ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایفون؛ نرم‌افزاری برای دورزدن فیلترینگ اینترنت

سایفون یکی از نمونه‌های موفق و شناخته شده سامانه‌های دور زدن فیلترینگ محتوایی است که از طرف رادیو زمانه نیز به کاربران توصیه می‌شود.

فیلترینگ محتوای اینترنتی که از سال‌های گذشته توسط دولت‌هایی همچون ایران انجام می‌شود، زمینه لازم برای تهیه و عرضه نرم‌افزارهای دور زدن فیلتر را فراهم کرده است.

گرچه در این زمینه برخی شرکت‌های تجاری نیز وارد شده و خدماتی را عرضه می‌کنند، اما نقش اصلی بر عهده نرم‌افزارهای رایگان است. سایفون یکی از نمونه‌های موفق و شناخته شده سامانه‌های دور زدن فیلترینگ محتوایی است که از طرف رادیو زمانه نیز به کاربران توصیه می‌شود.

سایفون یک سامانه نرم‌افزاری برای دور زدن فیلتر محتوایی اینترنت است. این سامانه ترکیبی از ارتباط ایمن و فناوری‌های [VPN [۱ و [۲] SSH و [HTTP Proxy [۳ را در کنار یکدیگر به‌کار می‌گیرد تا امکان دسترسی آزاد به اینترنت را برای کاربران فراهم سازد. سامانه سایفون که امروز در کشورهای دارای اینترنت فیلتر شده، به میزان قابل توجهی مورد استفاده کاربران است، در سال ۲۰۰۴ در کانادا متولد شد. سایفون محصول همکاری دانشگاه تورنتو و Citizen Lab است که تلاش کرد تا جانشین سامانه‌های دیگر همچون SafeWeb و Anonymizer شود. این سامانه امروز به عنوان یک سامانه مستقل و توسط شرکتی به همین نام و به‌صورت متن باز[۴] عرضه می‌شود.

هدف اصلی از تهیه و عرضه سایفون دور زدن فیلتر محتوایی سایت‌های اینترنتی است که توسط دولت‌ها (و یا برخی سازمان‌ها) اجرا می‌شود. این پروژه نه با هدف ایجاد امنیت در اینترنت بلکه تنها برای ایجاد امکان دسترسی آزاد و عبور از فیلتر طراحی و پیاده شده است.

آخرین نسخه و نسخه‌های قبلی

سامانه سایفون هم‌اکنون در نسل سوم خود است و به‌عنوان Psiphon3 شناخته می‌شود. این نسخه با استفاده از فنآوری رانش ابری و به‌عنوان سامانه تونل کردن مسیر ارتباطات کار می‌کند، در حالی که نسخه ۲ سایفون به‌عنوان یک سامانه پراکسی عمل می‌کرد. (همچنین نسخه اول این سامانه به‌عنوان یک نرم‌افزار Home Based Server عمل می‌کرد، این نسخه که توسط Citizen Lab توسعه داده شده بود در سال ۲۰۰۶ بازنویسی شد، اما اینک دیگر بازنشست شده و مورد استفاده نیست.)

سایفون چیست و چگونه کار می‌کند؟

سامانه سایفون متشکل از یک نرم‌افزار است که بر روی رایانه یا گوشی تلفن همراه یا تبلت اجرا می‌شود. همچنین ارتباط با نسخه خدمات دهنده میزبان [۵] اصلی از طریق همین برنامه برقرار می‌شود. نرم‌افزار سایفون هیچ‌گاه به صورت بسته نرم‌افزاری و قابل نصب ارائه نشده و به شکل یک فایل تنها و قابل اجرا عرضه می‌شود.
نرم‌افزاری که بر روی رایانه، تبلت، یا گوشی هوشمند اجرا می‌شود، وظیفه ارتباط با میزبان اصلی را بر عهده دارد و در صورت مسدود شدن مشخصات این میزبان، سایر میزبان‌ها را یافته و ارتباط را برقرار می‌سازد. ارتباط بین کاربر با میزبان با امضای دیجیتال [۶] و در صورت گواهی [۷] امضای کاربر برقرار می‌شود؛ و میزبان به تعداد کافی گواهی‌های معتبر برای امضای دیجیتال کاربران در اختیار دارد تا به این وسیله سایفون را از معتبر بودن میزبان مطمئن سازد.

ویژگی جالب سایفون این است که روش‌های ارتباطی متنوعی را در اختیار کاربر می‌گذارد که در صورت مسدود شدن هرکدام از آنها، کاربر می‌تواند روش دیگری را انتخاب کند. چنانچه امکان ارتباط با استفاده از VPN نباشد کاربر می‌تواند به سادگی از روش SSH یا... استفاده کند.

سایفون چه چیزی نیست؟

سامانه سایفون برای اطمینان از در دسترس بودن ارتباط اینترنتی و پنهان ساختن فعالیت کاربران از دید خدمات دهنده اینترنت، دولت‌ها، سازمان‌های اطلاعاتی،... ایجاد شده است. این سامانه اتصال برقرار شده بین کاربر و میزبان اینترنتی را مخفی ساخته و اطلاعات را به‌صورت رمزگذاری شده رد و بدل می‌سازد، اما این به معنای ناشناس ماندن کاربر نیست. در واقع خدمات دهنده اینترنت، سازمان اطلاعاتی،... می‌توانند از چگونگی فعالیت کاربر مطلع شوند اما با وجود سایفون نمی‌توانند مانع دسترسی شما به سایت‌های اینترنتی شود. با استفاده از سایفون کاربر قادر به گشت و گذار آزاد در اینترنت است اما ناشناس نمی‌ماند.

باید توجه کرد که سایفون برای افزایش ایمنی آنلاین کاربران طراحی نشده بلکه دسترسی آزاد به اینترنت را فراهم می‌سازد

باید توجه کرد که سایفون برای افزایش ایمنی آنلاین کاربران طراحی نشده بلکه دسترسی آزاد به اینترنت را فراهم می‌سازد، بنابراین نباید سایفون را یک وسیله برای ایجاد ایمنی در استفاده از اینترنت تلقی کرد. عمل‌کرد سایفون برخلاف نرم‌افزارهایی همچون تور [۸] موجب ناشناس ماندن در اینترنت نمی‌شود، گرچه اطلاعات تبادل شده بین رایانه کاربر و میزبان سایفون به‌صورت رمزگذاری شده مبادله می‌شود و محتوای آن برای دیگران قابل دسترسی نیست، اما همچنان امکان شناسایی کاربر و اینکه رایانه او به یک میزبان سایفون متصل شده وجود دارد.

نسخه رایانه

نسخه‌ای از سایفون که برای استفاده بر روی رایانه‌های مبتنی بر ویندوز طراحی شده، شامل تنها یک فایل اجرایی است که می‌توان آن را بر روی یک وسیله حافظه جانبی (فلش [۹]) ذخیره کرده و به همراه داشت. به این ترتیب کاربر می‌تواند در هر محلی و بر روی هر رایانه‌ای از آن استفاده کند. این نسخه از نرم‌افزار به‌صورت خودکار به‌روز رسانی شده و نسخه جدید را بارگذاری [۱۰] می‌کند. (فایل نسخه قبلی همواره با پسوند .orig مشخص می‌شود که می‌توان آن را پاک کرد.)

ویندوز پس از اجرا، سایفون را به‌صورت خودکار برای تعیین صحت امضای دیجیتال آن بررسی می‌کند، این کار منجر به اطمینان از این می‌شود که نسخه نرم‌افزار شما توسط سایفون تهیه و ارائه شده است. (شکل ۱)

اجرای سایفون بر روی رایانه‌های مبتنی بر ویندوز منجر به تونل کردن مسیر ارتباطی مرورگر اصلی (اینترنت اکسپلورر [۱۱]) یا مرورگری همچون گوگل کروم [۱۲] می‌شود. این مرورگرها همواره از تنظیمات پیش‌فرض رایانه شما برای ارتباط اینترنت خود استفاده می‌کنند، اما چنانچه از مرورگر فایرفاکس [۱۳] استفاده می‌کنید، لازم است که به بخش تنظیمات مراجعه کرده و تغییراتی را اعمال کنید. (شکل ۲ و ۳)

مراحل اصلی استفاده از سایفون بر روی رایانه‌های مبتنی بر ویندوز در (شکل ۴) نمایش داده شده است.

سایفون برای تجهیزات مختلف

سایفون از ابتدا برای اجرا بر روی رایانه‌های مبتنی بر ویندوز طراحی شده است. تا امروز همچنان نسخه‌ای از این نرم‌افزار برای رایانه‌های مبتنی بر اپل [۱۴] ارائه نشده، اما نسخه قابل اجرا بر روی تجهیزات مبتنی بر سیستم عامل اندروید [۱۵] عرضه شده است. بنابراین سایفون را می‌توان بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت های اندرویدی اجرا کرد.

مراحل اصلی استفاده از سایفون بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت مبتنی بر اندروید در (شکل ۵ و ۶) نمایش داده شده است.

برخلاف نسخه مبتنی بر ویندوز که به کاربر اجازه می‌دهد نوع ارتباط را انتخاب کند (شکل ۷) اما نسخه اندروید به‌صورت خودکار ارتباط را برقرار می‌سازد. همچنین در نسخه اندروید کاربر به‌صورت پیش‌فرض از مرورگر داخلی سایفون استفاده می‌کند. (گرچه امکان بازبینی صفحات در مرورگر نیز فراهم شده است) همچنین کاربر می‌تواند انتخاب کند که کل ارتباطات او از طریق سایفون انجام شود (این امکان برای اندروید از نسخه ۴ به بعد تعبیه شده و در نسخه‌های پایین‌تر قابل استفاده نیست.)

اطلاعات بیشتر در مورد سایفون، رفع اشکالات کاربری و پیغام‌های خطا را می‌توانید اینجا ببینید.

پی‌نوشت‌ها:

  1. Virtual Private Network : شبکه مجازی اختصاصی، در این روش کاربران قادر به ایجاد یک شبکه اختصاصی بر بستر شبکه عمومی موجود هستند که امکان ارسال و دریافت ایمن و اختصاصی اطلاعات را فراهم می‌سازد.
  2. Secure Shell : یک نوع قرارداد ارتباط شبکه به صورت رمزگذاری شده است. این قرارداد ارتباطی به کاربران این امکان را می دهد که یک مسیر ارتباطی ایمن را بر روی شبکه غیر ایمن ایجاد کنند.
  3. HTTP Proxy : منظور استفاده از یک میزیان یا همان Server (فیزیکی یا مجازی) است که واسطه ارتباط کاربر با میزبان اصلی شده و ارتباط غیر مستقیم کاربر با میزبان فیلتر شده را فراهم می‌سازد. این روش برای جداسازی در سامانه‌های توزیع شده ایجاد شد اما امروز بیشترین استفاده از آن در زمینه وب است.


4. Open Source
5. Server
6. Digital Sign
7. Certificate
8. TOR
9. Flash Memory
10. Download
11. Internet Explorer
12. Chrome
13. FireFox
14. Apple
15. Android

برای دسترسی به آرشیو بخش امن گذر اینجا را کلیک کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عیسی

    لطفا بنده را راهنمایی فرمایید که چگونه سایفون را روی آیفون نصب کنم متشکرم

  • بینام

    مقاله مفید و قشنگی نوشته اید، من که خیلی استفاده کردم در واقع از روی همین مقاله شما به داداشم آموزش دادم که روی گوشی اش اجرا کنه. مچکریم

  • Kambiztondar

    سلام خیلی وقت بود که دنبال یک سرس توضیحات روشن و قابل فهم درباره این نرم افزار بودم، راستش من بنا به دلایلی میترسیدم از این نرم افزار استفاده کنم چون به نظر می رسید که پیچیده باشه و برام راحتتر بود که از وی پی ان داخلی استفاده کنم ولی حالا دیگه لازم نیست پول بدم و وی پی ان بخرم، تازه انگار این یکی ایمنی هم بیشتر داره. دمتون گرم