ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: وزارت خارجه در مقام قضاوت درباره بررسی برجام در مجلس نیست

عراقچی نقل قول خبرگزاری‌ها را سوء تفاهم دانست و توضیح داد خبرگزاری‌ها سخنان او را ناقص منتشر کرده‌اند و او گفته است «بدون قضاوت قطعی حقوقی در کشور دو نظر وجود دارد».

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران درباره سوء تفاهم در نقل اظهارات او در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو توضیح داد و گفت این وزارت‌خانه در مقام قضاوت در مورد بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی ایران نیست.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ـ عکس از آرشیو

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران، ۲۰ مرداد در گفت‌و‌گوی تلفنی با برنامه «گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما» گفته بود که اگرچه اصل ۷۷ قانون اساسی همه موافقت‌نامه‌ها و معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، «به اعتقاد ما برجام نیاز به مصوبه مجلس ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، شنبه ۲۴ مرداد، عراقچی این نقل قول خبرگزاری‌ها را سوء تفاهم دانست و توضیح داد خبرگزاری‌ها سخنان او را ناقص منتشر کرده‌اند و او گفته است «بدون قضاوت قطعی حقوقی در کشور دو نظر وجود دارد».

عباس عراقچی در ادامه با بیان نظریه‌های برخی از حقوقدانان توضیح داد: «اولاً برجام به دلیل شکل تنظیم سند، و با استناد به قصد و نیت طرف‌ها و به صراحت متن آن، تنها یک سند اجرایی مشتمل بر برخی اقدامات داوطلبانه از سوی دو طرف است که انجام هر کدام از این اقدامات منوط به اقدام طرف مقابل است و بنابراین نمی‌توان آن را یک عهدنامه، مقاوله نامه، قرارداد یا موافقتنامه بین المللی دانست. ثانیاً برجام ضمیمه یک قطعنامه شورای امنیت شده و توسط قطعنامه مزبور مورد تایید واقع شده است، بنابراین مثل بقیه قطعنامه‌های شورای امنیت که به تصویب مجلس نمی‌رسند این قطعنامه و ضمیمه آن هم نیاز به تایید مجلس ندارد.»

او با توضیح اینکه بررسی موضوع هسته‌ای ایران با ورود شورای عالی امنیت ملی در این موضوع از سال ۱۳۸۲، بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، در حوزه مسئولیت این شورا است، گفت بر این اساس «این عده معتقدند مجلس نمی‌تواند ورود داشته باشد.»

معاون وزارت امور خارجه تأکید کرد این وزارت‌خانه درباره این دو نظریه حقوقی «قضاوتی نمی‌کند» اما به لحاظ سیاسی و «از منظر منافع ملی» معتقد است از آن‌جایی که هیچ کدام از طرف‌های توافق‌نامه، این توافق را در پارلمان‌های خود به تصویب نمی‌رسانند، این کار با «اصل توازن و تناظر در تعهدات طرفین تنازع دارد».

در پی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۵+۱، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان بررسی برجام هسته‌ای ایران در این مجلس شده‌اند.

دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بر این عقیده است که این توافق‌نامه باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود.

انتشار اظهارات عراقچی از خبرگزاری صدا و سیمای ایران با واکنش‌های تندی همراه شد. احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت که مقامات باید هر چه زود‌تر «تکلیف برجام را روشن کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.