌اید.
- چطور؟ فرمودید...
- اشتباه کرده‌اید. من سبیل ندارم، این عکس‌ها سبیل داره... از آن گذشته من کلاه سرم نمی‌گذارم.
بگومگوی عکاس و سوژه بالا می‌گیرد و کار به آنجا می‌کشد که عکاس در آستانه جنون قرار می‌گیرد. او در پایان داستان با خود می‌گوید: «خدایا دارم دیوانه می‌شم. چطور خودش را نشناخت؟ چطور این عکس‌ها همه‌شان شبیه او بودند. نزدیکه... نزدیکه خودم را از پنجره پرت کنم پایین.»

عکاسی و دروغ

لویس هاین، عکاس جامعه‌شناس در مقاله‌ای با عنوان «عکاسی اجتماعی» می‌نویسد: «شهروندان متعارف گمان می‌کنند عکاسی دروغ نمی‌گوید. طبعاً من و شما می‌دانیم که اعتماد بی‌حد و حصر به عکاسی در اغلب مواقع به شکل خشونت‌باری خدشه‌دار می‌شود. اگر بپذیریم که عکاسی دروغ نمی‌گوید، باید بدانیم که بسیاری از دروغگویان عکاسی می‌کنند.»

عکس‌های رتوش‌شده‌ای که در زمان زمامداری استالین با حذف برخی از مخالفان او مانند تروتسکی و نیکولای یژف (رییس پلیس مخفی شوروی که در سال ۱۹۴۰ اعدام شد) منتشر شد، نمایانگر ابعاد امکان تحریف عکس برای گمراه کردن مردم و افکار عمومی‌ست. عکسی که از ورود آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بر روی پله‌های هواپیما در لحظه ورود به ایران منتشر شده، بارها به اقتضای سیاست روز تحریف شده است. تصویر برخی از مخالفان آیت‌االله خمینی، برای مثال تصویر صادق قطب‌زاده که در شهریور ۱۳۶۱ اعدام شد، یا تصویر آیت‌الله حسن لاهوتی اشکوری که در آبان ۱۳۶۰ اعدام شد و هر دو از ملازمان خمینی بودند، رتوش و حذف شده است.

مسطح، فریبنده، زیبا

رتوش و تحریف عکس به این ترتیب به فتوشاپ ربطی ندارد. فتوشاپ در این میان فقط امکان تحریف عکس به عنوان «برشی از واقعیت» را همگانی کرده است. در نسخه سه فتوشاپ که در سال ۱۹۹۴ انتشار یافت و این نرم‌افزار را به تکامل رساند، لایه‌های گوناگون یک یا چند عکس را می‌توان به هم آمیخت. اکنون «رتوش» در مفهوم مورد نظر بهرام صادقی در داستان «کلاف سردرگم» به یک امر پیش‌پاافتاده فروکاسته بود. همه شهروندان از آزادی یک هنرمند برای دست بردن در واقعیت و تغییر آن به خواست و پسند خود بهره‌مند شده بودند.

۲۵ سال با فتوشاپ:

رتوش و تحریف عکس‌های خانوادگی و شخصی، ممکن است سرگرم‌کننده و فرح‌بخش باشد. اما در عرصه‌های حرفه‌ای مانند عکاس – خبرنگاری سندیت عکس را به چالش کشیده است. عکس‌های افشاگری مانند «جوخه آتش» اثر جهانگیر رزمی از تیرباران متهمان توسط صادق خلخالی در کردستان که ابتدا در روزنامه اطلاعات و سپس در آژانس خبری یونایتدپرس منتشر شد و جایزه پولیتزر را برای عکاس به ارمغان آورد، در عصر فتوشاپ ممکن است از سندیت و باورپذیری کمتری برخوردار باشند. به همین جهت، برای احیای سندیت عکاسی مدتی‌ست این بحث در جایزه معتبر عکاسی مطبوعات جهان درگرفته که تا چه حد عکاس مجاز است در عکس‌های خبری از فتوشاپ استفاده کند.

زشت یا زیبا: تحریف منظره‌یاب دوربین

رضا دقتی در کتاب «چشم‌اندازی دیگر« (رادیو زمانه) توضیح می‌دهد که نقش عکاس خبری ابداع واقعیت نیست. او نمی‌خواهد صحنه‌آرایی کند و ما را به حیرت وادارد یا تحریک کند.

او می‌نویسد: «در منظره‌یاب می‌توان ایستاد و جهان را از بلندی نگاه خود ترجمه کرد.»

فتوشاپ این امکان را فراهم آورده که جهان از منظره‌یاب دوربین عکاس مسطح، فریبنده‌تر و زیباتر از آنچه که در واقعیت وجود دارد جلوه کند. صنعت مد و تبلیغ کالا از امکان تحریف جهان با کمک ابزار به سود خود استفاده کرده است. برای مثال شرکت «دوو» در یک برنامه گسترده تبلیغاتی زنانی را نشان داد که می‌بایست به طور طبیعی زیبا باشند. اما بعدها معلوم شد که عکس‌های این زنان با فتوشاپ تحریف شده است. تبلیغات «دوو» مبتنی بر پژوهشی بود که بر اساس آن فقط دو درصد زنان احساس زیبایی می‌کنند.

در این میان امکانات «فتوشاپ» گرایش‌های تازه‌ای را هم در میان عکاسان جوان به وجود آورده است: زشت کردن واقعیت به قصد برجسته‌کردن آن. برای مثال پیتر هوگو، عکاسی که در آفریقای جنوبی متولد شده، و در سال ۲۰۰۵ جایزه عکس مطبوعات جهانی در بخش پرتره را به دست آورده، با دستکاری و تحریف رنگ پرتره اشخاص ماهیت درونی آن‌ها را آشکار می کند: انسان‌هایی خسته و با چهره‌هایی که در حال متلاشی شدن است. او نیز مانند ریچارد اودن، از پیشگامان عکاسی مد و پرتره در آمریکا اعتقاد دارد که چهره آدمی محصول جامعه و تاریخ است.

فتوشاپ این امکان را به وجود آورده که این محصول را به گونه‌ای دیگر درک کنیم: با تحریف.

انسان‌هایی خسته و با چهره‌هایی در حال متلاشی شدن: اثر پیتر هوگو

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mohsen

    اول تشکر از این مطلب بسیار جالب و خواندنی و دوم اینکه ای کاش می‌شد توجه فارسی زبانان را به این واژه جلب کرد تا ببینند که کلمه عکس چه پیشینه متفاوتی از کاربردش دارد و کلمه فرتور چه جایگزین خوبی است عکس لغت نامه دهخدا عکس . [ ع َ ] (ع مص ) باشگونه کردن و گردانیدن لفظ و سخن و جز آن . (از منتهی الارب ).بازگونه کردن . (دهار). واشگونه کردن . (المصادر زوزنی ). مقلوب کردن سخن . (از اقرب الموارد). باشگونه کردن . (حدائق السحر وطواط). || آخر چیزی را در اول آن آوردن ، و بجای یکدیگر گردانیدن اجزای چیزی را. (از منتهی الارب ). بازگرداندن آخر شی ٔ به اول آن . (از تاج المصادر بیهقی ). (دهار) (از اقرب الموارد). و آن جمله است عکس «بلیة» در قبر، زیرا عرب در جاهلیت ، بلیه و شتر را به صورت معکوس بر قبر صاحب خود می بستند تا بمیرد. فرتور لغت نامه دهخدا فرتور. [ ف َ ت َ / تُو / ف َ ] (اِ) عکس . (فرهنگ اسدی ). عکس باشد و با رابع مجهول بر وزن مخمور نیز همین معنی را دارد. (برهان ) : بود مزدور رویت ماه جاوید چو فرتور جمال تست خورشید.