ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگل‌خواری و «ساخت و ساز دولتی‌ها» در روستایی در گرگان

این تازه‌ترین پرونده زمین‌خواری و جنگل‌خواری مربوط به دولت قبلی ایران است. تاکنون جزییات پرونده‌های متعددی از «زمین‌خواری، جنگل‌خواری و دریاخواری» در دولت قبلی ایران، توسط مقامات دولت کنونی فاش شده است.

مقامات دولتی خبر داده‌اند که روستای زیارت در شهر گرگان در ۱۰ سال گذشته قربانی «جنگل‌خواری و زمین‌خواری» شده است.

به گزارش روزنامه شرق، این روستا که در ۱۵ کیلومتری شهر گرگان در شمال ایران قرار دارد، پیش از زمین‌خواری، تنها ۲۰۰ خانه یک طبقه با سقف‌های شیروانی و سفالی قدیم داشته اما به گفته قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی ایران در دهه ۸۰ در این روستا «به شکل غیرقانونی» هفت هزار واحد مسکونی با تخریب و تصرف منابع طبیعی و جنگلی، زمین‌های کشاورزی و حریم و بستر رودخانه ساخته شده است.

افشار افزوده: «تعدادی از دستگاه‌های اجرایی همان‌جا مهمانسرا ساخته‌اند، وقتی خود دولتی‌ها بروند آنجا ساخت‌وساز بکنند، این یعنی شروع تخریب‌ها.»

به گفته او، این روستا پیش از شروع تخریب‌ها و ساخت‌وسازهای غیرقانونی، روستایی کوچک بود و مساحتش هم حداکثر ٣٠ تا ۵٠ هکتار بود اما از ۱۰ سال پیش به این طرف، حدود ٨٠٠ هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغبانی اهالی روستا در حاشیه زیارت تصرف شده و مساحت این روستا به یک باره از ۵٠ هکتار به حدود دو هزار هکتار رسیده است.

این تازه‌ترین پرونده زمین‌خواری و جنگل‌خواری مربوط به دولت قبلی ایران است. تاکنون جزییات پرونده‌های متعددی از «زمین‌خواری، جنگل‌خواری و دریاخواری» در دولت قبلی ایران، توسط مقامات دولت کنونی فاش شده است.

«زمین‌خواری در روستای حیران، تصاحب زمین در نوار ساحلی درگهان قشم توسط سازمان منطقه آزاد، تصاحب زمین‌های ضلع شرقی جزیره کیش، احداث بازار ماهی در ساحل دریای بندرعباس و تلاش برای احداث کمربندی رامسر» از آخرین پرونده‌هایی هستند که در هفته‌های اخیر فاش شده‌اند.

رئیس سازمان امور اراضی ایران ساخت و ساز‌ها در روستای زیارت را که با تخریب منابع طبیعی و جنگلی رخ داده، خطرساز دانسته: «به‌دلیل حجم تخریب‌های منابع طبیعی و جنگلی در زیارت باید منتظر بود که خدای نکرده در صورت بارندگی شدید در این محل یک سیل بزرگ و خطرناک به سمت شهر گرگان راه بیفتد.»

به گفته قباد افشار «در همه سال‌هایی که این تخلفات در زیارت در جریان بود به همه این ساخت‌وساز‌ها، برق و آب و گاز داده شد، آبی که باید برای کشاورزی می‌رفت برای ویلاسازی رفته است و گاز‌رسانی به متخلفان هم با هزینه زیاد و با قطع درختان و تخریب طبیعت انجام شد، یعنی در حقیقت در آن سال‌ها تمام تسهیلات برای ارائه خدمات به متخلفان و زمین‌خواران داده شده است.»

علی صابری، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور اراضی ایران نیز مرداد سال جاری گفته بود مالکان واحدهای غیرمجاز در اراضی طبیعی و جنگلی، با روش‌های مختلف، از خدماتی مانند آب و برق نیز بهره‌مند می‌شوند.

به گفته صابری، تاکنون ۵۰۰ هزار مورد «ساخت و ساز غیرمجاز ویلایی و مسکونی» در اراضی ملی ایران شناسایی شده است.

قباد افشار در همین حال خبر داده که برای تمام ساخت‌وسازهای غیرقانونی در روستای زیارت، دستور تخریب صادر شده است.

بیشترین ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی ملی و طبیعی در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و استان‌های شمالی انجام می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.