ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش ترکیه ۱۳ موضع پ‌ک‌ک را بمباران کرد

تله انفجاری در مسیر دو خودروی زرهی در استان حکاری، ۱۵ سرباز ارتش را به کشتن داد. جنگنده‌های اف‌-۱۶ در واکنش به این حمله، چندین موضع حزب کارگران کردستان را بمباران کردند.

پس از افتادن دو خودروی زرهی ارتش ترکیه در یک تله انفجاری پ‌ک‌ک، جنگنده‌های اف‌-۱۶ ترکیه چندین موضع حزب کارگران کردستان را بمباران کردند. اردوغان تهدید کرد که مقابله با پ‌ک‌ک را تشدید می‌کند.

حمله نیروهای پ‌ک‌ک به سربازان دولتی در استان جنوبی حکاری چند کشته بر جای گذاشته است. شمار کشته‌شدگان روشن نیست اما خبرگزاری «فرات» نزدیک به پ‌ک‌ک اعلام کرده که دستکم ۱۵ سرباز کشته شده‌اند. حمله در عصر یکشنبه ۶سپتامبر در شهر «داغلیجا» و در خلال مانور نظامی علیه پ‌‌‌ک‌ک صورت گرفته است.

به نوشته خبرگزاری رسمی «آنادولو»، پس از این حمله، نشستی امنیتی با حضور اردوغان، رئیس جمهور، داوود اوغلو، نخست‌‌وزیر ترکیه و فرماندهان ارتش در آنکارا برگزار شد. جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۴ ارتش ترکیه در واکنش به این سوءقصد، ۱۳ موضع پ‌ک‌ک را بمباران کردند.

آنادولو به نقل از اردوغان می‌نویسد مقابله ارتش ترکیه با پ‌ک‌ک در روزهای آتی با قطعیت ادامه می‌یابد.

بامداد یکشنبه ۶ سپتامبر، سربازان ترکیه وارد شهر جیرزه در شرق ترکیه شده بودند که هم مرز با عراق و سوریه است. مسیرهای رفت و آمد به شهر مرزی جیرزه از روز جمعه تا کنون مسدود است. جیرزه کانون حزب کارگران کردستان شناخته می‌شود و ساکنان این شهر پس از ورود نظامیان، نه تلفن دارند، نه برق و نه اتصال اینترنت.

گفته می‌شود که چند غیرنظامی طی درگیری نیروهای دولتی و پ‌ک‌ک در این شهر کشته شده‌اند.

یورش به دفتر روزنامه «حریت»

نزدیک ۱۵۰ نفر از هواداران حزب حاکم «عدالت و توسعه»، عصر یک‌شنبه ۶ سپتامبر به دفتر روزنامه «حریت» ریختند و شعار دادند. وبسایت این روزنامه خبر داد که این عده با سنگ‌ پرانی به ساختمان روزنامه، شیشه‌های دفتر حریت را شکسته‌اند.

دلیل هجوم به دفتر حریت، توئیتی در این روزنامه در رابطه با حرف‌های اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی بود. اردوغان با اشاره به ناکامی حزب عدالت و توسعه در کسب اکثریت مطلق آرا در انتخابات پارلمانی ژوئن گفته بود اگر  حزبش ۴۰۰ کرسی به دست می‌آورد و تعداد آرا به حد نصاب لازم برای تغییر قانون اساسی می‌رسید، وضعیت طور دیگری بود.

در توئیت حریت این حرف‌ها با یورش ارتش به جیرزه تفسیر شده بود. حریت نوشته بود: «تحلیل اردوغان: چنین نمی‌شد اگر ۴۰۰ کرسی کسب کرده بودیم.»

شخص اردوغان پیش‌تر نیز از مجموعه رسانه‌ای «دوغان» که روزنامه «حریت» وابسته به آن است، انتقاد کرده است. حمله به این روزنامه نگرانی جامعه مدنی ترکیه از محدودتر شدن آزادی بیان را دامن زده است.

از دست دادن اکثریت کرسی‌های مجلس در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن، شکست سختی برای ادوغان بود. او در صورت کسب اکثریت مطلق آرا، می‌توانست تغییراتی در قانون اساسی بدهد که قدرتش را بیشتر کند. به موازات شکست حزب عدالت و توسعه در کسب اکثریت پارلمانی، حزب دمکراتیک خلق‌ها، نزدیک به کردها، توانست از حد نصاب ده درصد عبور کند و ۸۱ نماینده به مجلس بفرستد.

ترکیه هم اینک به دلیل شکست مذاکرات ائتلاف، دولتی انتقالی دارد. قرار است اول نوامبر انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    چی شد؟  قرار بود داعش در سوریه بمباران شود و منطقه امن ایجاد کنند.  حسین اوباما تصویب نکرد؟