ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون بررسی «برجام»، از اماکن هسته‌ای دیدار می‌کند

کمیسیون ویژه بررسی «برجام»، برنامه جامع اقدام مشترک در توافق هسته‌ای، تصمیم گرفته است که از تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید کند.

کمیسیون ویژه بررسی «برجام»، برنامه جامع اقدام مشترک در توافق هسته‌ای، تصمیم گرفته است که از تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید کند.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون ویژه بررسی «برجام»، روز چهارشنبه ۴ شهریور / ۲۶ اوت گفت اعضای این کمیسیون در سومین نشست خود بر ضرورت بازدید از اماکن هسته‌ای تأکید کردند و مقرر شد برنامه بازدید از این اماکن طی جدول زمان‌بندی‌شده اعلام شود.

به‌گفته نقوی حسینی، همچنین سند اطلاع‌رسانی کمیسیون در ۹ بند تصویب شد که شامل نحوه گزارش‌دهی به مسئولان بلندپایه و رسانه‌ها، و همچنین نحوه حضور رسانه‌ها در کمیسیون است.

نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی روز چهارشنبه، ۲۸ مرداد / ۱۹ اوت، ۱۵ عضو کمیسیون ویژه «برجام»، را انتخاب کردند.

فردای این انتخاب روزنامه اعتماد نوشت نمایندگان مخالف و منتقد توافق هسته‌ای در کمیسیون ویژه بررسی برجام اکثریت را به دست آوردند. در این کمیسیون ۹ نفر از مخالفان توافق عضو هستند و شش نفر از موافقان توافق.

ایران و کشورهای ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان در روز ۲۳ تیرماه / ۱۴ ژوئیه سال جاری به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای دست یافتند. سپس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران متن این توافق را در اختیار مجلس قرار داد تا مراحل قانونی آن طی شود و مجلس نیز تصمیم گرفت کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی توافق هسته‌ای تشکیل دهد.

در مورد این‌که مجلس ایران باید این توافق را به شکل لایحه‌ای تصویب کند یا نه هنوز در بین مقامات حکومتی ایران اختلاف وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت در گزارشی درباره برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد که تهران احتمالا بخش جدیدی را در پایگاه نظامی پارچین اضافه کرده که احتمالا از خردادماه در دست ساخت بوده است. در گزارش محرمانه آژانس آمده است که از زمان گزارش پیشین این نهاد بین‌المللی در ۲۹ مه (‌هشتم خرداد)، در یکی از نقاط پارچین، آژانس از طریق تصاویر ماهواره‌ای شاهد حضور خودرو‌ها، تجهیزات و احتمالا وسایل ساخت‌وساز است. این اطلاعات می‌افزاید که یک ساختمان تازه نیز در کنار ساختمانی که از پیش بوده، ساخته شده است. پیشتر موسسه علوم و امنیت در آمریکا در این‌باره گفته بود که این فعالیت‌ها احتمالا به منظور پاکسازی پارچین پیش از بازرسی‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد. گزارش این موسسه تحقیقاتی واکنش نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک را به دنبال داشت که آن را «سناریویی» نامید که «در گذشته بار‌ها تکرار شده و هر بار واهی بودن آن‌ها به اثبات رسیده است». ایران و آژانس روز ۲۳ تیرماه بر سر یک «نقشه راه» برای شفاف‌سازی از اقدامات پیشین و فعلی توافق کردند که حال به گزارش رویترز در گزارش آژانس آمده است که «اجرای به موقع و کامل اقدامات در این توافق، لازمه روشن شدن ِ موضوع مرتبط به این مکان در پارچین است». پارچین از مهم‌ترین نقاط مد نظر آژانس است که گزارش شده در این محل آزمایش‌های مرتبط با بخش احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران انجام شده است. آژانس بار‌ها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است تا بازرسان آن به این پایگاه دسترسی پیدا کرده و از محل نمونه‌برداری کنند. دیپلمات‌ها می‌گویند: «هر نوع فعالیتی که ایران از بهمن ۱۳۹۱ در پارچین انجام داده است، احتمالا کار آژانس برای راستی‌آزمایی اطلاعات دریافتی مبنی بر آزمایش‌های پیشین نظامی- هسته‌ای ایران در این محل را دشوار می‌سازد». بازرسان آژانس آخرین بار توانستند در سال ۱۳۸۴ از پارچین بازدید کنند. بر اساس توافق «نقشه راه»، ایران موظف است که اطلاعات کافی را درباره گذشته فعالیت‌های هسته‌ایش به آژانس ارائه کند تا در گزارش ماه دسامبر یوکیو آمانو، مدیرکل آن، لحاظ شود. ایران برای سال‌های متمادی بر سر تحقیقات آژانس درباره پارچین سنگ اندازی کرده است ولی یوکیو آمانو روز سوم شهریور اعلام کرد که تهران در ۱۵ اوت اطلاعات قابل توجهی ارائه کرده است که صحت و کامل بودن آن‌ها در دست بررسی است، هرچند زود است درباره جدید بودن آن‌ها اظهار نظر کرد. منبع : http://www.radiofarda.com/content/f4_iran_build_new_extension_parchin_iaea_report/27212429.html

  • nader

    اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طی بیانیه‌یی خواستار انتشار تمامی جزییات سند بازرسی از سایتهای رژیم ایران شد. در این بیانیه آمده است: بر اساس توافق جانبی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد رژیم ایران عملاً به جای بازرسان بین‌المللی از سایت نظامی کلیدی که مشکوک به‌کار بر روی بمب اتمی بوده، بازرسی کند. آنچه ما می‌توانیم بگوئیم این است که این توافقنامه برخلاف رویه معمولی است که دولت اوباما مدعی آن است و اساساً با آنچه که برای ما باید قابل‌قبول باشد مغایرت دارد. این توافقنامه برای امنیت ما بسیار مهم است. تنها یک راه قابل اطمینان برای حل این منازعه وجود دارد. دولت اوباما در همکاری با آژانس و سایر شرکا در این توافقنامه، باید تمامی جزییات این سند بازرسی را منتشر کند..