ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تالاب گاوخونی دوباره خشک شد

در تیرماه سال جاری، پس از ۱۰ سال، آب به تالاب گاوخونی وارد شده بود، اما اکنون آب این تالاب دوباره به مصارف دیگر اختصاص داده شده است.

در تیرماه سال جاری، پس از ۱۰ سال، آب به تالاب گاوخونی وارد شده بود، اما اکنون آب این تالاب دوباره به مصارف دیگر اختصاص داده شده است.

تالاب گاوخونی دوباره خشک شد

به گزارش خبرگزاری آنانیوز،  نیاز استان اصفهان به آب شرب، کشاورزی و صنعت باعث شد مسئولان تصمیم بگیرند تا اندک آب ورودی به گاوخونی را دوباره قطع کرده و به سمت مصرف روانه کنند.

با اینکه تغییر آب و هوایی و خشکی زمین یک جریان جهانی است و بر اساس آمارها دمای هوا در ایران ۱.۲ سانتی‌گراد در یک قرن گذشته افزایش یافته است اما مدیریت نادرست نیز تأثیری منفی بر وضعیت خشکسالی دارد.

به گفته اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست، بر اساس تحقیقات، مدیریت ناصحیح منابع آبی بر تغییرات آب‌ و هوایی و خشکسالی دامن زده و سبب شده تا ۶۰۰ دریاچه و تالاب ایران اکنون نابود شود و تنها لاشه‌ای از آنها باقی بماند.

سدسازی‌ها و برداشت‌های بی‌رویه و استقرار صنایع در شهرهایی که سنخیتی با وضعیت آب‌ و هوایی این شهرها ندارند مصداق بارز این مدیریت نادرست منابع آبی است.

کهرم معتقد است ایجاد صنایع آب‌بر مانند فولاد که برای تولید هر کیلوگرم از محصولشان، شش هزار لیتر آب مصرف می‌شود و یا کاشت خربزه‌ای که برای تولید هر عدد از آن سه هزار لیتر آب صرف می‌کنند و حتی کشت برنج در استان خشکی همانند اصفهان، یا انتقال آب از این استان به استان‌های مجاور نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای مدیریت آب در استان اصفهان وجود ندارد. ازین روست که اکنون این منطقه با مشکلات عدیده‌ای در زمینه بحران آب و خشکی مواجه شده است.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ایران در بین کشورهای خاورمیانه بیشترین میزان یعنی سالانه ۴۲۰ میلیارد مترمکعب آب دریافت می‌کند، می‌گوید: «از این میزان چیزی در حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب به دلیل سدسازی‌های بی‌رویه هدر می‌رود و ۹۰ میلیارد مترمکعب نیز در بخش کشاورزی، صنعت و شرب مصرف می‌شود.»

تالاب گاوخونی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌است.

در این زمینه بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.