ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«زمان دقیق زلزله بزرگ در تهران قابل پیش‌بینی نیست»

به گفته بهرام عکاشه، احتمال زلزله بزرگ در تهران وجود دارد، اما امکان پیش‌بینی زمان آن وجود ندارد و نباید مردم را نگران کرد، چون هنوز این علم وجود ندارد.

به گفته بهرام عکاشه، متخصص زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی که از او به عنوان «پدر زلزله‌شناسی در ایران» یاد می‌کنند، احتمال زلزله بزرگ در تهران وجود دارد، اما امکان پیش‌بینی زمان آن وجود ندارد و نباید مردم را نگران کرد.

بهرام عکاشه

بهرام عکاشه، پنجشنبه، ۵ شهریور / ۲۷ اوت در گفت‌وگو با سایت خبرآنلاین گفت زلزله فیروزکوه و جوادآباد ورامین نشان می‌دهد که منطقه زیر استرس قرار دارد اما هیچ وقت نمی‌توان گفت چه زمانی در تهران زلزله شش یا هفت ریشتری می‌آید.

به گفته عکاشه، فعال شدن گسل‌ها نشان می‌دهد که منطقه زیر فشار و نیرو است و صفحه ایران مرکزی و کوه البرز فشرده‌تر می‌شود که در نتیجه یک گسل شکسته و انرژی آزاد می‌شود و باعث زلزله می‌شود.

عکاشه گفت با این حال هنوز مشخص نیست که این گسل‌ها به هم مربوط هستند تا بتوان زلزله‌ای را در تهران پیش‌بینی کرد.

سه‌شنبه، سوم شهریور حدود ساعت ۲۲ و شش دقیقه زلزله‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر فیروزکوه در استان تهران را به لرزه درآورد. این زلزله تهران را نیز کمی لرزاند و مردم را وحشت‌زده کرد.

پنج‌شنبه ۲۲ مرداد نیز زلزله‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر ساعت ۲۳ و ۱۲ دقیقه بخش جوادآباد از توابع شهرستان ورامین را لرزاند.

محمد تاتار، معاون پژوهش و فن‌آوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در پی این دو رویداد گفت دو زمین‌لرزه فیروزکوه و جوادآباد ورامین را نمی‌توان به گسل‌های تهران ارتباط داد.

او با بیان اینکه تهران شهری زلزله‌خیز است گفت: «اگر بخواهیم زمین‌لرزه‌هایی مانند فیرزکوه را عاملی برای احتمال افزایش وقوع زمین‌لرزه و یا به‌عنوان پیش‌نشانگر در نظر بگیریم، این موضوع هیچ‌گونه وجه علمی ندارد.»

این درحالی است که بهرام عکاشه می‌گوید در دو زلزله فیروزکوه و جوادآباد ورامین تخلیه انرژی کمی روی داده است و اتفاقاً باید نگران زلزله بزرگ‌تر بود، اما امکان پیش‌بینی زمان وقوع آن فعلاً وجود ندارد.

عکاشه بر این امر تأکید کرد که باید همیشه احساس خطر کرد و ستاد بحران آمادگی کامل را داشته باشد تا کم‌ترین خسارت وارد شود و خوب است که همیشه تهران در وضعیت نارنجی خطر باشد.

تهران بر روی ۱۲ گسل اصلی و چندین گسل فرعی قرار دارد و احتمال وقوع زمین‌لرزه شدید در آن می‌رود. حدود هشت میلیون نفر از جمعیت تهران در ناحیه بسیار خطرناک زندگی می‌کنند.

بر اساس داده‌ها، در منطقه تهران حدود هر ۱۵۸ سال یک زمین‌لرزه اتفاق می‌افتد. آخرین زمین‌لرزه برجسته در تهران مربوط به سال ۱۸۳۰ میلادی و به بزرگی ۲. ۷ ریشتر بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.