ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه شهروند بهایی در ایران از تحصیل محروم شدند

مهیاره نداف، نوگل ذاکریان و پوریا ایقانیان سه شهروند بهایی که در کنکور سراسری سال جاری قبول شده بودند به دلیل آن‌چه «نقص پرونده» عنوان شد، از حق تحصیل محروم شدند.

مهیاره نداف، نوگل ذاکریان و پوریا ایقانیان سه شهروند بهایی که در کنکور سراسری سال جاری قبول شده بودند به دلیل آن‌چه «نقص پرونده» عنوان شد، از حق تحصیل محروم شدند.

مهیاره نداف در کنکور سراسری امسال رتبه ۱۸۲۹ را به‌دست آورده بود

به گزارش هرانا، وب‌سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهیاره نداف در کنکور سراسری امسال در گرایش علوم انسانی رتبه ۱۸۲۹ را به‌دست آورده بود اما پس از وارد کردن مشخصات در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده روبه‌رو شد.

وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران برای جلوگیری از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌ها و به دلیل این‌که متهم نشود که آن‌ها را به دلیل عقیدتی از تحصیل محروم کرده، از «نقص پرونده» به عنوان ابزاری برای جلوگیری از تحصیل پیروان بهاییت استفاده می‌کند. این اقدام از سال ۱۳۸۵ متداول شده است.

به‌گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، مسئولان به مهیاره نداف گفته‌اند که شاید یک ماه دیگر نقص پرونده او معلوم شود. آن‌ها حتی هیچ برگه‌ای مبنی بر مراجعه مهیاره نداف ارائه نکرده و به او گفته‌اند کاره‌ای نیستند و باید به رئیس‌شان مراجعه کند.

در چند روز اخیر خبر محرومیت از تحصیل پوریا ایقانیان و نوگل ذاکریان دو شهروند بهایی نیز منتشر شد.

نوگل ذاکریان ساکن کرج با رتبه ۴۸۲ در کنکور هنر قبول شده بود و پوریا ایقانیان ساکن تهران نیز رتبه ۱۶۹۰ منطقه‌ای را به‌دست آورده بود.

پس از کنکور سراسری سال جاری، همچون سال‌های قبل، بسیاری از شهروندان بهایی با گزینه «نقص در پرونده» روبه‌رو شده و از تحصیل محروم شده‌اند.

حکومت ایران آیین بهایی و حقوق پیروان آن را به‌‌عنوان یک دین به رسمیت نمی‌شناسد.

بهاییان در ایران با محدودیت‌های گسترده‌ای از جمله ممنوعیت تحصیل در دانشگاه و ممنوعیت داشتن تعدادی از مشاغل روبه‌رو هستند.

این در حالی است که در بخش‌هایی از بند اول ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت ذکر شده است که «دستیابی به آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگی‌های فردی صورت پذیرد.»

همچنین در بند نخست کنوانسیون یونسکو علیه تبعیض تحصیلی نیز هرگونه محرومیت و محدودیتی بر اساس مواردی مانند زبان، مذهبی، عقاید سیاسی یا سایر عقاید نفی شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نوید

    این حکومت قبرستان های بهائیان را نیز تخریب کرده و می کند. محروم کردن زنده ها از حقوق شهروندیشان که جای خود دارد!