ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرحناز یوسفی، برنده جشنواره فیلم «۶۰ ثانیه»

شهزاده سمرقندی – لنگه‌کفش‌های پدری که پایش را در جنگ از دست داده و گلدان شده‌اند. این اولین بار نیست که از فرحناز یوسفی در یک جشنواره سینمایی تقدیر می‌شود.

فرحناز یوسفی، فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای زیبای کابل به عنوان برنده اول جشنواره فیلم‌ «۶۰ ثانیه‌» افغانستان اعلام شد. جایگاه دوم و سوم را به ترتیب احمد وحید امیدی از هرات و عمر فرهمند از بلخ و جایزه «انتخاب مخاطبان» را عبدالکریم اکبری از هرات به دست آوردند.

موضوع این جشنواره «صلح در افغانستان» بود و در چهار ولایت مهم افغانستان در هرات، بلخ، سمنگان و جوزجان برگزار می‌شد. در این جشنواره جوانان زیر ۳۵ سال می‌توانستند شرکت کنند و به گفته برگزار‌کنندگان به خاطر تقاضای زیاد و علاقه بسیار جوانان مهلت دریافت فیلم‌ها برای بخش مسابقه یک بار تمدید شد.

در دومین دوره جشنواره فیلم‌ «۶۰ ثانیه‌» در افغانستان ۱۲۴ نفر شرکت کردند. داوران از میان آثار رسیده به دفتر جشنواره، ابتدا ۳۰ فیلم را برگزیند و سپس از میان آن فیلم‌ها، ۱۰ فیلم بر‌تر را انتخاب کردند و سرانجام از بین این ۱۰ فیلم سه برنده بخش اصلی مسابقه را برگزیده و اعلام کردند.

فرحناز یوسفی، برنده این جشنواره در گفت‌و گویی که با او انجام دادیم می‌گوید تلاش کرده کار متفاوتی بسازد. فیلم ۶۰ ثانیه‌‌ای او دو قهرمان اصلی دارد: دختری شش ساله و پدر او که در جنگ‌های داخلی افغانستان یک پای خود را از دست داده است. پدر حالا یک لنگه از کفش‌های خود را می‌پوشد و دختر  شش ساله او تمام لنگه‌ کفش‌های استفاده نشده پدر را جمع می‌کند، آنها را پر از خاک می‌کند و از آن‌ها به عنوان گلدان استفاده می‌کند.

این اولین بار نییست که فرحناز یوسفی برنده جایزه یک جشنواره سینمایی می‌شود. او در اسفندماه سال گذشته نیز در مزار شریف برنده جایزه بهترین فیلم‌ساز زن در جشنواره مؤسسه «رشد» شد. فیلم مستند او از مزار شریف به طور افتخاری در جشنواره فیلم بریتانیا به نمایش درآمده است.

به گفت‌وگوی رادیو زمانه با فرحناز یوسفی گوش دهید:

داوران این جشنواره زهرا موسوی، مینا شریف، غفار آزاد، الیکا سادات و وحید وفا که از دست‌اندرکاران فیلم و از منتقید سینما در افغانستان هستند.

الیاس عَلمی، از مسوولان این جشنواره در گفت‌وگو با رادیو زمانه گفت این دومین بار است که مؤسسه «نسل نوین افغانستان» این جشنواره را برگزار می‌کند و قرار است ده فیلم برتر را در چهار ولایت افغانستان یعنی هرات، بلخ، سمنگان و جوزجان به نمایش بگذارند. از این جاست که این فیلم‌ها هنوز در دست‌رس عمومی قرار نگرفته است.

به گفت‌وگو با الیاس علمی، مسئول عمومی این جشنواره گوش دهید:

سال پیش این مؤسسه، جشنواره‌ای با موضوع «انتخابات» برگزار کرده بود که جایزه اول آن را سعید مقصود اکبری از مزار شریف به دست آورد.

مؤسسه «نسل نوین افغانستان» را گروهی از کنشگران جوان در سال ۲۰۱۱ در کابل بنیان گذاشته‌اند و هدف آن توان‌مند‌سازی جوانان است.

گالری عکس:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.